Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Introversie?

Gestart door Ace89, januari 23, 2017, 09:20:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ace89

Niet echt medisch, maar ik zat wat wetenschappelijke literatuur over introversie te lezen. Introverte mensen zijn o.a. minder gericht op externe beloningen, zoals geld, status of sex. Deze dingen worden minder als beloning gezien.

Dus ik vroeg me af: zijn jullie introvert of extravert? Zijn asexuelen over het algemeen meer introvert, of is er helemaal geen verband?
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

AceVentura

Daar hebben we wel eens een poll over gehad, dat is misschien een indicatie voor het algemene beeld:
http://du.asexuality.org/index.php?topic=1616.0;viewResults

Voor mij zelf, ik zit er denk ik een beetje tussenin. Ik treed niet vaak uit mijzelf in de belangstelling, aan de andere kant vind ik het wel weer fijn op het moment dat ik die gelegenheid wel krijg.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Marie8

Ik ben zelf ook niet zo van die externe beloningen, maar ik ben toch best extravert. Ik denk zelf ook niet dat introversie een oorzaak is van aseksualiteit (gezien de categorie waarin dit topic is geplaatst) maar wie weet, misschien is er wel een correlatie te vinden tussen aseksualiteit en introversie.

(Of misschien is er gewoon een correlatie tussen introvert zijn en lid zijn op een forum  :P )
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Koffie

Ik ben behoorlijk introvert. In het algemeen voel ik me ook weinig echt verbonden/verwant aan mensen, dus de beloning die ik uit sociaal verkeer haal, is niet zo heel erg groot. Het kost me daardoor vaak veel energie. Uitzonderingen daar gelaten. Ik richt me (dan ook) op individuen en ik ben geen groepsmens.
Toch heb ik wel sociale behoeften, dus dat is vaak een beetje lastig.

Ik zal niet heel gauw verschrikkelijk in de belangstelling gaan staan, maar als ik dat ergens voor nodig vind, heb ik dat in het verleden wel gedaan. Maar daarna ga ik weer heerlijk in de schaduw vertoeven. :)

Inderdaad ben ik niet sterk gericht op uiterlijk(e schijn), status, geld en al helemaal niet op sex.

Maar of er ook inderdaad een verband bestaat tussen (mijn) aseksualiteit en introversie.... ik vermoed van niet. Ik denk dat het prima mogelijk is om extravert te zijn, en aseksueel. Misschien hebben mensen wel af en toe de neiging zich terug te trekken uit het sociale als ze zich te veel een buitenbeentje voelen, maar ik denk dat dat wat anders is dan introvert zijn qua karakter.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Anthea

Citaat van: Nikkinda op januari 23, 2017, 09:20:24 PM
Niet echt medisch, maar ik zat wat wetenschappelijke literatuur over introversie te lezen. Introverte mensen zijn o.a. minder gericht op externe beloningen, zoals geld, status of sex. Deze dingen worden minder als beloning gezien.

Dus ik vroeg me af: zijn jullie introvert of extravert? Zijn asexuelen over het algemeen meer introvert, of is er helemaal geen verband?

Volgens mij is er niet werkelijk een verband tussen introversie en aseksualiteit. Ik heb al aseksuele mensen leren kennen die superextravert waren.
Ikzelf ben eerder introvert, maar dat hangt ook een beetje van de personen af met wie ik praat. Seks en status zijn allebei niet belangrijk voor mij, maar zonder geld zou ik niet kunnen leven, dus zou ik dat toch als beloning zien. Aangezien introverte mensen (volgens de wetenschappelijke literatuur die je hebt gelezen) op externe beloningen minder gericht zouden zijn vraag ik me nu af waarop ze in plaats daarvan gericht zouden zijn? Door welke 'interne' beloningen zouden introverte mensen worden aangetrokken?

Erik7494

Ik ben redelijk extreem introvert. 
Als kind ook verschrikkelijk verlegen, maar daar heb ik me tijdens m'n studietijd overheen kunnen zetten toen ik ook ontdekte wat introvertie eigenlijk is. Daarna ben ik een 'functionele' introvert geworden; ik ben zelfs goed in sociale interacties, spreken voor publiek, netwerken etc, maar dat betekent dat ik veel tijd nodig heb om mezelf weer op te laden. 

Hierdoor vind ik het meestal helemaal niet erg om alleen te zijn; ik heb het nodig en ik geniet ervan.

Dus misschien bestaat de correlatie eruit dat het voor introverte mensen makkelijker is om hun aseksualiteit te accepteren en er mee om te gaan, omdat de behoefte aan sociale interactie minder is, en de behoefte om tijd voor je zelf te hebben groter, en alleen zijn niet als iets negatiefs wordt ervaren.
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Minimalis

Ik ben nogal introvert. Eigenlijk dezelfde karaktertrekken als Koffie. M'n hele familie is zo, maar niemand is aseksueel. Toch is aseksualiteit onbekend bij de meeste mensen. Dit moet er toch ergens mee te maken hebben dat wij niet de behoefte hebben op de voorgrond te treden, aseksualiteit uit te dragen, introverte eigenschappen eigenlijk.
Misschien heeft het meer te maken met het gebrek aan de behoefte te overheersen, te onderwerpen of te overwinnen van andere mensen.(dit is iets anders dan het overwinnen van problemen of vraagstukken). Deze eigenschappen hebben wel een directe relatie met seks.
Hebben anderen hier die behoeft ook niet en zijn wij daarom zo'n onopvallend?

SaxiePhone

Ik herken me ook in wat koffe zegt, maar ool wat Erik zegt. Ik kan prima een presentatie houden voor mensen of een sollicitatiegesprek voeren bijvoorbeeld, al wordt het nooit een hobby van me.