Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksualiteit beschreven in publicaties van Hirschfeld (1896-1920)

Gestart door Speaker, maart 13, 2016, 04:15:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

Met een toevallige zoektocht op google kwam ik per ongelijk uit op een topic van het Engelstalige forum, waar iemand gedeeltelijk de publicaties van seksuoloog Magnus Hirscheld vanuit het Duits heeft vertaald. Hierdoor was te lezen dat de term "asexuality" soms letterlijk werd genoemd in zijn publicaties (naar mijn idee soms wel met een andere betekenis bedoeld) en soms werd er een beschrijving gegeven die men zou kunnen definiëren als aseksualiteit met de definitie die wij er aangeven (maar kan misschien soms door de vertaling komen). Bijvoorbeeld in Sappho und Sokrates (1896), "There is no unification for the personality, the quality and quantity of the sex drive. There are individuals who are without any sexual desire (anesthesia sexualis), up to individuals whose mere existence is focused on their sexuality (heat [as in animals are in heat], bestiality, hyperesthesia sexualis)."


http://www.asexuality.org/en/topic/98639-indirect-mentions-of-asexuality-in-magnus-hirschfelds-books/

Het is vrij interessant om te lezen, vooral in de context en tijdgeest waarin het is geschreven, en laat zien dat het idee van aseksualiteit veel ouder is dan veel mensen denken. Moet wel een waarschuwing geven; soms zijn de beschrijving vrij gedateerd.  

AceVentura

Het duurde even om het te lezen, maar het is inderdaad interessant, zeker als je ziet in welke tijd het geschreven is.
Vooral het gedeelte waar geschreven wordt over "drivelessness" komt volgens mij goed in de buurt van wat we nu nog steeds aseksueel noemen.

Bedankt voor het delen speaker :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Misschien zou je Hirschfeld wel de allereerste seksuoloog kunnen noemen.
Hij was in ieder geval zeer ruimdenkend t.a.v. seksuele diversiteit en wat we nu transgenderisme noemen.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Eliza Harmony

Bedankt voor het delen! En  :cake: :cake: :cake: voor degene die de originele post geschreven heeft. Wat een werk! Heel interessant.
They say home is where the heart is
But my heart is wild and free
So am I homeless or just heartless?
    Home - Passenger