Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Anti-aseksuele vooroordelen en discriminatie

Gestart door MarkA, april 28, 2012, 07:18:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkA

Vorig jaar is in Canada een onderzoek gedaan naar vooroordelen en discriminatie ten opzichte van aseksuelen. De conclusie was dat vooroordelen minstens net zo sterk waren als die ten opzichte van homo- en biseksuelen en waar het gaat om de "menselijkheid" waren ze zelfs (flink) sterker (men vond aseksuelen dus minder menselijk dan homoseksuelen). Bij de tweede van de studies die gedaan waren hadden ze ook "sapioseksualiteit" (wel seks, maar aangetrokken tot het intellect) toegevoegd om te beoordelen, maar die was nog steeds menselijker dan asekualiteit. Dat leverde de conclusie op dat het de geinterviewden echt ging om het niet seks hebben en niet zozeer om het niet kennen van de oriƫntatie.

Link naar het volledige onderzoek.
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Dutchamoeba

Dat verbaast mij niks. Heel gelovige mensen bijv. vinden aseksuelen ook niet menselijk. Zonder seks ben je geen mens, is de gedachte. helaas geldt dit ook voor veel atheisten. Het is beter te zeggen dat je homo bent. het ligt ook aan de geseksualiseerde maatschappij; uit onderzoek was gebleken dat grootouders vaak minder moeite hebben met de coming_out dan de ouders...

Jovi_Hobbes

Ik denk dat deze uitslag ook dit weer veel te maken heeft met de onbekendheid. Als je 20 jaar geleden eenzelfde onderzoekje had gedaan was er ook veel negatiever op homoseksualiteit gereageerd.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

MarkA

Citaat van: Jovi_Hobbes op april 29, 2012, 06:48:54 PM
Ik denk dat deze uitslag ook dit weer veel te maken heeft met de onbekendheid.

Nee zoals ik zeg hadden ze er ook sapioseksualiteit bijgestopt en dat werd positiever beoordeeld dan aseksualiteit.
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Jovi_Hobbes

De onbekendheid met het feit dat mensen gelukkig en normaal kunnen zijn zonder dat ze behoefte hebben aan seks. Het is tegenwoordig wel geaccepteerd dat mensen om verschillende redenen verliefd worden op verschillende mensen (al dan niet van hetzelfde geslacht), maar er wordt dan wel verwacht dat die mensen ook seks hebben met elkaar. Het kost gewoon tijd voordat mensen ervan hebben gehoord en het kost nog meer tijd voordat mensen het niet meer extreem raar gaan vinden.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Benieuwd of het in Canada nu vergelijkbaar is als hier? (V.S. is iig veel erger dan hier...) Ervaar zelf ook wel dat mensen meer moeite hebben met aseksualiteit dan met homoseksualiteit. Mensen beginnen spontaan te piepen als je hun geliefde seks afdoet als 'niet boeiend'... Beetje vermoeiend. Fuck 'em all. (oh, de woordkeus xD)

_dystopian_

#6
Ik dacht gisteren nog het volgende...:
Hoe kan het zijn dat mensen kunnen weten dat er mensen zijn die seks verlangen met kinderen of dieren, en tegelijk niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die geen seks willen?

Dutchamoeba

Mensen die seks verlangen en hebben met kinderen of dieren worden (uiteraard) als zieke mensen gezien, en mensen die geen seks willen (helaas) ook. Het gaat dus om een ziekte en niet om een geaardheid, in de ogen van veel mensen... Mensen kunnen dus wel weten dat aseksualiteit bestaat, maar dat is nog niet hetzelfde als het begrijpen of tolereren of goedkeuren of het zien als een geaardheid i.p.v. als een ziekte...

Fricai

Ghehe, ik noem ook wel eens in discussies, 'als B) het zelfde geslacht en C) beide geslachten' wel bestaan, waarom zou het dan zo raar zijn dat 'D) geen van beide geslachten'  ook bestaat? :P

Demon

tegen mij is ook vaak gezegt dat ik ziek in mn hoofd ben en eens gezien moet worden door een doktor. niet grappig... :banghead:
I make mistakes.
I am out of control, and sometimes hard to handle
But if you can't handle me at my worst...
You don't deserve me at my best

Fricai

Toch eerder diegene zelf dan ziek in z'n hoofd. ;)

Uffie

Dus mensen die op hun achterste benen staan als het gaat om bijv. christelijke genezing voor homoseksuelen http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=24914&tx_ttnews%5BbackPid%5D=116&cHash=d1ba2f60c7c33cf7ca7a8d0fdee692c5 zouden het totaal geen probleem vinden als het om aseksualiteit gaat? Zucht....  :banghead:
Wie is er nu ziek in zijn/haar hoofd?
Is there any escape - A guy called Gerald

Fricai

Hey Uffie, ik snap je bericht niet helemaal. ???

SoulDragon

Citaat van: Jovi_Hobbes op april 29, 2012, 06:48:54 PM
Ik denk dat deze uitslag ook dit weer veel te maken heeft met de onbekendheid. Als je 20 jaar geleden eenzelfde onderzoekje had gedaan was er ook veel negatiever op homoseksualiteit gereageerd.

Dat is precies wat ik ook wilde zeggen :)

Aantal jaren geleden, en nu nog steeds door sommige mensen worden homo's en lesbisch ook als ziek gezien.
Maar steeds minder omdat het meer geaccepteerd wordt, en er dus ook weer mensen uit de kast komen...sneeuwbal effect.
Ik ben benieuwt als we over 20 jaar dit topic weer terug zouden zien hoe het er dan voor staat. :)
SoulDragon

* Yes knight, i long for dead, but also fear it.
- Why, aside your misery, what's to loose?
* My Soul.

Uffie

Citaat van: Fricai op november 12, 2012, 12:46:51 AM
Hey Uffie, ik snap je bericht niet helemaal. ???
Hoi Fricai, een tijdje geleden was het groot nieuws dat er christelijke genezingscentra voor homoseksuelen waren, en dat dit ook door zorgverzekeraars wordt vergoed, daar is ook een uitzending over geweest in Paul en Witteman. Bijna heel Nederland sprak hier schande van, want homoseksualiteit is geen ziekte maar een geaardheid. Vandaar dat ik die link erbij had geplaatst, voor degenen die de uitzending niet hadden gezien (de videolink werkt niet meer, maar het verhaal spreekt voor zichzelf lijkt me).
Ik vroeg me alleen maar af wat diezelfde mensen, die hier schande van spreken zouden zeggen als het om het "genezen" van aseksuelen gaat. Waarschijnlijk is de verontwaardiging dan een stuk minder groot. Het sluit eigenlijk ook een beetje aan op het item van Ciara in het programma van TLC, en wat Demon zegt, dat zij "ziek in haar hoofd" zou zijn, en maar een dokter moet gaan zien.
Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je.
Is there any escape - A guy called Gerald