Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Wat is er toch tegen trouwen????????????

Gestart door Minne, mei 16, 2008, 09:45:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Citaat van: Pinky op mei 17, 2008, 07:37:34 PM
Ik denk dat het willen van kinderen krijgen en trouwen weinig te maken heeft met of je wel of geen relatie hebt.

Dat was ook mijn idee.

Op mijn werk zeggen ze allemaal; Hé ik zag net je man lopen!  :D En ik ben niet getrouwd...


Dat steeds minder mensen willen trouwen heeft misschien ook te maken met dat steeds minder mensen geloven?  :-\  Ik vind trouwen in een kerk, voor een God, een heel andere verbindtenis, dan trouwen in het gemeentehuis. Zelf wil ik niet in de kerk trouwen, trouwens. Maar met alle andere contracten die je als partners op kunt stellen om alles goed te regelen, is de behoefte aan trouwen minder groot.
Ik weet het, dit klinkt wel heel erg a-romantisch. En het lijkt mij wel een heel speciale dag, maar als het er nooit van komt is het ook niet erg.

Daarnaast is het ook niet meer vanzelfsprekend om te trouwen, vroeger werd dat wel verwacht. dacht je er helemaal niet over na.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

En toch denk ik, dat het met kinderen krijgen een stuk makkelijker is, als je wél getrouwd bent.
Je moet dan zoveel papieren rompslomp invullen op het gemeentehuis, als je niet getrouwd bent.
De man moet het kind erkennen, en bij een tweede het hele ritueel weer. Bij mijn dochter had haar vriend dat bij de tweede vergeten te doen, want dat moet vóór de bevalling. Een heel gedoe om het na de bevalling toch nog rond te krijgen........

Minne

Ik kan ergens ook wel snappen dat mensen trouwen minder belangrijk vinden. Ik kan het snappen maar voor mij blijft het toch een meerwaarde. Ik zal mij in samen wonen wel kunnen stellen, maar toch zou ik het trouwen blijven missen.
Aan de andere kant als je het puur juridisch bekijkt, blijft trouwen toch de betere bescherming voor elkaar en de kinderen. Pakweg, erfrecht, kinderen, verplichte zorg voor elkaar ... . ok,ja allemaal niet zo romantisch maar ik vind toch dat je daar ook rekening mee moet houden. Nu kun je wel wettelijk gaan samenwonen waardoor je elkaar in de "light-versie" beschermt, maar daar kan je ook zomaar in je 1the uitstappen zonder de ander te moeten verwittigen. En als je dezelfde rechten wilt als een getrouwt stel moet je nog steeds naar de notaris. Als je al al die dingen moet doen, wel dan wordt samenwonen ook een pak ingewikkelder, en waar blijft de romantiek dan?  Als je trouwt zeg je zonder boe of ba, ik wil je beschermen.
Stel je woont samen, hebt een huis en je partner komt om bij een ongeval -> je hebt geen recht op vruchtgebruik van je eigen huis, alles wat je hebt kan zomaar verkocht worden tenzij je van alles netjes op papier hebt staan wat van jou is, maar wie doet dat?! Of een van beide maakt schulden, bij gehuwwde staat min of meer vats wat je persoonlijke eigendom is en wat gemeenschappelijk, mocht het nodig zijn dat het huis verkocht wordt dan krijg jij de helft van je huis + je eigen bezittingen terug, de schuldenmaker is zijn deel kwijt! En als samenwonend koppel zijn de grenzen op dit gebied veel vager.
En zoals Ienepien zegt, wat met kinderen?

Zo juridisch gezien klinkt het nogal wantrouwig, dat is niet mijn bedoeling, maar het is toch ook iets waar je rekening mee moet houden? Ik vind als je de romantiek niet noodzakelijk vind daar kan ik in komen, maar je geeft toch om je partner en wil er toch alles aan doen dat die niks te kort komt?

