Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hechtingsstoornis en aseksueel?

Gestart door Brummetje, maart 02, 2009, 08:48:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Brummetje

Dat vraag ik me sinds een tijdje af. Ik wil - denk ik - echt gaan onderzoeken of ik een hechtingsstoornis heb. (Moet toch weer naar de dokter voor een blaasontsteking. :-\)

Ik ben nou op mijn werk, maar thuis op mijn pc heb ik een heel lijstje met kenmerken waarvan ik vermoed dat ze daarmee te maken zouden kunnen hebben. Wanneer ik weer thuis ben, zal ik die hier posten.

Gabrielle

Gek, ik vraag me net hetzelfde af...

Brummetje

Mijn kenmerken.

- Van niemand echt houden (wel veel geven om m'n ouders ofcourse), bang zijn dat als iemand overlijd dat je diegene niet zal missen
- Niet kunnen hechten aan iemand
- Gevoelens van iemand missen niet kennen
- Totaal geen gevoel hebben als er op het nieuws iets naars word verteld
- Niet kunnen/willen huilen in andersmans bijzijn, huilende mensen vreselijk vinden (en snel vinden dat ze zich aanstellen)
- Geen mens of huisdier missen als het overleden is
- Niet goed voor huisdieren kunnen zorgen
- Geen vriendinnen hebben, of heel weinig, en dan niet echt veel contact hebben met elkaar
- Er niet aan denken om iets te laten weten (kaartje voor verjaardag enz/belletje/smsje/mailtje), niet attent zijn dus
- Niet verliefd kunnen worden (ook niet/nauwelijks opgewonden)
- Niet kunnen inleven in andermans emoties
- Lachen in verkeerde situaties
- Niet trouw zijn
- Geen spijt hebben van daden (niet eens bedenken dat je zoiets gewoon niet doet)
- Geen schaamte hebben
- Te open tegen andere mensen zijn, of dat nou bekenden of vreemden zijn
- Kan glashard liegen
- Weinig schuldgevoel hebben
- Trek me vaak terug (vroeger en nu ook wel) op mijn kamertje

Ienepien

Jeetje, ik herken hier wel veel van mezelf in............. :(

Emma

Ik ga even in op de kenmerken van Brummetje  8)
Veel komt toch wel overeen :p
Alleen de laatste paar kenmerken zijn bij mij heel anders.


- Van niemand echt houden (wel veel geven om m'n ouders ofcourse), bang zijn dat als iemand overlijd dat je diegene niet zal missen
Ik weet ook niet precies wat 'houden van' inhoudt  ???

- Niet kunnen hechten aan iemand
Ik kan me ook niet hechten aan personen.

- Gevoelens van iemand missen niet kennen
Heeft ook met hechtingsproblemen te maken, de enige die ik wel eens mis zijn mijn ouders. Maar eigenlijk alleen als ik ze een hele tijd niet gezien heb, geen andere bezigheden heb en als ik alleen thuis ben.

- Totaal geen gevoel hebben als er op het nieuws iets naars word verteld.
Dit heb ik ook soms. Waar ik echter totaal niet tegen kan is dierenleed, dat raakt mij veel meer dan mensenleed  ???

- Niet kunnen/willen huilen in andersmans bijzijn, huilende mensen vreselijk vinden (en snel vinden dat ze zich aanstellen)
Ik weet niet hoe ik met huilende mensen moet omgaan. Ik huil alleen als ik alleen ben.

- Geen mens of huisdier missen als het overleden is
Ik denk eigenlijk dat ik alleen mijn ouders zal missen, maar voor de rest doet het me niet zo veel. Ik vind dat heel erg van mezelf  :-[

- Niet goed voor huisdieren kunnen zorgen
Ik heb nooit huisdieren gehad, maar ik hou wel van huisdieren, vooral katten.

- Geen vriendinnen hebben, of heel weinig, en dan niet echt veel contact hebben met elkaar
Ik heb wel vrienden, maar die spreek ik niet zo heel veel. Het zjjn voor mij de perfecte vriendschappen, ik hoef ze niet elke dag te zien, zelfs niet elke week.

