Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Meest romantische moment uit je leven

Gestart door AniMeshorer, augustus 23, 2014, 02:56:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

Citaat van: Koffie op november 05, 2018, 09:23:20 PM
Citaat van: calculatedpassion op november 05, 2018, 08:11:27 PM
Interessante reacties! Ik doel overigens niet alleen op het riskeren van sociale status door gekdoenerij, maar ook het meer dan anders riskeren van bijvoorbeeld veiligheid/gezondheid ten gunste van een ander. Is dat typisch romantisch gedrag? Bovendien ben ik benieuwd of er hierin verschillen zijn m.b.t. geslacht. Jaja, ik ben nieuwsgierig, ik weet het!

Geen idee, maar aan mij zou dat iig niet besteed zijn. ;)

Hier wil ik op terugkomen. Ik heb relaties gehad die voor mij heel 'ongezond' waren. Psychologisch ongezond met name. Ik zou nooit iets doen om iemand te versieren of zo, maar eenmaal in de relatie had ik iig in het verleden zeker de neiging mezelf weg te geven en niet goed voor mezelf te zorgen. Ook binnen 'gewone' vriendschappen was dat overigens wel een punt. Maar minder sterk.

Maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt. In die relaties was het overigens niet zo dat ik tot over mijn oren verliefd was of zo, ik heb nooit een relatie gehad waarin ik echt heel verliefd was op mijn partner. Het is ook niet voor alle 'romantische' (a)seksuelen perse zo, dat dat zo moet zijn. En ik ben niet zo heel gauw heel erg verliefd.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

calculatedpassion

Citaat van: Koffie op november 08, 2018, 03:20:22 PM
Ik heb relaties gehad die voor mij heel 'ongezond' waren. Psychologisch ongezond met name. Ik zou nooit iets doen om iemand te versieren of zo, maar eenmaal in de relatie had ik iig in het verleden zeker de neiging mezelf weg te geven en niet goed voor mezelf te zorgen. Ook binnen 'gewone' vriendschappen was dat overigens wel een punt. Maar minder sterk.
Misschien is dat wel een goed voorbeeld van wat ik bedoel. Ik denk dat dat "jezelf weggeven" per persoon andere vormen aanneemt, maar altijd een grotendeels irrationele grondslag heeft.

Citaat van: Atlantis op november 05, 2018, 09:17:08 PM
Persoonlijk denk ik eerder dat het te maken heeft met verliefd gedrag, jezelf onzeker voelen enzo. Om aandacht te trekken moet je wel eens uit je 'comfort zone' stappen. Volgens mij komt de romantiek daarna pas... 
Zou er een wezenlijk verschil zijn tussen het initiƫle "uit je comfortzone stappen" en het latere "jezelf weggeven"?

Citaat van: Atlantis op november 05, 2018, 09:17:08 PM
En of er verschillen zijn m.b.t. geslacht, dan denk ik dat deze beginnen te  vervagen. Het stereotiepe, dat alleen mannen het initiatief zouden moeten nemen is, volgens mij, door de emancipatie ook niet meer vanzelfsprekend.
Kortom, iedereen kan zichzelf voor paal zetten ;-)...
Hmm.. "jezelf voor paal zetten" is maar een klein aspect van de hele paringsdans. Wel interessant dat er langzame cultuurveranderingen zijn m.b.t. initiatief en emancipatie. Dat neemt niet weg dat veel verschillen evolutionaire wortels hebben die teruggaan naar de tijd van de jagers en verzamelaars en verder. Testosteronniveau's in mannen zijn sinds halverwege de vorige eeuw aantoonbaar afgenomen, dus wie weet gaan mannen en vrouwen in de toekomst nog meer op elkaar lijken.

Koffie

Citaat van: calculatedpassion op november 11, 2018, 12:58:17 PM
Citaat van: Koffie op november 08, 2018, 03:20:22 PM
Ik heb relaties gehad die voor mij heel 'ongezond' waren. Psychologisch ongezond met name. Ik zou nooit iets doen om iemand te versieren of zo, maar eenmaal in de relatie had ik iig in het verleden zeker de neiging mezelf weg te geven en niet goed voor mezelf te zorgen. Ook binnen 'gewone' vriendschappen was dat overigens wel een punt. Maar minder sterk.
Misschien is dat wel een goed voorbeeld van wat ik bedoel. Ik denk dat dat "jezelf weggeven" per persoon andere vormen aanneemt, maar altijd een grotendeels irrationele grondslag heeft.

