Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

introvert/extravert?

Gestart door myra, november 09, 2008, 09:38:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik7494

Ik ben behoorlijk introvert, altijd al geweest ook. Vroeger ook heel verlegen, maar in dat opzicht ben ik tijdens en na mijn studietijd wel veranderd.

Ik kan goed sociaal functioneren, als ex-diplomaat ben zelfs een goede netwerker (omdat daarbij juist luisteren zo belangrijk is, niet spreken) en heb -met hulp- geleerd om in het publiek te spreken. 

Maar sociale interactie kost energie, en voor elk uur dat ik sociaal ben heb ik minstens dezelfde hoeveelheid alone-time nodig om bij te komen. Ik vind alleen zijn dan ook helemaal niet erg. Mijn avonden en weekenden spendeer ik het liefst alleen in alle rust, en ook vakanties en reizen doe ik altijd alleen.
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Fricai

CiteerMaar sociale interactie kost energie, en voor elk uur dat ik sociaal ben heb ik minstens dezelfde hoeveelheid alone-time nodig om bij te komen.

Dat is denk ik een goede verwoording voor wat veel introverte mensen ervaren! :) Ik herken me er ook wel in. Maar zo zelfstandig als jij bent zou ik ook weer niet willen/kunnen zijn, denk ik.

Mandalore

Ik ben ook heel erg introvert. Graag op mezelf en ik heb echt tijd nodig op te laden. Small talk is gewoon niet mijn ding en de dingen die ik doe, doe ik liever alleen.
In mijn enige relatie ooit was dit een groot probleem. Ik word gewoon niet blij van continue mensen om me heen.
Dus ik wil waarschijnlijk nooit meer met iemand samenwonen.
Grappig dat hier de MBTI test wordt besproken.
Ik ben INFP en tevens een HSPer. :)


AceVentura

Mijn MBTI voorkeur is ISTJ, waarbij ik bijna op het uiterste puntje van introvert zit.

Kleine noot:
Je bent niet je MBTI type, het is je voorkeur. Met oefening/inspanning kan je ook de andere types in je oproepen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Luigi


Intotheworld

#50
Ik ben benieuwd of er een link is tussen introvert/extravert en aseksualiteit. Kan me dat goed voorstellen, dat je meer extravert wordt vanwege testosteron, wat bij aseksuelen wellicht veel minder is!
Ben zelf introvert; vaak degene die zich een beetje op de achtergrond houdt, maar wel alles nauwlettend in de gaten houdt!  >:D

Koffie

Even inhaken,d, ik weet niet of de hoeveelheid testosteron iets uitmaakt voor aseksualiteit als geaardheid. Het staat namelijk los van libido. Je kunt als aseksueel even goied een hoog libido hebben, maar dat is dan niet gericht op het hebben van seks met iemand anders. Daarnaast zijn er ook mensen met een laag libido die niet aseksueel zijn. Bij aseksualiteit gaat het in het algemeen over het niet ervaren van seksuele aantrekking, of maar tot een bepaalde grens. Soms wel in gedachten maar niet in de praktijk en soms ook echt helemaal niet. Ik zelf voel me finaal niet seksueel aangetrokken tot wie of wat dan ook. Maar met mijn libido was niets opmerkelijks, nu ja, tot de overgang toesloeg. ;)

En weer on topic: ik ben introvert. Maar of dat met mijn aseksualiteit te maken heeft denk ik niet. Ik word gewoon vaak moe van sociaal contact, moet dan vaak ook erg op mijn tenen lopen. Deels heeft dat te maken met mijn autisme, maar ik ben ook altijd ontzettend gepest en buitengesloten geweest, binnen en buiten de familie, waardoor het voor mij nog altijd extra lastig is om sociaal te zijn.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik denk inderdaad niet dat er een link is tussen aseksualiteit en introvert/extravert. Houd er ook rekening mee dat een forum (als communicatiemedium) over het algemeen meer introverte personen aantrekt dus de resultaten van de poll zijn mogelijk al bevoordeeld voor introverte personen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Ik ben ook introvert als het er op aankomt. Aan small talk doe ik niet. Ga ook niet naar verjaardagen etc. Toen ik nog werkte wel eens weggelopen van een Kerstborrel. Met vertrouwde vriendinnen verlopen de contacten altijd wel leuk. Omdat die ergens over gaan. Wantrouw mensen die zo vreselijk sociaal doen en altijd klaar staan voor iedereen.

