Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Boeken met aseksuele personages

Gestart door Eruviru, december 29, 2016, 01:02:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eruviru

Ik lees enorm graag, maar heb naar mijn weten nog geen één boek gelezen met een aseksueel personage (i.e. een personage die door de schrijver in het boek zelf zo wordt beschreven, niet een interpretatie achteraf). De laatste tijd stoot ik echter meer en meer op lijstjes van boeken met aseksuele personages, ik ben zeker van plan om die lijstjes door te nemen en een aantal boeken uit te lezen.
Zijn er hier nog boekenwurmen aanwezig of weten jullie van nog fictie boeken met aseksuele personages?

Hier is het meest recente lijstje dat ik heb gevonden (ik heb een enorme voorkeur voor fantasy boeken) op tor.com: http://www.tor.com/2016/12/28/asexual-protagonists-sci-fi-fantasy-representation/
Tor is best wel een gevestigde waarde in het genre, dus ik ben enorm blij om er dit artikel op te vinden.
Een paar maanden geleden vond ik deze, met min of meer dezelfde boeken op: http://bookriot.com/2016/10/11/7-fantasy-books-asexual-leads/
Het gaat vaak om dezelfde boeken, maar er zijn ook wat lijsten op goodreads: https://www.goodreads.com/list/show/61456.Asexuals_In_Fiction_ en https://www.goodreads.com/list/show/44480.Asexuality_in_YA_Fiction

AceVentura

#1
Mogelijk bevat deze lijst nog nieuwe titels voor je:
http://wiki.asexuality.org/Asexuality_in_fiction

Zelf ben ik meer van de non-fictie en heb net Understanding Asexuality van Anthony Bogaert uit.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Luna94

In de YA-fantasy-serie Percy Jackson zit er een hele groep aseksuelen =) In het boek zelf worden ze niet zo gelabeld, maar de auteur heeft verklaard hen als aseksueel te hebben geschreven. Voor wie de serie niet kent: het verhaal speelt zich af in een wereld waarin de Griekse goden altijd hebben bestaan, maar de moderne wereld weet niet meer dat die er zijn. De goden hebben daarnaast kinderen met stervelingen, die de demigods worden genoemd. Percy Jackson is zo'n demigod, zoon van Poseidon.
Over de ace-groep: de godin van de jacht, Artemis, laat zich altijd omringen door meisjes die haar trouw zijn. Ze jagen samen en bewaken zowel de mythische als de 'gewone' wereld. De meisjes en Artemis hebben gewoon geen interesse in liefde.

Eruviru

Ik ben een enorme Percy Jackson fan, Rick Riordan doet echt zijn best om diverse personages te schrijven.
Ik wist niet dat hij had bevestigd dat de jagers van Artemis aseksueel zijn, wat een leuk feitje om het nieuwe jaar mee te beginnen.

Marie8

Inderdaad, volgens mij krijgt hij nu de smaak te pakken met de diversiteit, want na homo- en biseksuele personages gaat hij nu meteen verder met een genderfluid (genderfluïde?) personage  :schater:  geweldig, die series
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Speaker

Hij had het recentelijk bevestigd op Goodreads. Hij is trouwens de boekenserie ooit begonnen om een held met ADHD en dyslexie te maken voor zijn zoon, die dyslexie en ADHD heeft.

Dark_Lord_

Albus Dumbledore/Perkamentus uit de Harry Potter boeken, waar voor veel fans al bekend is dat hij homo was en romantische gevoelens had voor de duistere tovenaar Grindelwald, is door J.K. Rowling in een interview ook als aseksueel bestempeld. Alleen moet ik haar wel bekritiseren op hoe ze aseksualiteit heeft neergezet. In dit interview vertelde ze dat hij aseksueel is geworden dankzij een traumatische ervaring met zijn eerste geliefde Grindelwald, waarbij hij zijn zus heeft verloren. Haar exacte quote in het interview was:

Citeer[Dumbledore] lost his moral compass completely when he fell in love and I think subsequently became very mistrusting of his own judgment in those matters so became quite asexual. He led a celibate and bookish life.

Dus in dit geval is aseksualiteit dus niet neergezet als een geaardheid, zoals veel mensen op dit forum het wel ervaren, maar als een keuze die Dumbledore zelf gemaakt heeft. Ze lijkt het begrip aseksualiteit dan ook met celibaat te verwarren. Daarom ben ik het niet helemaal eens met haar implementatie van aseksualiteit.

Het hele interview is hier te lezen.
Seks is net een menselijke nabootsing van een Ikea product...
1. Haal de onderdelen uit de verpakking.
2. Stop pin A in opening B

urbanmystic

#7
M.b.t. Dark_Lord_ post hierboven.

Het woord aseksueel is een bestaand woord, veel ouder dan de moderne seksuele geaardheid beweging. En, het heeft meerdere betekenissen, o.a.:
1 Zonder seksuele organen geboren
2 Geen belangstelling voor seks hebben
3 Ongevoelig voor seksuele prikkels

en ... zeer recentelijk in proces om eraan toegevoegd te worden :cheerleader:
4 Aven definitie

De schrijfster zegt expliciet dat haar creatie celibaat is ten gevolge van een traumatische ervaring - hij heeft ervoor gekozen om celibaat te zijn. Ze maakt het hiermee perfect duidelijk dat hij aseksueel is in betekenis 2.

En, ze praat geheel nergens in het interview over aseksueel zijn in betekenis 4. Er is dus geen sprake van aseksueel zijn verkeerd begrijpen door de schrijfster, of verwarren met celibaat.

Nee, het omgekeerde is het geval, Dark_Lord_ heeft het woord aseksueel in deze context verkeerd geïnterpreteerd.

