Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

alternatief onderzoek naar asexualiteit

Gestart door joopdekat, april 25, 2007, 02:12:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joopdekat

Citaat van: Stev op mei 09, 2007, 02:35:08 PM
Best vermoeiend om te lezen als je ruim een week niet op het forum bent geweest  ;)

Alsnog welkom Joop!  :cake:

Heb je ook iets aan allochtonen?  ;D

Ik ben een vrouw, geboren op 26 mei 1966 in Praag, volgens mij om 5 uur 's ochtends.
Wat de types betreft: ik dacht heel lang dat ik type B was maar laatste tijd denk ik meer in de richting van C...

Hoi Stev,
Fijn dat je ook je geboortedata hebt gegeven. Ja, er gebeurt veel in een week, ook op dit forum. Maar het maakt niet uit waar je geboren bent, een horoscoop is altijd te maken, behalve van iemand die in een ruimteschip is geboren, dan is de connectie met de aarde verloren en dan weet je niet hoe je die cirkel moet draaien. Dan is er geen 'boven of onder..'

Ik heb vandaag de tijd genomen om ook eens op andere threads op dit forum te gaan lezen. Dat is vanuit mijn onderzoeks-drive heel interessant, vooral als die mensen waarvan ik de horoscoop inmiddels heb, verdere details over hun verleden of relatieproblemen schrijven en ik dan die zaken in hun horoscoop zie staan. Ik herken daar persoonlijk ook veel van, vanuit mijn huwelijk (mijn vrouw is volgens mij asexueel en daar ben ik na vele jaren, eigenlijk via dit forum, achter gekomen).

Maar er zijn nog veel meer leden, heb ik gezien, die hun geboortedata (nog?) niet hebben willen geven. (om er een paar te noemen: WIllem, PinkLabel, Winx, TBW, phate, Knoddepropje, bebe, nokiatune, jeffie, etc.) Misschien zijn deze mensen via anderen over te halen?

Ik heb jouw horoscoop ook even onder de loep genomen en zie dat jij ook tot die groep behoort, die (als je tenminste inderdaad om ca. 5 uur bent geboren) het teken Steenbok op huis 8 (= o.a. sexuele expressie) heeft staan. Dat is dus een verdere bevestiging ervan, dat dit relevant is voor verminderde, of geremde sexuele expressie. Maar er bestaan nogal wat alternatieven op dit gebied.
Een horoscoop kan zeer veel verschillende remmingen laten zien, op elk gebied dus ook op het sexuele of relationele. Iedere horoscoop is uniek (vooral als je dat geboortetijdstip erbij hebt). Ieder mens is dus ook uniek. En daarom bestaat er niet zoiets als een 'algemele vergaarbak' van asexuelen. Anderen hebben hier ook al geschreven, dat er heel verschillende achtergronden zijn, waarom mensen zich sexueel minder goed kunnen, of willen uiten. Wat ik heb gelezen, is vermoedens van biologische aard en ook van psychologische. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar die vergaarbak van psychologische oorzaken of achtergronden, is op zichzelf al een doos van pandora. Er zijn zoveel mogelijke psychologische achtergronden en oorzaken die al of niet een verband hebben met ree'le vroegere (traumatische) gebeurtenissen.

Jovi heeft het gehad over de wil die ontbreekt om er iets aan te doen, of om sex te hebben. Ik begrijp haar verhaal wel, maar heb daarnaast ook een andere kijk op de wil dan zij. De wil is voor mij een uitdrukking van je ego, terwijl er daaronder  ook nog het onderbewuste werkzaam is. Dat onderbewuste is een soort vergaarbak van zaken, gebeurtenissen of emotionele inhouden van vroeger (zelfs van vorige levens, als je daarin wilt geloven). En dat onderbewuste bevat dan ook emotionele inhouden die verdrongen zijn. Waarom? omdat je ten tijde van de gebeurtenissen, dit emotioneel niet aan kon, of er veel te jong voor was om het te kunnen bevatten of verwerken. Maar alles dat in dit onderbewuste is weggestopt, heeft ook een belangrijk voordeel. Je kunt het onverwerkte zo namelijk oppotten totdat je er wel aan toe bent. Wat voor veel psychologen (en astrologen) duidelijk is, is dat dit niet voor eeuwig lukt. In de juiste levensfase, komt beetje bij beetje dit verdrongen stuk boven en wordt je geconfronteerd met die oude emoties (en misschien ook met de gebeurtenissen die hieraan gekoppeld zijn). Dit kun je het beste samen met iemand verwerken, die je kan begeleiden (een professional).