Edewecht

Introvert.

Behalve als ik op een podium sta. Dan komt mijn extraverte kant aan bod!  :cheerleader:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceOfCups

Citaat van: AceVentura op december 20, 2020, 01:08:54 PM
Ik denk inderdaad niet dat er een link is tussen aseksualiteit en introvert/extravert. Houd er ook rekening mee dat een forum (als communicatiemedium) over het algemeen meer introverte personen aantrekt dus de resultaten van de poll zijn mogelijk al bevoordeeld voor introverte personen.
Ik geloof dat je op zich wel gelijk hebt, maar in dit geval vraag ik me wel af waar de extraverte aces dan voornamelijk te vinden zijn? ;)
Buiten dit forum bedoel ik
Ecce homo

AceOfCups

Citaat van: Edewecht op december 21, 2020, 05:59:07 PM
Introvert.

Behalve als ik op een podium sta. Dan komt mijn extraverte kant aan bod!  :cheerleader:
Wat goed! Kan je dat leren, Edewecht? Als ik op een podium sta ben ik alleen maar nog introverter dan normaal  :(
Ecce homo

AceVentura

Of je introvert of extravert bent is een behoorlijk diep gewortelde voorkeur, die voorkeur veranderen gaat je niet lukken. Je kan jezelf wel oefenen in datgene wat je wil, en als dat nodig is onderzoeken wat je tegenhoud om dat te doen. Het zal je altijd meer energie/moeite blijven kosten dan je voorkeur.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Citaat van: AceVentura op december 22, 2020, 10:32:10 PM
Of je introvert of extravert bent is een behoorlijk diep gewortelde voorkeur, die voorkeur veranderen gaat je niet lukken. Je kan jezelf wel oefenen in datgene wat je wil, en als dat nodig is onderzoeken wat je tegenhoud om dat te doen. Het zal je altijd meer energie/moeite blijven kosten dan je voorkeur.
Interessant dat je het een voorkeur noemt! :)
Ik heb vaak de neiging het maar als een onhandige eigenschap te ervaren, maar inderdaad, ben ik er vaak best content mee :) Al is het op een podium of voor een groep gewoon vrij lastig, vandaar het label 'onhandige eigenschap'
Maar ik geloof dat veel te veranderen is, misschien zelfs een diepgewortelde voorkeur?
Ecce homo

Koffie

Ik kan best eventjes net doen of ik ertraver(ter) ben, maar dat kost me veel energie. Ik voel me dan een elastiekje dat ver uitgerekt wordt en op een gegeven moment graag haar oorspronkelijke vorm weer aan wil nemen. Daar kan ik volgens mij heel weinig aan veranderen. Er kan wel van me verwacht of geëist worden dat ik extraverter overkom en uiteraard is die eis veel gesteld, maar hoe het werkt in mij wordt daar niet mee gewijzigd. Volgens mij hoeft dat ook niet. Afhankelijk van de situatie of rol is het natuurlijk best goed als ik extravertje kan spelen, maar het beste is om rollen te kunnen doen die beter passen bij hoe ik in elkaar zit. Zodat ik niet steeds over mijn grenzen hoef te gaan.

Het is ook geen voorkeur, het is gewoon hoe ik in elkaar zit, net zo goed als ik mijn seksuele geaardheid niet kan aanpassen. Dat is ook gewoon zoals het is. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie