Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Newby hier...

Gestart door Siem, maart 27, 2024, 08:11:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Siem

He allemaal,
Na jaren twijfelen heb ik besloten om toch eens te onderzoeken wat er mankeert? bij mij. Niet oordelend of iets naar anderen, maar meer dat ik dingen van mijzelf niet snap.

Ik ben een 38 jarige single vrouw en nog nooit verliefd geweest. Ik heb in het verleden wel heel veel gedate en korte relaties gehad. Maar zodra het fysiek werd, voelde het als bedreigend en deed ik maar mee, omdat dit "normaal" is.
Als 12 jarige ben ik aangerand, en heb later anorexia ontwikkeld (nog steeds).
Tijdens mijn vorige relatie ben ik naar een seksuoloog geweest en er is vaginisme vastgesteld, wat verklaard dat ik seks totaal onprettig vind.
Ergens zou ik wel een relatie willen, maar het fysieke gedeelte weerhoud mij ontzettend om weer te gaan daten.
Ik vraag mij heel erg af of het trauma van vroeger hier de oorzaak van is, of dat ik aseksueel ben.
Voor het trauma heb ik trouwens EMDR gehad.

Hopelijk kan ik hier langzaam erachter komen hoe bij mij de vork in de steel zit.

Jaap

Hoi Siem,

Welkom hier!  :cake:  :cake:
Goed dat je die zoektocht gestart bent. Ik hoop dat dit forum je daarbij verder kan helpen.
Lees ervaringen van anderen of stel gerust alle vragen die in je opkomen!

Gara

Het komt wel vaker voor dat een lastige verhouding met je eigen lichaam ertoe leidt dat je jezelf helemaal afsluit voor het fysieke deel van relaties, dat herken ik heel erg!

In de praktijk ben je dan gewoon aseksueel, ook al gaat aseksualiteit als geaardheid puur om het niet voelen van seksuele aantrekkingskracht. Bij mezelf merk ik dat ik er minder weerstand is tegen het idee om intiem te zijn nu het qua lichaamsbeleving beter met me gaat, maar er moet wel echt een vertrouwensband zijn om te voorkomen dat ik helemaal dichtklap. Het blijft lastig en dat zal het denk ik altijd blijven.

Welkom op het forum en succes met je zoektocht!  :paars-hartje:

Koffie

Welkom!

Dit soort dingen zijn ook best verwarrend. Want wat voel je nu ECHT, en wat echt niet?
Daarbij is het uiteraard ook prima mogelijk om en een trauma te hebben, en ook aseksueel en/of aromantisch te zijn als gevolg van je geaardheid. Tenslotte kan een mens ook lesbisch zijn en getraumatiseerd.

Vaginisme kan ook verschillende oorzaken hebben. Ook dat kan door trauma en/of aseksualiteit komen. Ook zijn niet alle aseksuele vrouwen vaginistisch en ik kan uit ervaring zeggen dat het zelfs per relatie kan verschillen.

Als je niet weet waar je er de vinger op kunt leggen kan het ook heel lastig zijn om om te gaan met diverse verklaringen van mensen, over wat het wel of niet is. Probeer je niet van de wijs te laten brengen, twijfels en onzekerheden zijn heel normaal. Niemand kan jou zeggen dat je aseksueel bent, maar evenmin kan iemand je zeggen dat het niet zo is, ook geen seksuoloog of andere hulpverlener.

In het algemeen: doe niet wat je niet wilt. Niet uit schuldgevoel, niet uit angst je relatie te verliezen of een vriendschap, niet omdat je het nu eenmaal moet doen volgens de algemene opinie. Een oorzaak is daarbij niet zo heel belangrijk, je eigen grenzen zijn leidend en hoe moeilijk en pijnlijk soms ook, ook voor een partner moeten die leidend zijn. Anders heb je te maken met seks zonder instemming. En 'ja' omdat je vindt dat het moet of omdat je je onder druk gezet voelt door iets of iemand is geen ja.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Welkom op het forum Siem,  :cake:  :cake:  :cake:  :cake:

Goed dat je gaat onderzoeken en dat je ons gevonden hebt. Hopelijk hebt dit forum je in die ontdekkingsreis. Ook verhalen soortgelijk als die van jou zien we hier vaker, dus daar is vast nog wel wat van terug te vinden. Mocht dat toch niet de informatie geven die je zoekt voel je dan uiteraard ook vrij om te vragen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Siem


ocean


Ikkin

Denk in mogelijkheden niet in beperkingen

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Lux