In veel van jullie horoscopen (niet alle, zoals ook bij jou, Stev!) zie ik dat er een flinke controle zichtbaar is op Maan en/of Venus (de beide planeten die bij uitstek over de emoties gaan. Met andere woorden, deze mensen zijn in staat om huin gevoelens heel sterk onder controle te houden. Eigenlijk: keihard tegen zich zelf kunnen wezen. Waarom is dat nodig, vraag je je dan af? Wel, een van de mogelijkheden is, dat ze erg bang zijn om de emotionele controle te verliezen (iets dat je in een passionele vrijpartij wel zou moeten doen, want een orgasme krijgen is een stuk controle loslaten en jezelf helemaal laten gaan). Er zijn dus psychologische beschermingsmechanismen werkzaam, die ervoor zorgen dat al die emoties en opgepotte (angst-, woede-,)gevoelens niet zomaar als een explosie naar buiten kunnen komen. Ik denk dat dit ook goed is. Het is een bescherming om als mens helemaal psychisch uit elkaar te kunnen vallen en je persoonlijkheid te verliezen (bijv. door een psychose in een inrichting terecht te komen, want dat kan gebeuren).

Mensen die zo'n sterk controlemechanisme bij zichzelf vermoeden (of bij die waar ik het duidelijk in de horoscoop zie staan), zouden de proef op de som kunnen nemen door proberen te gaan mediteren. Dat is ook een manier om te leren alle denkcontrole op jezelf los te laten en je te laten stromen met het moment mee, seconde per seconde. Wat er dan gebeurt, is een proces waar je inzicht in je psychisch verdrongen stukken kunt krijgen, zonder dat je overspoeld wordt door al die 'gevaarlijke' opgepotte emoties. Het werkt tegelijk als een ventiel en als een inzichtelijk proces, waar de dingen op hun plaats komen te liggen. Gevolg hiervan kan zijn, dat je vertrouwen krijgt in het durven loslaten van die controle en zo ook leert te ontspannen wanneer je met een partner de liefde wilt bedrijven.
Maar ik begrijp goed dat er lezers zullen zijn die aanvoeren dat zij dit helemaal niet willen. Punt daarbij is, dat die wil eigenlijk ook te ontleden is, in een stuk angst om te veranderen en de behoefte om (voorlopig nog) de controle te willen houden.
Als er mensen zijn, die wat suggesties willen, dan kan ik in een volgend stukje wel wat voorbeelden van (alternatieve) therapeutische settings geven, waar je uit zou kunnen kiezen. Maar daarbij zal lang niet alles voor iedereen van nut kunnen zijn. Ook dat is iets wat een heel persoonlijke aanpak behoeft.

groetjes,

Joop

myra

Dag Joop,

Veel van de  extra leden die je noemt zijn niet meer of minder actief op het forum. Dat verklaart waarom ze niet gereageerd hebben ;)

Stev

Dag Joop,

De dingen die je beschrijft, kloppen wel voor mijn eigen situatie. Met name het stukje over het onderbewuste "dat dan ook emotionele inhouden bevat die verdrongen zijn" vind ik best bijzonder. Een meditatie is voor mij niet bestemd denk ik, maar wat ik wel gedaan heb (ben inmiddels ruim een jaar bezig) is z.g. integrale massage. Die vrouw heeft het inderdaad over dingen die bij mij ooit ondergesneeuwd zijn geraakt. Daar zou ze hetzelfde mee bedoelen, denk ik. Ze wil zich voorlopig niet neerleggen bij mijn suggestie dat ik aseksueel ben, het valt voor haar onder het stukje dat verdrongen is.

Ik hoef van mijn horoscoop verder geen details meer, gebruik het maar lekker voor het algehele onderzoek. Het is inderdaad reuze interessant!
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Zonnekind

Ik wist spijtig genoeg al langer dat ik de controle niet durf en wil loslaten. Ik ben er al jaren rond aan het werken maar het blijft zo moeilijk... :banghead:
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

joopdekat

Citaat van: Stev op mei 10, 2007, 12:25:32 PM
Dag Joop,

De dingen die je beschrijft, kloppen wel voor mijn eigen situatie. Met name het stukje over het onderbewuste "dat dan ook emotionele inhouden bevat die verdrongen zijn" vind ik best bijzonder. Een meditatie is voor mij niet bestemd denk ik, maar wat ik wel gedaan heb (ben inmiddels ruim een jaar bezig) is z.g. integrale massage. Die vrouw heeft het inderdaad over dingen die bij mij ooit ondergesneeuwd zijn geraakt. Daar zou ze hetzelfde mee bedoelen, denk ik. Ze wil zich voorlopig niet neerleggen bij mijn suggestie dat ik aseksueel ben, het valt voor haar onder het stukje dat verdrongen is.

