Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aandacht voor ontstaan homoseksualiteit

Gestart door Jovi_Hobbes, augustus 02, 2011, 08:35:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jovi_Hobbes

Oké, dit gaat niet over aseksualiteit, maar wel over de media.
Aanstaande donderdag en vrijdag zijn er op Nederland 3 programma's waarin aandacht wordt besteed aan het ontstaan van homoseksualiteit. Misschien is dat ook wel interessant voor ons. Op donderdag is het een Nederlandse thema-uitzending, op vrijdag gaat het om de documentaire "The making of me" waarin een homoseksueel op zoek gaat naar waarom hij homoseksueel is.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Jovi_Hobbes

Heeft iemand deze programma's nog gezien?
Zelf vond ik ze beide zeer interessant. Uit beide programma's kwam naar voren dat je seksuele geaardheid voor je geboorte wordt bepaald. Er spelen zowel genetische factoren als omgevingsfactoren, maar met dat laatste wordt niet de opvoeding bedoelt. Het gaat om factoren in de baarmoeder. Dat betekent dus dat iemand met een bepaalde seksuele geaardheid ter wereld komt, welke met name in de puberteit duidelijk wordt onder invloed van de hormoonontwikkelingen.

Wat verder interessant was, is een petitie die het COC houdt om ervoor te zorgen dat de minister van Onderwijs in Nederland scholen verplicht om tijdens de lessen seksuele voorlichting ook in te gaan op seksuele diversiteit (lees, homoseksualiteit en transgender). Homoseksualiteit schijnt nog steeds op een meerderheid van de Nederlandse scholen niet behandeld te worden. De petitie hiervoor is hier te vinden: http://petities.nl/petitie/voorlichting-over-homoseksualiteit-op-elke-school
Als dit lukt zou het voor ons ook een eerste kleine stap zijn om aseksualteit misschien in lesprogramma's opgenomen te kunnen krijgen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

De thema avond op donderdag had ik gemist, het programma op vrijdag had ik al een tijd terug gezien :)

Het is een goede petitie die het COC op heeft gezet, al zou ik van hun verwachten dat ze wat algemenere bewoordingen zouden gebruiken als "seksuele diversiteit". Maar goed, het doel is helemaal  goed   :klap: Ze hebben ook al aardig wat reacties  :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Maar je moet het natuurlijk niet te ingewikkeld maken voor de brave burger  :D
Ik denk dat als ze niet concreet homoseksualiteit noemen dat de regering dan bang wordt dat de scholen dan opeens ook les moeten gaan geven over dingen als SM ofzo  ;)
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

anonymous

Waarom wordt de verantwoordelijkheid altijd bij de school neergelegd en niet bij de ouders. Scholen krijgen steeds meer verantwoording, en minder financiering en moeten steeds meer een ouderrol vervullen. Ouders kiezen bewust voor de kinderen (zelfs als het niet gepland was, het is je eigen keuze niet veilig te vrijen), dus moeten ze ook zelf de verantwoording nemen voor de opvoeding en een deel van de maatschappelijke thema's die daarbij besproken worden. Daarnaast moeten scholen lesstof aanbieden welke ingekadert is door regelgeving (de stof moet een aantal basisonderdelen bevatten), welke voor de ene ouder te vrij is en voor de ander te beperkt. Leg dit punt bij de ouders en maak deze bewust van het maatschappelijke aspect sexualiteit (holebias).

AceVentura

Daar heb je op zich gelijk in anonymous, maar dat is een veel breder probleem dan alleen dit onderwerp. Er wordt steeds meer op de scholen afgeschoven en dat is gewoon niet reëel.

Maar als scholen dan toch iets over seksualiteit vertellen vind ik wel dat ze compleet moeten zijn en in ieder geval de meest voorkomende soorten moeten behandelen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Dat lijkt mij ook. Elke school geeft seksuele voorlichting, dan is het niet zo raar om te eisen dat dan ook het hele verhaal wordt verteld.
Maar verder is het ook waar dat er te veel van de opvoeding op de scholen wordt afgeschoven. Het feit dat iets op school aan de orde komt betekent niet dat je er het als ouder dan zelf niet meer over hoeft te hebben. Op school is de tijd veel beperkter, maar door een onderwerp daar aan te stippen kunnen kinderen het thuis ter sprake brengen en er met hun ouders dieper op ingaan.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Citaat van: Jovi_Hobbes op augustus 09, 2011, 08:37:35 PM
Dat lijkt mij ook. Elke school geeft seksuele voorlichting, dan is het niet zo raar om te eisen dat dan ook het hele verhaal wordt verteld.