Ereinion

Helemaal mee eens. Trouwen heeft op die manier heel veel voordelen. Maar ik denk dat heel veel mensen daar niet bij stilstaan, helemaal als er geen kinderen in het spel zijn.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Hele sterke punten, Minne.  :klap:

En inderdaad, je moet niet je kop in het zand steken van: het zal ons niet gebeuren, want het kan iedereen overkomen.
En dan zit je mooi met je handen in het haar, en wordt je verdriet aleeen nog maar groter door al die juridische toestanden van huis verkopen enzo. :(

Austen

Citaat van: Minne op mei 18, 2008, 11:46:44 AM
Zo juridisch gezien klinkt het nogal wantrouwig, dat is niet mijn bedoeling, maar het is toch ook iets waar je rekening mee moet houden? Ik vind als je de romantiek niet noodzakelijk vind daar kan ik in komen, maar je geeft toch om je partner en wil er toch alles aan doen dat die niks te kort komt?

En wat met een "samenlevingscontract"? Ik weet niet of het in Nederland bestaat, maar in België dus wel. Het is iets minder dan trouwen, maar je krijgt wel een officieel papier dat je samen woont. Ik heb geen idee of overlijden / erfenis etc daarin vermeld staan, maar ik vermoed van wel?

petra1963

Samenlevingscontract bestaat ook in NL. Wat er precies in geregeld wordt, weet ik niet. Maar pensioen/refenis/overlijden valt er volgens mij wel onder.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Veel homostellen hebben dat contract ondertekent als zijnde huwelijk. Dat vond ik wel gaaf.
Tussen mij en mijn vriend speelt er nog iets mee bij het trouwen. Ik ben student, als zijnde, ik heb niets aan waardevolle bezittingen anders dan mijzelf. Mijn vrined heeft zijn eigen bedrijf en daarmee voor een hele smak geld aan waardevolle bezittingen. In ons geval we kunnen trouwen, maar dat betekent wel dat als we gaan scheiden, dat ik de helft van zijn bezit krijg. En dus alles waar hij zo hard voor gewerkt heet ziet hij dan opgedeelt worden. Nou ga ik er niet vanuit dat als we gaantrouwen, dat we ook weer uit elkaar gaan, maar het kan natuurlijk wel. Ik denk dat als mijn vriend en ik gaan trouwen dat we dan heel onromantisch ook huwelijkse voorwaarden op laten stellen. Of in elk geval, hij. En daar kan ik ook wel inkomen hoor. Iets waar je zo lang en hard voor gewerkt heb, wil je niet samen met je relatie kwijtraken! Dat zou net even teveel zijn allemaal! Maar goed, echt goed voelt het natuurlijk ook niet (voor mij dan).

petra1963

#23
Ja, als je een relatie hebt en blij bent met elkaar, hoop je dat de relatie NOOIT op de klippen loopt. Maar ja, je weet nooit... :-\ Daarom is het denk ik belangrijk om het goed te regelen..ook het bedrijf van jouw vriend !

Veel mensen met( veel) bezit( meestal mannen) zijn bang voor de gevolgen van een scheiding na een huwelijk. Want een beetje huwelijk levert voor de partij die scheiding aanvraagt ( meestal vrouwen) veel geld op, en bezit. Neem de laatste vrouw van Paul Mccartney, Heather Mills, die kreeg voor  vier jaar huwelijk 24 miljoen Britse ponden, dat is € 36 miljoen. Die heeft zich snel rijk geslapen..En de rechter was niet onder de indruk van haar verhaal.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ienepien

Wij zijn ook onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Was een must voor de ouders van mijn man. (bedrijf)
Ik vind het niet erg, maar juist heel realistisch. En je moet op zo'n moment ook naar de zakelijke kant kijken. :)

Minne

En wat met een "samenlevingscontract"? Ik weet niet of het in Nederland bestaat, maar in België dus wel. Het is iets minder dan trouwen, maar je krijgt wel een officieel papier dat je samen woont. Ik heb geen idee of overlijden / erfenis etc daarin vermeld staan, maar ik vermoed van wel?