Ik hoef van mijn horoscoop verder geen details meer, gebruik het maar lekker voor het algehele onderzoek. Het is inderdaad reuze interessant!

Ja, het onderbewuste is een mysterieus deel van de mens. je hebt gelijk dat niet iedereen in staat is om te gaan mediteren. Probleem daarbij is dat je dan dat stuk controle over het naar boven komen van onbewuste inhouden, moet loslaten en dat kan best angstig zijn. Je weet niet wat er dan allemaal naar buiten komt. Zoals ik eerder al schreef: het is voor sommige mensen belangrijk dat die diepe (beer)put voorlopig dicht blijft.
Heb je er wel eens over nagedacht dat het best ook eens zou kunnen zijn, dat je eigenlijk heel sterk sexueel zou kunnen zijn en dat onbewust ook weet, maar dat je er angst voor zou kunnen hebben om dit onder ogen te durven zien? Als je er aan zou kunnen toegeven en de controle los zou laten, dan zou je als een sexbeest tekeer kunnen gaan en je partner als het ware verslinden.
Zulke gedachten lijken misschien absurd, maar het onderbewuste kan heel bizarre dingen in ons opgesloten houden. Je kunt daar alleen maar langzaam het ventiel open zetten, zoals je als voorbeeld gaf: die integrale massage. Voor mensen die aards gericht zijn (zie je in de horoscoop) is dat een goede methode. Als je een ander type karakter hebt, moet je een andere therapie nemen: zoals yoga, mediteren, focus op droomduiding, geleide hypnotische sessies, groeps(praat)therapie, of mandala's tekenen, er zijn heel veel manieren om voorzichtig die onbewuste zaken aan te pakken. Voor ieder type iets aparts.

Ik geloof ook niet, zoals sommigen beweren, dat asexualiteit in zijn algemeenheid een direct biologische oorzaak zou hebben, zoals bijvoorbeeld een tekort aan geslachts-hormonen. Als dat zo zou zijn, dan kan de man ook geen erectie krijgen en de vrouw geen normale menstruatie hebben. Bovendien heb je dan ook geen secundaire geslachtskenmerken (mannelijke beharing, of voor de vrouw : een vrouwelijk lichaam met specifieke vetverdeling, borsten etc.)
Zoiets vind je bijvoorbeeld wel bij meisjes die anorexia hebben, die hebben in de pubertiet hun hele hormoonhuishouding in de war geschopt met alle fysieke gevolgen vandien. Ook de hersenen veranderen dan door die extrame uithongering.

Joop


joopdekat

Citaat van: Zonnekind op mei 10, 2007, 12:31:30 PM
Ik wist spijtig genoeg al langer dat ik de controle niet durf en wil loslaten. Ik ben er al jaren rond aan het werken maar het blijft zo moeilijk... :banghead:

Ja Zonnekind, dat is ook een probleem bij mensen (vaak zijn het vrouwen) die weliswaar best van sex houden, maar die niet of heel moeilijk kunnne klaarkomen. Dat is ook vaak een kwestie van je durven laten gaan. Een orgasme wordt wel eens vergeleken met een kleine dood. Je moet dan alles los durven laten en alleen maar voelen, je hele mentale controle overboord gooien. Als je dat moeilijk vind, en ik zie zoiets in horoscopen waar Pluto een sterke controlerende functie heeft op Maan en Venus, maa rook op Juno en Vesta, dan kan ik mij voorstellen dat dit zowel voorkomt bij mensen die asexueel zijn, als ook bij mensen die moeilijk klaarkomen of zelfs diegenen moeite hebben met gewoon lichamelijk contact: aanraken.