"Het hele verhaal", tsja voor ons houdt dat in dat aseksualiteit ook vermeld moet worden, maar voor het overgrote deel van de bevolking is het irrelevant. Plus, als aseksualiteit uitgelegd moet worden kun je ook wel gaan afvragen of andere zeldzame afwijkingen niet uitgelegd moet worden, pedofiele, fetishes, etc... Wat mij betreft legt een school uit bij biologie hoe voortplanting werkt en that's it. Ouders moeten hun kinderen maar enig fatsoen bijbrengen, en aseksualiteit zou gewoon meer 'algemeen bekend' moeten zijn ipv worden uitgelegd op scholen. :)

MarkA

Citaat van: Fricai op augustus 10, 2011, 05:10:21 PM
"Het hele verhaal", tsja voor ons houdt dat in dat aseksualiteit ook vermeld moet worden, maar voor het overgrote deel van de bevolking is het irrelevant.

Dat is homoseksualiteit ook. Toch vindt het overgrote deel van de bevolking dat erover verteld moet worden in scholen. En het feit blijft dat er in bepaalde bevolkingsgroepen nog steeds weinig over seksualiteit wordt gesproken binnen het gezin, laat staan dat dat over "lastige" onderwerpen als homoseksualiteit zou gaan. Ik ben het met Jovi eens dat scholen het op z'n minst moeten aanstippen. Als iemand mij op de middelbare school had verteld over aseksualiteit had m'n leven er heel anders uitgezien denk ik zo.
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Fricai

Uiteraard zou het handig zijn voor alle afwijkende mensen dat 'hun ding' wordt besproken op school, maar je kan niet álles vertellen, je moet ergens een lijn trekken van wat je achterwege laat omdat het toch enorm zeldzaam is. Ik vind het eigenlijk enkel logisch dat die lijn al vóór aseksualiteit ligt, bij de meeste klassen waar je het aan uitlegt zou geen enkel van de kinderen er ooit iets mee te maken krijgen.

Als het begrip algemeen bekend was zou je toch ook al tijdens je jeugd erover hebben gehoord (ergo problem solved?)?

Jovi_Hobbes

Maar hoe wil je het begrip dan algemeen bekend maken terwijl je niet vindt dat kinderen er op school iets over moeten leren?
Aseksualiteit laten opnemen in het lesprogramma is nu nog een stap te ver, maar ik denk dat homoseksualiteit toch echt een belangrijk genoeg verschijnsel in de maatschappij is om kinderen er op school iets over mee te geven.
En wat zou er overigens op tegen zijn om ook een aantal zinnen in het lesprogramma te wijden aan pedofilie, fetishes en aseksualiteit? Waarom zou het nuttiger zijn voor een kind om met biologie de naam van elk mogelijk stuk onkruid te leren dan om te leren dat er verschillende soorten seksualiteit bestaan. Natuurlijk bereik je met de minder bekende geaardheden niet veel kinderen, maar zoals MarkA al zei: hoe anders zou het leven van velen van ons zijn verlopen als we eerder hadden geweten van het bestaan van aseksualiteit?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Euh, het kan toch best op een andere manier ook bekender worden?

Ik heb er niet specifiek iets op tegen, maar ik denk eerlijk gezegd dat meer mensen te maken krijgen met onkruid dan met aseksualiteit in hun leven. :P Waar zou jij de grens dan trekken? Moet demiseksualiteit en andere varianten ook worden uitgelegd? En bdsm bijvoorbeeld? (kan nog wel meer fancy onderwerpen binnen seksualiteit bedenken :P)
[maar for the record, als ik erover nadenk: lijkt me op zich nog wel logisch dat er een kopje seksuele orientatie in biologienboeken staat met een plaatje andere/zelfde/beide/geen = hetero/homo/bi/a + uitleg dat niet volledig bekend is waar het vandaan komt maar dat het lijkt vast te liggen en dat er verder niks mis mee is]

Jovi_Hobbes

Inderdaad, dat laatste. Ik denk dat het goed zou zijn als kinderen al redelijk jong leren dat er op het gebied van seksualiteit gewoon verschillen zijn tussen mensen. Hoe ver men dan gaat in de uitwerking van de verschillen maakt mij niet zo veel uit. Dat is misschien ook iets waarin de school vrij gelaten moet worden. Maar ik denk dat het heel belangrijk is dat met name tieners die hun eigen seksualiteit beginnen te ontwikkelen leren dat ze niet de enige zijn als ze niet precies voldoen aan het plaatje van jongetje + meisje met een gemiddelde van 3 keer per week. Met behulp van internet kunnen ze zelf altijd verder op zoek gaan naar meer informatie.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

anonymous

Integreer het dan op de middelbare school als onderdeel van de seksuele voorlichting en maatschappijleer. Overigens zijn er veel soorten seksualiteit, dus waar leg je de grens?

Jovi_Hobbes

Dat integreren in de lessen over seksuele voorlichting is ook juist het streven van het COC. Waar je de grens trekt is natuurlijk de vraag, maar het feit alleen dat kinderen wordt geleerd dat er verschillen zijn lijkt mij best belangrijk. En dat er dan misschien alleen echt dieper wordt ingegaan op homoseksualiteit omdat dat nou eenmaal het meest voorkomt lijkt mij niet bezwaarlijk. Maar zoals ik al eerder zei is dat dan misschien iets dat een school zelf moet invullen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?