Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Kamer wil af van m/v op documenten

Gestart door Edewecht, juni 16, 2015, 07:18:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Goed nieuws op NOS-Teletekst:

"Kamer wil af van m/v op documenten

VVD en PvdA in de Tweede Kamer vinden dat mensen op overheidsdocumenten in de toekomst niet meer hoeven in te vullen of ze man of vrouw zijn.De partijen willen dat een commissie uitwerkt hoe dat het beste zou kunnen.
                                       
Volgens VVD-Kamerlid Van Wijngaarden voelen bijvoorbeeld transgenders zich er niet prettig bij dat ze een keuze moeten maken voor man of vrouw.Volgens het COC voelt 1 op de 25 mensen zich niet duidelijk man of vrouw.

De VVD zegt dat moet worden gekeken of het relevant is om te weten of iemand man of vrouw is.Op het rijbewijs staat nu al geen man/vrouw-aanduiding meer.
"
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

MarkA

De enige keer dat het ook echt relevant is, is bij medisch gerelateerde zaken.
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Speaker

Ik kwam dit artikel net tegen.

Er zijn 7 landen op dit moment die een derde/geen van beide optie hebben (waaronder Duitsland, new Zeeland en Australië), dus het zou mogelijk moeten zijn.

Koffie

'Server niet gevonden'.
Ik wist wel dat er landen zijn die een genderneutrale keus bieden. Maar dat dekt ook niet altijd de lading en wat maakt het zo in het algemeen gesproken uit?
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie


Edewecht

Ik vond het wel interessant wat Vreer (http://www.vreer.net/wie-ikke/) vertelde op de transgenderdag in Nijmegen: (even in m'n eigen woorden:) "een X of een derde optie is geen oplossing, want dat is alleen maar een hokje erbij. We moeten af van het idee dat het uberhaupt relevant is om een gender in te vullen." Zelf had ik het nog niet zo bekeken.

Het bericht waarmee ik dit topic begon, gaat ook in die richting: gewoon dat invulveldje m/v afschaffen. (Behalve natuurlijk als het wel  relevant is, zoals MarkA zegt.  Maar dat zal niet zo vaak het geval zijn.)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Lime

Er stond toevallig deze maand een mooi artikel over vreer in de ANS (Algemeen Nijmeegs Studentenblad)

http://www.ans-online.nl/papieren-ans/man-vrouw-vreer

AceVentura

Ik had hier eigenlijk ook nooit bij stil gestaan. Ik had wel gehoord dat het mogelijk was het later aan te laten passen, maar als er mensen zijn die baat hebben bij het afschaffen hiervan dan is het alleen maar mooi dat daar rekening mee gehouden wordt natuurlijk  :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Speaker

Citaat van: Edewecht op juni 17, 2015, 06:24:53 PM
Het bericht waarmee ik dit topic begon, gaat ook in die richting: gewoon dat invulveldje m/v afschaffen. (Behalve natuurlijk als het wel  relevant is, zoals MarkA zegt.  Maar dat zal niet zo vaak het geval zijn.)

My bad, ik had onderbewust zo geïnterpreteerd.

Fricai

#9
Gemixte gevoelens bij dit onderwerp.

- Aan de ene kant... De mens is van nature nou eenmaal verdeeld in mannen en vrouwen, met verschillende geslachtscellen, die samen kunnen fuseren tot een nieuw embryo. De overweldigende meerderheid van de mensen valt dan ook gewoon in een van die categorieën. Daarmee is man/vrouw een informatieve categorie, die duidelijk is in de meeste gevallen. Ik kijk met grote ogen toe hoe ik allerlei vreemde dingen over dit onderwerp hoor van progressieve activisten, voornamelijk uit Noord-Amerika.
- Aan de andere kant... Wanneer is geslacht nou relevant? Ik zou het veld 'Geslacht' niet missen op formulieren, wat maakt mij het uit. Naast wat MarkA zei (medische zaken), weet ik nog een voorbeeld: Stel, iemand is vermist of wordt verdacht van een misdaad, dan is het behulpzaam om het geslacht te vermelden bij de beschrijving.

Ik vraag me altijd af, wat vinden transgenders (en wellicht nog wat anderen) nou zo erg aan het invullen van een dergelijke categorie? Het stelt toch niets voor? Als je een uitzondering bent op de regel, dan zijn de antwoorden niet helemaal toepasselijk voor jou, maar dan kies je toch gewoon wat overeen komt met je biologische geslacht? Of je kiest het geslacht dat je je voelt en als hoedanig je jezelf presenteert?

Afijn, misschien is er iemand hier die dat aan me kan uitleggen? :)

AceVentura

Ik heb bij Queer aan Zee enkele gesprekken met transgenders en non-binary personen gehad, ik vertel dus niet uit eigen ervaring maar wat ik denk te begrijpen naar aanleiding van die gesprekken.

Voor transgenders die in transitie zijn (of zjin geweest) is het soms juist weer fijn om M/V te zien. Ook dat zal ongetwijfeld weer per persoon wisselen, maar de bevestiging dat de buitenwereld jou als M of V ziet (afhankelijk van waar de transitie naartoe gaat) lijkt belangrijk te zijn.
Een ander stuk interpretatie van mij is de vraag of een transgender erachter zou komen dat hij transgender is als alles genderneutraal zou zijn. De ontdekking komt volgens mij vaak juist doordat de maatschappij heel erg M/V hokjes is ingericht.

Bij non-binary personen (die zich dus niet uitgesproken man of vrouw voelen, er tussenin of er buiten vallen) zie ik dan vaak weer meer behoefte aan een genderneutrale faciliteiten, waarschijnlijk (en dat is mijn interpretatie) de M/V hokjes te beperkt zijn en leiden tot discussies.

Ook met de betrekking tot het onderwerp van dit topic denk ik dat er dus blijkbaar aan beide varianten behoefte is. De registratie optioneel maken, of in ieder geval meer opties dan M/V geven, lijkt mij dan de juiste richting.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Ik had ook altijd het beeld dat transgenders vooral geaccepteerd wilden worden als 'het andere geslacht', hetgeen ze naartoe werkten met medische en uiterlijke middelen. Dat ze tevreden waren als ze eenmaal door iedereen als zodanig gezien en geaccepteerd werden.

Dus, mijn vraag van "Het stelt toch niets voor?" is vooral gericht aan de alle non-binary mensen, denk ik. Ik snap dat ze vinden dat 'M' of 'V' geen goede beschrijving voor ze is, maar wat maakt het uit, het is maar een formulier.

Als er stond;
Citeer
- Man
- Vrouw
- Anders/Overig

Dan zou ik het overigens ook prima vinden. Maar ik het het idee dat er een heleboel mensen dan nog steeds niet tevreden zouden zijn.

Tijloboy

Haga dit is veel te ingewikkeld voor onze domme kamer leden. Die komen niet verder dan de letter T in de bekende letter reeks