- Er niet aan denken om iets te laten weten (kaartje voor verjaardag enz/belletje/smsje/mailtje), niet attent zijn dus
Ik vergeet vaak verjaardagen. Dat niet alleen, ik vergeet soms zelf van me te laten horen. Ik neem in vriendschappen ook nooit initiatieven.

- Niet verliefd kunnen worden (ook niet/nauwelijks opgewonden)
Ik kan het beide niet.

- Niet kunnen inleven in andermans emoties
Ik kan me wel inleven in emoties maar dan meer rationeel dan emotioneel. Bij films en boeken wel emotioneel, maar in het echt kan ik dat vaak niet.

- Lachen in verkeerde situaties
Soms moet ik wel eens lachen tijdens ongepaste situaties, omdat ik gewoonweg niet anders kan reageren. Heel genant is dat  >:(

- Niet trouw zijn
Ik ben heel trouw.

- Geen spijt hebben van daden (niet eens bedenken dat je zoiets gewoon niet doet)
Jawel, ik heb heel snel spijt van dingen die ik heb gedaan, ook al zijn de gevolgen heel beperkt. Ik kan me heel druk maken over lullige beslissingen die ik heb gemaakt die er niet eens toe doen.

- Geen schaamte hebben
Ik heb heel veel schaamte. Ik schaam me zelfs voor mensen die geen schaamte hebben. Ik kan er niet tegen als mensen zich voorschut zetten. Bijvoorbeeld de voorrondes van Idols, dan loop ik de kamer uit, want ik kan daar echt niet tegen.

- Te open tegen andere mensen zijn, of dat nou bekenden of vreemden zijn
Ik ben juist gesloten. Ik speel meer een rol.

- Kan glashard liegen
Ik kan wel liegen, maar ik voel me daar heel naar bij.

- Weinig schuldgevoel hebben
Ik heb veel schuldgevoelens.

- Trek me vaak terug (vroeger en nu ook wel) op mijn kamertje.
Ik trek me vaak emotioneel terug.

Mannetje

Ook ik herken hier wel een paar punten in.

Ienepien

Ik herken me in minstens de helft wel. :-\

Demon

ik ben echt het tegenovergestelde van deze punten :-X
I make mistakes.
I am out of control, and sometimes hard to handle
But if you can't handle me at my worst...
You don't deserve me at my best

pinky

Nou, dan kunnen we concluderen dat jij geen hectingsstoornis hebt! ;)

Maar goed, ik denk dat iedereen zich wel in een aantal punten herkend. Ik ook, maar ik denk niet dat ik een hechtingsstoornis heb.

Mannetje

Ik bekijk mijn punten net nog eensdie overeen zouden kunnen komen. Dat zijn er ongeveer 2.

Memyselfandi

#10
Hm, van ongeveer 75% kan ik wel iets in terug zien. Al ben ik naar mijn weten niet asexueel. Zal in mijn geval inderdaad of een hechtingsstoornis of apathie zijn, kweet niet.

Edit - had nog een mooi lijstje gemaakt maar kan het niet vinden :(

petra1963

Mijn lijstje ( had ik nog beloofd..  :-\ ):

