Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Open deur

Gestart door femme1968unique, maart 22, 2015, 05:36:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

femme1968unique

Dit is misschien wel een open deur. Maar ik denk dat erfelijkheid ook meespeelt.

Dutchamoeba

Daar is tot nu toe nog geen enkel bewijs voor gevonden, net zoals er nog geen enkel bewijs is gevonden voor erfelijkheid bij homoseksualiteit. Zo zijn de meeste homoseksuelen gewoon geboren uit heteroseksuele ouders, en zo lijkt het ook te zijn bij aseksuelen. Ik ben ook het 'product' van 2 seksuele ouders...

Alwynn

Ik vraag mij dan ook af... als aseksualiteit erfelijk is zou het dan niet op een gegeven moment uitsterven?
Ik weet wel dat aseksuelen ook kinderen kunnen krijgen, maar toch minder drang tot voortplanten als konijnen lijkt mij.  :schater:

Dutchamoeba

Precies. Ik heb wel eens als commentaar op een artikel over aseksualiteit gelezen: "Ha, aseksuelen zullen er zelf voor zorgen, doordat ze zich vaak niet voortplanten, dat aseksualiteit uitsterft!" Tja, hoe zijn wij er dan gekomen? Dit is hetzelfde als zeggen: "Homoseksuelen zullen er zelf voor zorgen, doordat ze zich vaak niet voortplanten, dat homoseksualiteit uitsterft!' Ik zie de logica niet...

Koffie

Je kunt het misschien doorgeven zonder het zelf te zijn, net zoals je het gen voor blauwe ogen kunt doorgeven als je zelf geen blauwe ogen hebt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Die diskussies over oorzaken enzo vind ik niet zo interessant. Ik ben zoals ik ben, en daar heb ik m'n handen al vol aan  :-* .
(Sowieso om zo ver te komen dat ik kan zeggen "ik ben zoals ik ben".)

Daarnaast speelt er nog iets anders: de vraag naar de oorzaak van iets kan (NB: kan ) als achtergrond hebben de vraag of die oorzaak weg te halen is, m.a.w. dan komt het 'veranderen' of het 'behandelen' in zicht. Voor stoornissen/afwijkingen/ziektes waar mensen echt last  van hebben, is dat o.k. Maar niet iets dat alleen maar getalsmatig  afwijkt van de meerderheid.

Gelukkig is onvruchtbaarheid niet erfelijk...  ;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba

Citaat van: Edewecht op maart 23, 2015, 07:26:28 AM
Daarnaast speelt er nog iets anders: de vraag naar de oorzaak van iets kan (NB: kan ) als achtergrond hebben de vraag of die oorzaak weg te halen is, m.a.w. dan komt het 'veranderen' of het 'behandelen' in zicht. Voor stoornissen/afwijkingen/ziektes waar mensen echt last  van hebben, is dat o.k. Maar niet iets dat alleen maar getalsmatig  afwijkt van de meerderheid.
Dat is een goed punt, Edewecht.

Citaat van: Edewecht op maart 23, 2015, 07:26:28 AM
Gelukkig is onvruchtbaarheid niet erfelijk...  ;D
En dat ook! ;D

tanneke

Wat doet de 'oorzaak' ertoe???
Ik ben blij dat ik ben wie ik ben!!!Met positieve en negatieve kanten (en met dat negatieve bedoel ik dan helemaal niet mijn aseksualiteit!),net zoals iedereen.
Mijn ouders zijn seksueel en mijn papa beschouw ik zelfs als OVERseksueel :D (naast zijn huwelijk had hij steeds nog verschillende liefjes..)
In mijn ogen is OVERseksualiteit een serieuze 'afwijking' lol  :D

Koffie

Ik vind het er op zich ook niet toe doen, maar zelf ben ik vaak wel nieuwsgierig naar hoe het komt dat de dingen zijn zoals ze zijn. :)
Maar gevoelsmatig maakt het voor mij ook helemaal niet uit waardoor geaardheden er zijn.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

In de kast

Ik heb nog niet helemaal geaccepteerd dat ik dus asexueeel ben. Ergens ben ik nog op zoek naar de oorzaak zodat iker iets aan kan doen. Het liefst zou ik nog 'gewoon' heterosexueel zijn. Ik heb helaas het knopje 'sex is wel lekker' nog niet gevonden.

Koffie

Maar dan houd je jezelf vreselijk voor de gek en daar kun je, als je daar stevig in doorgaat, jezelf ook aardig gek mee maken...

