Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

hoe raak ik die groene kikkertjes kwijt

Gestart door Edewecht, januari 28, 2024, 07:11:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Ik (opa, 60+) zit met een probleempje. Er zijn hier vast wel vlotte jonge mensen die verstand hebben van smartphones. Wat is het geval?
Als iemand mij een SMS stuurt met een getypte smiley, [dubbelepunt streepje haakje-sluiten, dus :-) ], dan verschijnt er in mijn scherm zo'n lelijk groen wezentje dat het midden houdt tussen een alien en een breedbekkikker. Zie bijgevoegd plaatje.
Waarom krijg ik niet heel gewoon een dubbelepunt streepje haakje-sluiten te zien? Want dat wil ik graag.
Het 'kikkertje' valt niet onder de emoji's. Mijn smartphone schijnt 'm zelf aan te maken (Galaxy J5 uit 2016 met android 7.1.1 en Samsung 8.5)
En ik kan in de instellingen van mijn foontje nergens vinden hoe ik dit moet instellen.
Wie kan deze ouwe man helpen? Hoe krijg ik die groene kikkertjes weg? (Ik mag dan wel admin zijn, maar in foon-opzicht ben ik een kruk.)
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik heb totaal geen ervaring met android, maar op veel andere plaatsen zie ik dat er een instelling is waar je kan aangeven of zo'n getypte smiley vervangen mag worden door een plaatje.
Of zo'n instelling er ook op android en waar die dan zou moeten zitten weet ik niet.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: AceVentura op januari 28, 2024, 07:15:34 PMIk heb totaal geen ervaring met android, maar op veel andere plaatsen zie ik dat er een instelling is waar je kan aangeven of zo'n getypte smiley vervangen mag worden door een plaatje.
Of zo'n instelling er ook op android en waar die dan zou moeten zitten weet ik niet.
Dat is precies mijn vraag. Ik weet dat ik dit in mailprogramma's enzo kan instellen, dus op m'n foon was ik er ook naar op zoek. Vooralsnog zonder iets te vinden...
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ik weet niet of je daar vanaf kunt komen. Het lijkt erop dat je telefoon/sms deze functie niet ondersteunt.

Ooit heb ik dat met mijn telefoon, inmiddels een oudje voor een telefoon (gekocht februari 2019, Android) moeten instellen. Alleen ontving ik niet die aliens die jij ziet (dat is een of ander android-figuurtje maar ik verstuurde en ontving ?? ipv smilies, als ik me goed herinner.

Dit vind ik erover:

Via Berichten >> Rechtsboven de drie puntjes en dan Instellingen >> Meer instelligen >> SMS-berichten moet de Invoerstand op Automatisch staan om emoji te kunnen versturen. Anders worden deze inderdaad vervangen door vraagtekens

Maar het kan dus zijn, zeker als jouw telefoon net als jij ook al een opa is, dat hij niet zo goed overweg kan met die moderne smilies in zijn sms-software. In elk geval zie je het symbool van de smilie, dus dan weet je al iets meer dan met de ?? .

Maar ja, ik heb er eerlijk gezegd verder geen hout verstanbd van. Je zou het eens kunnen vragen in een telefoonreparatie-zaakje. Vaak werken daar echte telefoonnerds.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Koffie

Het intrigeerde mij zeer. ;) Dus voor ik met mijn nog steeds aanwezige griepje terug in bed duik, ben ik een speurtochtje gaan doen. Ik kwam uit op het bestaan van Droid-smilies en inderdaad, dat groene robotje heeft een glimlach, passend bij de gestuurde smilie.
Kan me voorstellen dat je dat reuze irritant vindt.

Ik heb geen idee of het op jouw situatie van toepassing is, maar misschien helpt dit je een stap in de goede richting om er vanaf te komen: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5285173/google-messages-emojis-apple

Zelf nooit mee te maken gehad, mijn dochter heeft al heel lang Apples en hoewel we meestal via app communiceren, heb ik van haar nog nooit een robot/breedbekkikker in mijn sms gehad.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Dank je voor je meedenken, Koffie! :ace-hartje:

Citaat van: Koffie op januari 29, 2024, 08:37:25 AMVia Berichten >> Rechtsboven de drie puntjes en dan Instellingen >> Meer instelligen >> SMS-berichten moet de Invoerstand op Automatisch staan om emoji te kunnen versturen. Anders worden deze inderdaad vervangen door vraagtekens
Ja, hier had ik ook al gezocht. Ik heb nu de instelling staan op "GSM-alfabet" i.p.v. "Automatisch". Kijken of dat helpt. Anders kan ik ook nog "Unicode" proberen.


CiteerAlleen ontving ik niet die aliens die jij ziet (dat is een of ander android-figuurtje maar ik verstuurde en ontving ?? ipv smilies,
Ik vind het niet erg om vraagtekens te krijgen i.p.v. smilies; ik vind het wel erg om ongevraagd een smily te krijgen i.p.v. een normaal leesteken.


CiteerJe zou het eens kunnen vragen in een telefoonreparatie-zaakje. Vaak werken daar echte telefoonnerds.
Ja, dat had ik me ook al bedacht, MAAR... ik zie die vlotte jongens al neuzen in de SMSjes van en naar mijn geliefde... Nee, liever niet. :banghead:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)