- Bang zijn dat als iemand overlijd dat je diegene niet zal missen Inderdaad, ben ik bang voor
- Niet kunnen hechten aan iemand Kan me niet hechten als iemand te dichtbij komt, emotioneel of lichamelijk, wel als mensen wat meer op afstand blijven
- Totaal geen gevoel hebben als er op het nieuws iets naars word verteld Is erg, maar het raakt me inderdaad zelden, ik ga er eerder cynische opmerkingen over maken
- Niet kunnen/willen huilen in andersmans bijzijn, huilende mensen vreselijk vinden (en snel vinden dat ze zich aanstellen) Ik kan ook moeilijk huilen in ienands aanwezigheid, en vind inderdaad snel dat mensen zich aanstellen of overdrijven. Ik corrigeer me er wel in, maar het blijft toch een emotionele reflex..
- Geen mens of huisdier missen als het overleden is Huisdieren mis ik inderdaad niet als ze dood zijn (ookal vind ik ze als ze er zijn wel lief..)
- Niet goed voor huisdieren kunnen zorgen Inderdaad, dat voel ik ook van binnen
- Geen vriendinnen hebben, of heel weinig, en dan niet echt veel contact hebben met elkaar Nee, dat heb ik niet
- Er niet aan denken om iets te laten weten (kaartje voor verjaardag enz/belletje/smsje/mailtje), niet attent zijn dus Nee, dat heb ik niet, geloof ik..
- Niet verliefd kunnen worden (ook niet/nauwelijks opgewonden) Dat heb ik ook
- Niet kunnen inleven in andermans emoties Dat heb ik niet
- Lachen in verkeerde situaties Dat heb ik niet
- Niet trouw zijn Ik ben juist heel trouw, geloof ik
- Geen spijt hebben van daden (niet eens bedenken dat je zoiets gewoon niet doet)Ik heb vaak spijt van dingen die ik gedaan heb
- Geen schaamte hebben Ja, ik schaam me wel.. niet zozeer sexueel, maar wel voor gedrag
- Te open tegen andere mensen zijn, of dat nou bekenden of vreemden zijn Nee, dat doe ik niet
- Kan glashard liegen Nee, dat kan ik niet
- Weinig schuldgevoel hebben Voel me snel, veel en vaak schuldig
- Trek me vaak terug (vroeger en nu ook wel) op mijn kamertje Deed ik als kind al, en doe ik nu nog steeds

Kortom: ik heb last van een hechtingsstoornis, maar het is wat subtiel. Het is pas merkbaar als andere mensen emotioneel of fysiek heel dichtbij komen, bijv in verliefdheid en relaties. Daar buiten functioneer ik tamelijk normaal. Maar: ik ben mezelf bewust, het zit er wel. Dat merk ik aan mijn houding tav huisdieren.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Sommige dingen herken ik wel, maar ik weet niet of ik een hechtingsstoornis heb. Ik maak me er wel eens zorgen over dat ik weinig emoties voel. De scheiding van mijn ouders bijvoorbeeld; in het begin was ik razend, maar al snel deed het me weinig meer. Laatst was ik wel weer kwaad, maar dat kwam omdat ik één van hen onredelijk vond. Woede is iets wat ik voornamelijk voel in situaties die me raken.
Toch denk ik op andere momenten dat ik best emotioneel kan zijn. Ik moet me in ieder geval in kunnen leven in mensen, anders zou ik ook geen boeken kunnen schrijven.

Ik ben altijd super open, maar ik praat niet zomaar tegen vreemden. Maar als ik met iemand in gesprek ben heb ik weinig geheimen.

Het nieuws doet me weinig, vrienden heb ik niet.

Weet je, het moeilijke hiervan is dat ik niet weet of ik mezelf deze dingen heb aangeleerd. Ik vergeet meestal kaartjes te sturen, maar als iemand het echt nodig heeft doe ik het wel. (meestal ligt het kaartje al klaar en vergeet ik het naar een brievenbus te brengen.) Maar stuur ik een kaartje omdat ik dat vanuit mezelf doe, of omdat ik heb geleerd dat je bij bepaalde gelegenheden een kaartje stuurt? Dat vraag ik me wel bij meer van deze punten af.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Dat is een goede vraag: doen we een aantal van deze dingen niet omdat we ze aangeleerd hebben ? Of zou het verschil van een hechtingsstoornis of niet zo zijn: als je een hechtingsstoornis hebt, leer je ze weinig of niet, terwijl als je geen hechtingsstoornis hebt, leer je ze wel ? Of meer ?
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Brummetje

Dat je mensen met een hechtingsstoornis sommige dingen gewoon niet aan kunt leren bedoel je Peter? Zoals bijv eraan denken om een kaartje te sturen of goed voor je huisdier zorgen (en de andere punten)...