Stel dat je de oorzaak zou weten, dan betekent dat dus NIET dat je er iets aan kunt veranderen. Wat wel kan als je zo veel mogelijk accepteert dat jij jij bent, inclusief je aseksualiteit, is dat je je steviger gaat voelen. Je kunt erop gekwetst worden, maar het maakt je niet meer zo aan het twijfelen over jezelf.
Dat kan een heel proces zijn, maar ik denk dat dat ermee begint dat je stopt jezelf te vertellen dat er iets aan te doen is. En dat dat ook niet hoeft, al zou ik het zelf gerust een stuk gemakkelijker vinden als ik er wel iets aan doen kon. Maar dat kan dus niet. Dus mag ik zijn wie ik ben. Met o.a. mijn aseksualiteit. En wie met mij gaat, wie werkelijk met mij gaat, die zal van mij houden om wie ik ben, inclusief dit.

Amen. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: In de kast op maart 24, 2015, 02:32:06 PM

Ik heb nog niet helemaal geaccepteerd dat ik dus asexueeel ben. Ergens ben ik nog op zoek naar de oorzaak zodat iker iets aan kan doen. Het liefst zou ik nog 'gewoon' heterosexueel zijn. Ik heb helaas het knopje 'sex is wel lekker' nog niet gevonden.


Ik vind het in ieder geval wel heel eerlijk van je dat je dit hier zo neerzet, Indekast. Het is ook niet voor iedereen even makkelijk, vergis je niet. Niet alle forumleden staan te huppelen van blijheid dat ze aseksueel zijn. Ook hierin ben je niet de enige.  :) :knuffel:

Zelf, toen ik uit de kast was gekomen als homo, ik was al in de twintig, heb ik nog geregeld gedacht: ik wou dat ik hetero was, gewoon met een vrouw in een huisje. Bloemetjes op de vensterbank, en geen gedoe! Geen vragen, geen eenzaamheid, geen gezoek.
Maar ik werd geen hetero (daar is geen knopje voor) en ik heb dus het een en ander 'gemist'. Maar ook veel ontvangen, bijvoorbeeld een aardige portie 'Eigen Wijsheid.'
Want als je niet 'normaal' bent, ben je meer gedwongen om meer na te denken over het leven, en bewustere, eigen keuzes te maken.
Nee, niet altijd leuk. Maar wel kleurrijker.

Inmiddels dank ik de hemel op m'n blote knietjes dat ik niet 'normaal' ben. Was ik normaal, dan was ik zo'n man geworden die zaterdagmiddag naast de deuren van C&A staan te wachten op z'n vrouw, en die elke zondag met vrouw & kids naar een of andere attractie moet...

Citaat van: Koffie op maart 24, 2015, 03:33:28 PM
Amen. ;)
:D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

In de kast

Citaat van: Koffie op maart 24, 2015, 03:33:28 PM
Maar dan houd je jezelf vreselijk voor de gek en daar kun je, als je daar stevig in doorgaat, jezelf ook aardig gek mee maken...

Je hebt gelijk koffie. Dank je voor je reactie. Ik vind het niet altijd even makkelijk om niet 'normaal' te zijn. Maar asexualiteit past vele malen beter bij mij dan heterosexualiteit. Ik weet nog maar een paar weken dat ik dus asexueel ben. Langzaam aan begin ik te beseffen dat ik dingen rondom sex en relatie anders beleef. Eén en ander moet nog landen. Ik heb al vaak geprobeerd om een heterosexuele relatie aan te gaan. Maar ik was dan verstandelijk bezig met of en wanneer ik moest gaan zoenen. Maar dat wilde ik eigenlijk niet. Dat wil ik niet meer. Het werkte ook niet.

Al met al vind ik deze ontdekking behoorlijk heftig. Ik geef mezelf nog even de tijd om alles te laten landen. Gelukkig heb ik een goede vriendin. Met haar kan ik echt een open gesprek aangaan over sex. Zo heb ik het verschil mogen inzien tussen hoe zij sex beleefd en wat ze graag wilt en hoe ik sex beleef en wat ik wel en niet wil.

Koffie

Ik weet het al een paar jaar en ik vind het nog lang niet altijd gemakkelijk hoor. Ik ben door de manier waarop ik ben opgegroeid en mijn autisme al 'anders' en dan ook nog aseksueel, dat is niet altijd leuk, laat staan makkelijk. Maar het IS zo, ik kan geen enkele factor uitschakelen en het maakt mij wie ik ben.

Neem echt rustig de tijd om alles te laten landen en zijn plek te laten vinden. Het heeft geen haast en je mag ook gewoon verdrietig zijn. Je moet ook afstand doen van een bepaald idee dat je rondom jezelf had. Van verwachtingen die je had. Dat heeft gewoon tijd nodig. Je wordt steeds meer jezelf! :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

In de kast

 :knuffel:

@koffie Dank je voor je lieve reactie