Maar als Mars en Mercurius een scherp contact met elkaar hebben, dan zijn er in veel gevallen (niet altijd helaas, want dan zijn er andere vergelijkbare planetstanden werkzaam) in de (hele) vroege jeugd al sexuele ervaringen. Als dat gedwongen is geweest, dan kan zoiets als hele bedreigende gebeurtenis, naar het onderbewuste verdrongen worden en heb je er zelfs geen herinnering meer van. Maar je blijft dan wel bang om je later te kunnen geven, of om je ongedwongen open te durven stellen. Vervolgens kan er een rationalisatie optreden (als reactie op wat je in relaties merkt, namelijk dat je behoefte aan sex er niet is), waarmee je probeert te verklaren, waarom je zo bent.

Stev

Even een vraagje tussen door. Misschien zou het beter zijn om dit topic ergens anders te plaatsen?
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Zonnekind

Dit is echt allemaal super interessant!

@ Stev, je hebt gelijk, het past hier niet echt.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

joopdekat

Citaat van: Zonnekind op mei 11, 2007, 12:14:30 AM
Dit is echt allemaal super interessant!

@ Stev, je hebt gelijk, het past hier niet echt.

Stev en Zonnekind, waar zou dat dan moeten? Het kopje is: 'alternatief onderzoek naar asexualiteit', en dat is ook nog steeds de insteek die er, door mij in ieder geval, aan wordt gegeven. Ik vergelijk de horoscopen van een aantal mensen uit deze groep, met die uit andere bronnen, waaronder voornamelijk die uit mijn 15 jarige ervaring met duizenden andere horoscopen, van mensen (voornamelijk met allerlei relatieproblemen). En uitgaande van die horoscopen, is er een interactie ontstaan over de problematiek waar dit forum voor staat, waarbij ik die geboortehoroscopen mede als leidraad kan gebruiken. Maar goed, als dat kan, moet er een nieuwe thread gestart worden met een andere vergelijkbare titel, waarin geboortehoroscopen of astrologie in voor komt, denk ik.

Joop

Ereinion

Ik kan een onderwerp 'Onderzoeken naar aseksualiteit' maken en het daarheen verplaatsen. Ik zou niet weten waar het anders goed zou passen, maar bij stel je voor hoort het eigenlijk ook niet meer.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

joopdekat

Citaat van: Ereinion op mei 11, 2007, 07:30:42 AM
Ik kan een onderwerp 'Onderzoeken naar aseksualiteit' maken en het daarheen verplaatsen. Ik zou niet weten waar het anders goed zou passen, maar bij stel je voor hoort het eigenlijk ook niet meer.

Okay, dat is een goed idee. Doe dat maar.

Joop

joopdekat

Even een zijpad met een tip voor die mensen die vanwege hun aseksualiteit flinke problemen hebben met hun relatie en daar wat aan willen doen, op een manier die men doorgaans niet verwacht. Het is overigens een geschikte astrologische benaderingswijze die voor iedereen geldt (en met een andere focus ook voor andere doelen zoals zakelijk, verhuizen etc).

Deze methode gaat ervan uit dat je geboortehoroscoop verandert als je op een andere locatie bent. Die locatie moet dan wel een stuk uit de buurt van Nederland (of Belgi') zijn. Daarom kun je bijvoorbeeld in Europa kijken, op welke vakantielocaties je versterkte romantische of erotische gevoelens kunt krijgen. Je horoscoop draait op zo'n locatie namelijk naar die coordinaten en met de juiste software kan een astroloog, die met deze technieken om kan gaan, voor je uitzoeken welke locaties optimaal zijn voor dit seksuele doel. Als het vervolgens op een vakantie aldaar inderdaad het gewenste succes heeft, zou je zelfs kunnen overwegen om daar naar toe te verhuizen.
Als je meer over dit onderwerp wilt lezen, kun je Google gebruiken met het keyword: astrocartografie (of in het engels : Astrocartogaphy)

Ereinion

 :D Dat klinkt best drastisch. En hoe vertel je dat aan je familie?

Misschien wel een idee voor een vakantie inderdaad.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Ik vind het alleen een goed idee als ik dan naar Schotland mag verhuizen! (en mijn familie en vrienden mee kan nemen)  :)

Zonder gekheid, het is inderdaad wel een wat drastische maatregel. En eigenlijk ook wel moeilijk voor te stellen hoe het werkt.

Hier komt weer een rare hersenkronkel van mij: stel je voor dat je de aseksueel van je dromen ontmoet via internet en hij/zij blijkt in Japan te wonen. Je gaat je hart achterna en verhuist naar Japan om er daar dan achter te komen dat dat jouw "omslag" land is. Dat lijkt me erg naar...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-