Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

gezondheidsplein

Gestart door Ereinion, november 22, 2005, 08:17:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myra

ja ik vind het ook tijd worden dat hulpverleners (psychologen, pedagogen, seksuologen, sociaal assistenten) er iets van zien in hun opleiding, zodat het niet langer als een seksuele functiestoornis wordt aanzien...

Knoddepropje

Ik gebruik ook geen medicijnen als het niet hoeft. Idd hooguit een aspirine, en dat ook alleen maar als ik echt de dag nog door moet en niet naar bed kan of zo. En af en toe een anti-schimmel-infectie-spul-pil :-[ Maar dat vind ik verder niet in de categorie vallen....
Trauma's heb ik genoeg gehad, maar ook daarvoor had ik al geen behoefte aan sex, en depressies? Ook geen last van ;D
Dus idd, een onderzoekje zou naar mijns inziens geen kwaad kunnen...

Sammy

Ik ga effe verder op het technische weggetje, als je 't niet erg vindt.  ;)

Citaat van: myra op november 24, 2005, 11:33:42 PM
[...] zodat het niet langer als een seksuele functiestoornis wordt aanzien...

Ik veronderstel effe in mijn amateurisme dat 'seksuele functiestoornis' een onderverdeling van de mentale stoornissen is. (lijkt me persoonlijk aannemelijk)
Nu, als ik dan in de DSM-IV kijk bij hun definitie van mentale stoornissen, en ik hou in gedachten dat de meesten van 'ons':
- niet actueel lijden
- niet te kort schieten op een of meer belangrijke gebieden van het functioneren
- en geen significant toegenomen risico hebben om dood te gaan, pijn te lijden, of de persoonlijke vrijheid te verliezen,
we eigenlijk al niet gestoord mogen worden genoemd. Bovendien dekken ze zich extra in door 'deviant' gedrag van seksuele minderheden als uitzondering toe te laten.

Ik denk dat een beetje psycholoog dit wel in z'n hoofd heeft geprent, en snapt dat het sowieso onnozel is mensen gestoord te gaan noemen die goed functioneren en er zelf geen last van hebben. Ik denk dat het misverstand eerder ligt in het hoofd van de meute. Men snapt doorgaans niet dat sommige mensen behoefte hebben hun anders-zijn een naam te geven, zonder ermee op een stoornis te willen wijzen.

Ik denk dan ook dat het probleem breder ligt dan gewoon niet geïnformeerd te zijn over aseksualiteit. De relativiteit en het dimensionele aspect van eender welke 'stoornis', daar wringt het schoentje. Volgens mij ligt dus niet het probleem bij een adequate theorie over aseksualiteit, maar in de filosofisch-antropologische interpretatie ervan. Bij eender welke psychoanalytische theorie die men als verklaring zou aannemen, kan men ons er niet rechtmatig van beschuldigen een stoornis te hebben.

Ik twijfel dus sterk of een nieuw onderzoek iets zou uitmaken.  :-\

Knoddepropje

Daar zou ook wel eens iets in kunnen zitten....

myra

volgens DSM 4 normen hebben we idd geen stoornis. Dit zou wel zo zijn indien we zouden lijden onder het feit dat we geen seks hebben, maar we WILLEN gewoon geen seks, dus volgens mij kan het er ook niet onder vallen.

Goed punt Sammy. Wat studeer je, als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Sammy

Volgens mij heb je al een vermoeden.   :P

;)

myra


Sammy

Jackpot!  :klap: Tja, wie leest er ook anders den DSM, hè.  ;D

Maar nog niet zo lang bezig, eigenlijk. Lange tijd fysicia gedaan, en pas sinds kort roer drastisch omgegooid.  8)

myra

da kon ook bijna ni anders. Ik ben ook psychologe van opleiding, wel niet van beroep :-[

TBW

Gelukkig zijn we allemaal wel full-time psychotisch.

:schater:

Sammy

Citaat van: TheBlackWatch op november 26, 2005, 03:17:51 PM
Gelukkig zijn we allemaal wel full-time psychotisch.

:schater:

Zo kom je me alleszins niet over.

Meer zo'n bureau-neuroot...  -->  :geezer:

;D

TBW

Ik?

Ik zit idd dagen achter mijn bureau (zelfs zonder slaap). Schrijven, correspondentie voeren (echte dan, geen netdinges), politieke theorieen uitdokteren, de Staatsgreep voorbereiden, ...

Jaja het is druk in TBWland.

:D

Leuk dat je me zo snel kan inschatten, Sammy, waar hààl je het toch?

Ereinion

Hal heeft een nieuwe reactie waar ik erg om moet lachen. Hij zegt dat hij geen mening over dit onderwerp mag hebben, omdat iedereen vrij is om een mening te vormen. Maar volgens mij vindt hij wel heel erg dat hij de enige waarheid in acht heeft.  :D
Ach, lees zelf maar.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sammy