Een samenlevingscontract is een light-versie van het trouwen, wat je trouwens ook gewoon met je broer of zus of ...  kunt afsluiten, er is dus geen liefdesrelatie vereist. Het erfrecht is zéér beperkt en voor kinderen blijft dezelfde regeling gelden als mensen die feitelijk samen wonen. En je kunt er eenzijdig uit stappen, dus je stapt naar het gemeentehuis en je partner hoeft er niks van af te weten. Je hebt ook minder rechten en plichten t.o.v elkaar. Ga je dan uit elkaar dan geld er wel nog een (veel) korter onderhoudsplicht naar de minder financiële sterke partner toe.

Als zelf standig koppel is het uiteraat verstadiger om met scheiding van goederen te trouwen,
aan de ene kant kan de "gewone" partner met een deel van de verdiensten gaan lopen bij een scheiding
maar aan de andere kant kan men aan zijn/haar kapitaal niet raken wanneer de "zelfstandige" partner grote schulden maakt, wat maakt dat niet al je inkomsten, bezittingen kunnen afgenomen worden.

pinky

Dat lijkt mij wel ideaal, met scheiding van goederen. Ik zou NOOIT schulden van mijn partner willen afbetalen. Dat heb ik in mijn omgeving iets te vaak mis zijn gaan. Dat is zo lullig. Ben je je relatie kwijt, mag je nog jaren gaan afbetalen op de koop toe! Gezellig!

Ienepien

En daarom moet je je van tevoren indekken voor dat soort dingen. Heel verstandig. :wave:

Austen

Citaat van: Pinky op mei 18, 2008, 07:10:46 PM

Tussen mij en mijn vriend speelt er nog iets mee bij het trouwen. Ik ben student, als zijnde, ik heb niets aan waardevolle bezittingen anders dan mijzelf. Mijn vrined heeft zijn eigen bedrijf en daarmee voor een hele smak geld aan waardevolle bezittingen. In ons geval we kunnen trouwen, maar dat betekent wel dat als we gaan scheiden, dat ik de helft van zijn bezit krijg. En dus alles waar hij zo hard voor gewerkt heet ziet hij dan opgedeelt worden. Nou ga ik er niet vanuit dat als we gaantrouwen, dat we ook weer uit elkaar gaan, maar het kan natuurlijk wel. Ik denk dat als mijn vriend en ik gaan trouwen dat we dan heel onromantisch ook huwelijkse voorwaarden op laten stellen. Of in elk geval, hij. En daar kan ik ook wel inkomen hoor. Iets waar je zo lang en hard voor gewerkt heb, wil je niet samen met je relatie kwijtraken! Dat zou net even teveel zijn allemaal! Maar goed, echt goed voelt het natuurlijk ook niet (voor mij dan).

Bij ons is het ook zo: ik ben student en bezit alleen een wrak van een auto. Vriendje werkt en heeft een huis enz. Komt nog bij dat we niet in zijn huis willen blijven wonen (wel een tijdje tot we iets anders vinden), dus onze problemen stellen zich al voordat we gaan trouwen: ik betaal niets van verbouwingen aan zijn huis (ah nee, als we dan uiteen gaan, zou mijn kapitaal in zijn huis zitten!), dus onze oplossing: ik betaal al wat los staat (slaapkamer, eetkamer enz), en hij al wat vast staat (het dak!). En er wordt geen huur betaald, maar alle kosten (water, electriciteit) wordt door 2 gedeeld, of eig: door 5 (zijn moeder enz woont daar ook nog).
Als we dan trouwen, zou het met scheiding van goederen (of hoe heet dat beest?) zijn: alles wat voor het huwelijk van hem was, blijft van hem. Alles wat tijdens het huwelijk wordt aangekocht, is van beiden. Er komen wss toch kindjes, die erven dan sowieso toch huis nr 1 (en ik heb het vruchtgebruik).

petra1963

Hmm... het klinkt voor een buitenstaander sowieso ingewikkeld. Maar dat is het natuurlijk ook...En woont de moeder van jouw vriend daar ook nog ? Ik weet niet hoe jij dat beleeft, maar ik zou er niet blij mee zijn..Het kan een relatie nog ingewikkelder maken..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)