Dark_Lord_

Oh, dus ik heb het fout?

Ik denk zelf nog steeds dat Rowlings woordkeuze niet helemaal correct is. Ze benoemt dat Dumbledore, na zijn eerste trauma, geen behoefte meer heeft aan romantiek, omdat hij weet dat liefde hem verandert in een dwaas zonder moraal kompas. Zijn seksualiteit is hier niet in kwestie, maar meer zijn verlangen naar romantiek. Rowling zegt zelfs expliciet:

CiteerThe issue is love. It's not about sex.

Aromantisch is denk ik een beter woord in deze kwestie, gezien hij zichzelf niet meer vertrouwt als hij verliefd is en daarom afstand genomen heeft van zijn romantische verlangens.

Daarnaast benoemt Rowling "asexual" en "celibate" in een en dezelfde context, terwijl het hier om hele andere dingen gaat.

- Aseksueel zijn is, zoals jij al aangaf, onder anderen het geen behoefte hebben aan seks.
- Celibaat is het bewust ervoor kiezen om ongetrouwd te blijven en geen seks te hebben. Dit vaak vanwege religieuze redenen. Iemand die celibaat is, kan nog wel seksuele behoeftes hebben, maar gaat hier, vanwege zijn keuze, niet verder op in.

Beide kunnen overlappen, maar zijn niet een en hetzelfde. Omdat Rowling deze begrippen zo vlak achter elkaar noemt, krijg ik het idee dat ze de begrippen door elkaar haalt.

Seks is net een menselijke nabootsing van een Ikea product...
1. Haal de onderdelen uit de verpakking.
2. Stop pin A in opening B

urbanmystic

#9

Dark_Lord_

Ik respecteer dat je een andere mening hebt.
Wat ik minder respecteer en mij ook echt irriteert, is het feit dat jij mijn mening als volledig foutief bestempeld.
Seks is net een menselijke nabootsing van een Ikea product...
1. Haal de onderdelen uit de verpakking.
2. Stop pin A in opening B

AceVentura

* AceVentura zet even de moderator pet op:
Cobie, Dark_Lord_, ik stel voor dat jullie, zoals ze zo mooi in het Engels zeggen, "Agree to disagree"  :handschudden: .
Zo lang we J.K. Rowling zelf niet in de discussie hebben zullen we nooit weten wat haar ware intentie is geweest en blijft het een kwestie van twee verschillende interpretaties van het zelfde.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Luna94

Citaat van: Korenwolf op januari 02, 2017, 07:24:30 PM
Ik ben een enorme Percy Jackson fan, Rick Riordan doet echt zijn best om diverse personages te schrijven.
Ik wist niet dat hij had bevestigd dat de jagers van Artemis aseksueel zijn, wat een leuk feitje om het nieuwe jaar mee te beginnen.

Inderdaad fantastisch om het jaar mee te starten, ik was heel blij toen ik het hoorde :) Het heeft wel iets, zo aseksuele representatie in één van mijn fandoms/favoriete boekenreeksen  :klap:


Luna94

Citaat van: Dark_Lord_ op januari 03, 2017, 09:39:44 AM
Albus Dumbledore/Perkamentus uit de Harry Potter boeken, waar voor veel fans al bekend is dat hij homo was en romantische gevoelens had voor de duistere tovenaar Grindelwald, is door J.K. Rowling in een interview ook als aseksueel bestempeld. Alleen moet ik haar wel bekritiseren op hoe ze aseksualiteit heeft neergezet. In dit interview vertelde ze dat hij aseksueel is geworden dankzij een traumatische ervaring met zijn eerste geliefde Grindelwald, waarbij hij zijn zus heeft verloren. Haar exacte quote in het interview was:

Citeer[Dumbledore] lost his moral compass completely when he fell in love and I think subsequently became very mistrusting of his own judgment in those matters so became quite asexual. He led a celibate and bookish life.

Dus in dit geval is aseksualiteit dus niet neergezet als een geaardheid, zoals veel mensen op dit forum het wel ervaren, maar als een keuze die Dumbledore zelf gemaakt heeft. Ze lijkt het begrip aseksualiteit dan ook met celibaat te verwarren. Daarom ben ik het niet helemaal eens met haar implementatie van aseksualiteit.

Het hele interview is hier te lezen.

Dat wist ik nog niet van JK Rowling  :o Maar ik denk dat ze 'aseksueel' hier inderdaad interpreteert als bewust celibatair en niet als geaardheid :) Ik denk zelf dat Charlie Weasley van de Potter-serie aseksueel en/of aromantisch is, qua geaardheid. JKR zei in een interview dat als hij als enige van de Weasley-kinderen geen eigen gezin sticht met partner en kinderen. De interviewer vroeg of hij misschien homoseksueel is (aangezien hij geen vrouw heeft/krijgt), en ze zei "Nee, Charlie vindt zijn werk gewoon veel interessanter dan de liefde. Het zegt hem niet veel."  :D Alleen heeft ze (nog) niet bevestigd wat zijn geaardheid is :)

Anthea

#14
Er is een boek met een aseksuele protagonist dat ik vroeger op school heb gelezen: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time door Mark Haddon ( https://en.wikipedia.org/wiki/The_Curious_Incident_of_the_Dog_in_the_Night-Time) - Misschien zou dat jou kunnen bevallen. Het gaat over een autistische tiener die de moordenaar van een hond (die hij in de tuin van de buurvrouw heeft gevonden) probeert achter te halen. Ik vond dat boek echt leuk. ? :)

Helaas ken ik geen fantasy-boeken met aseksuele personages die ik jou zou kunnen aanbevelen.