Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

asperger-autisme

Gestart door Ereinion, juli 15, 2007, 11:07:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Helemaal eens  :klap:

Volgens mij is het niet anders dat de combinatie autisme en het hebben van blauwe ogen voor komt, het zijn losstaande eigenschappen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Hoeveel weten we eigenlijk over het ontstaan van verschillende vormen autisme tegenwoordig?
Als we op een gegeven moment redelijk veel snappen van het ontstaan van autisme, en het ontstaan van 'afwijkende' oriëntaties (alles behalve heteroseksueel), kunnen we misschien speculeren of het logisch is dat één factor kan zorgen voor een 'aanleg' voor beide fenomenen. Ik weet er bijzonder weinig van, maar erg waarschijnlijk lijkt het me eigenlijk niet.

Wellicht dat er mensen zijn die onder een bepaald deel van het autisme stoornis spectrum vallen, die grotere kans te hebben om 'in de knoop' te zitten wat betreft seksualiteit? Daardoor zouden ze eventueel aseksualiteit concluderen? Ik weet niet of dat al eens was geopperd. Maar ik weet zo weinig van autisme, dat ik niet weet of dit überhaupt geloofwaardig is. Ik zou ook nog wel een soortgelijke hypothese voor me kunnen zien wat betreft depressie en aseksualiteit.


Uiteindelijk is het allemaal speculeren. Ik geloof niet dat we ooit cijfers hebben gezien die op zo'n trend wezen?

Koffie

Over het ontstaan van autisme en over wat erop van invloed is, wordt veel nagedacht, er wordt veel onderzocht, maar er is nog weinig duidelijk. Zo ver ik weet en ik ben wel autistisch, maar ik volg al die dingen niet zo.
En de diverse vormen van autisme worden tegenwoordig niet meer apart gezien, er wordt nu algemeen over autisme gesproken. Die onderverdelingen bleken ook een beetje te vaag en niet hanteerbaar of zo.

Ik geloof dat onderzoek naar autisme in combinatie met seksuele geaardheden eens is onderzocht door Annelies Spek, maar ik heb daar geen gegevens van. Uit de losse pols/met de natte vinger kan ik me herinneren dat andere geaardheden dan heteroseksueel onder autisten vaker voorkwamen. Ook aseksualiteit scoorde wat hoger, maar ik denk ook dat aseksualiteit genoemd wordt op de fora en dat het daardoor wat bekender kan zijn in die groep, dan daarbuiten. Zeker in de tijd van het onderzoek (een paar jaar terug). Dus of dat klopt met de rest van de samenleving, zou ik niet weten. Het kan daar gewoon nog een stuk onbekender zijn geweest, wat antwoorden op vragen naar aseksualiteit beinvloed kan hebben. Ik hoop dat ik me een beetje begrijpelijk uitdruk. ;)

Ik heb ook van aseksualiteit eens gehoord via het Autsiderforum. Ik dacht toen nog dat ik dat niet was (want libido en verliefd) maar toen ik duidelijkheid wilde hebben ben ik daardoor in een vloek en een zucht naar dit forum gegoogeld. Er ging een wereld voor me open. ;)

Maar nog steeds valt me op om me heen, dat de meeste autisten niet aseksueel zijn en de meeste aseksuelen niet autistisch.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

Citaat van: Koffie op juli 25, 2017, 07:29:04 PM
Over het ontstaan van autisme en over wat erop van invloed is, wordt veel nagedacht, er wordt veel onderzocht, maar er is nog weinig duidelijk. Zo ver ik weet en ik ben wel autistisch, maar ik volg al die dingen niet zo.
En de diverse vormen van autisme worden tegenwoordig niet meer apart gezien, er wordt nu algemeen over autisme gesproken. Die onderverdelingen bleken ook een beetje te vaag en niet hanteerbaar of zo.

Ah kijk, zo weinig weet ik er dus van. ;D

CiteerIk hoop dat ik me een beetje begrijpelijk uitdruk. ;)

Ik denk dat ik het snap hoor: Je weet niet of het effect dat je ziet echt te maken heeft met het autisme zelf, of met andere omstandigheden in de omgeving (zoals aanwezigheid van bepaalde informatie). Lastig om dat soort onderzoek te doen, er kunnen zoveel van die factoren meespelen die je over het hoofd ziet, of die je wel ziet maar waar moeilijk voor te corrigeren is in je analyse.

CiteerMaar nog steeds valt me op om me heen, dat de meeste autisten niet aseksueel zijn en de meeste aseksuelen niet autistisch.

Jaaa, ook al zouden we ooit een link vinden, erg sterk zal die sowieso niet zijn.