Citaat van: Atlantis op november 05, 2018, 09:17:08 PM
Persoonlijk denk ik eerder dat het te maken heeft met verliefd gedrag, jezelf onzeker voelen enzo. Om aandacht te trekken moet je wel eens uit je 'comfort zone' stappen. Volgens mij komt de romantiek daarna pas... ? 
Zou er een wezenlijk verschil zijn tussen het initiƫle "uit je comfortzone stappen" en het latere "jezelf weggeven"?



Ik denk dat dat verschillende dingen zijn, uit je comfortzone stappen en jezelf weggeven. Bij uit je c-z stappen doe je iets wat je niet gewoon bent te doen, om iets te ontwikkelen bv. Om iets te bereiken. Om iets te veranderen.

Jezelf weggeven heeft meer te maken met over je grenzen gaan, jezelf niet serieus nemen, niet goed voor jezelf zorgen en opkomen.

Soms kan uit je comfortzone stappen ook wel betekenen dat je stopt jezelf weg te geven. Dat kan een hele zoektocht en een leerproces zijn, waarbij je vertrouwde patronen moet loslaten.

Als je wit laten zien aan iemand dat je een relatie met die persoon wilt, zul je je wel kwetsbaar op moeten stellen, dus uit je comfortzone stappen, maar je hoeft jezelf niet weg te geven.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Atlantis

Mooi verwoord Koffie. Ik sluit me er helemaal bij aan....
I solemnly swear that I am up to no good...

calculatedpassion

Citaat van: Koffie op november 11, 2018, 01:07:45 PM
Bij uit je c-z stappen doe je iets wat je niet gewoon bent te doen, om iets te ontwikkelen bv. Om iets te bereiken. Om iets te veranderen.
Eens.

Citeer
Jezelf weggeven heeft meer te maken met over je grenzen gaan, jezelf niet serieus nemen, niet goed voor jezelf zorgen en opkomen.
OK. Als je het hebt over jezelf volledig weggeven dan ben ik het daar wel mee eens. Ik had zelf meer het beeld van stukje bij beetje.

Citeer
Soms kan uit je comfortzone stappen ook wel betekenen dat je stopt jezelf weg te geven. Dat kan een hele zoektocht en een leerproces zijn, waarbij je vertrouwde patronen moet loslaten.
Klopt!

Citeer
Als je wit laten zien aan iemand dat je een relatie met die persoon wilt, zul je je wel kwetsbaar op moeten stellen, dus uit je comfortzone stappen, maar je hoeft jezelf niet weg te geven.
Haha, daar zit het verschil. Voorbeeld van wat voor mij kwetsbaar opstellen is: als ik met iemand stoei en mijn dekking laat zakken, dan geef ik de ander een kans om toe te slaan, dus geef ik mezelf weg. Iedereen heeft wat dat betreft natuurlijk andere associaties.

Maar nu weten we (ik) nog steeds niet wat romantiek is.
CiteerVoor mij is romantische liefde oorlog. Je vind iemand buitengewoon leuk en wil met een gezonde dosis waanzin diegene overwinnen. Ondertussen neemt geleidelijk de waanzin toe, vergeet je je verdediging en offer je steeds meer van jezelf. Met elke kleine overwinning komt een capitulatie. Op het moment dat je de patstelling herkent is het te laat voor terugkeer, de ander is van jou evenals jij van de ander bent. Weten dat je elkaar toebehoort is de ultieme intimiteit.
Hier pretendeer ik het te weten, maar evengoed zit ik er volkomen naast. Ik wil het weten voordat het een obsessie wordt. :P OK, dat was overdreven, maar ik denk dat ik mezelf beter moet kennen voordat ik liefde vind.

Atlantis

Citaat van calculatedpassion:
Maar nu weten we (ik) nog steeds niet wat romantiek is.

Voor mij is romantiek een geste, handeling of samenzijn, iets wat je heel speciaal laat voelen. Iets wat de ander exclusief voor of met jou doet. Iets wat gepaard gaat met veel genegenheid. Romantiek kan ook zijn, samen van iets genieten. Een zekere intimiteit, wat je bijvoorbeeld ook kunt hebben met samen naar muziek luisteren, of samen door de natuur wandelen en daar samen van genieten en het delen. De ultieme verbondenheid voelen...

Als je het zo probeert te formuleren klinkt het wel heel klinisch.... Kan je hier wat mee?
I solemnly swear that I am up to no good...

calculatedpassion

Zeker, elk perspectief is een goede aanvulling op mijn eigen. Dank!