Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hij is een zij

Gestart door AceVentura, januari 31, 2017, 07:03:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Dat er nu een officiële registratie is betekend toch niet dat die beperkt is tot M/V ?
Overigens twijfel ik voor de verkiezingen nog tussen GL en PvdD  ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Speaker

Ik schrok toen hun vertelde, en ook een paar keer hier, over het worden aangesproken, omdat die bij de herenafdeling kleding koopt/past. Zolang je kleding koopt, wat maakt het uit waar je het past of wat je koopt.

Citaat van: AceVentura op februari 22, 2017, 09:51:44 AM
Zowel Hij is een Zij als Geslacht! heb ik gisteren gezien, leuke programma's. Wel bijzonder dat het ineens zo de aandacht heeft.

Zojuist merkte ik ook weer hoeveel we met de man/vrouw hokjes bezig zijn. Ik moest zojuist een kiespas aanvragen zodat ik met de komende verkiezingen in een andere gemeente kan stemmen, en ook daar moest ik man/vrouw aangeven. Wat heeft mijn geslacht eigenlijk te maken met het feit dat ik ergens anders wil stemmen? Volgens mij helemaal niets. Daarnaast zou het dan wel goed zijn als er meer mogelijkheden gegeven worden dan alleen man/vrouw, "X" was toch ook geaccepteerd op paspoort en id kaart? Dat zou hier dan ook mogelijk moeten zijn.

Als ik solliciteer via een webformulier wordt er ook gevraagd of ik M/V ben met een voorgeprogrammeerde 2 antwoorden. Raarste is nog dat ik dat ook eens bij een sollicitatie van Amnesty had, die als beleid hebben dat de keuze tussen M/V weg willen bij registratie van de overheid. 

De x is volgens mij nog niet geaccepteerd, wordt eerst onderzoek naar gedaan ::)

Imogen

Hoi Tiny,

Ik ben inderdaad degene op de foto.
Maar dat is 3 jaar geleden. Een mens ontwikkeld zich iedere dag en toen had ik ook nog nooit van Agender gehoord.
Mijn gender identiteit en gender expressie kunnen van elkaar verschillen.
Dat mensen mij als een vrouw zien wanneer ik een jurk aan heb en make-up draag, en me als man zien wanneer ik kort haar heb en 'mannen' kleding draag, zegt meer over de ander dan over mij.

Ik voel me mens, ongeacht hoe ik er uit zie en welke fysieke lichaamsdelen ik wel of niet heb.

Mijn aseksualiteit en Agender zijn heeft me sinds 2013 wel verder gevormd als mens :-D
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

AceVentura

Ik ben ook geen expert op dit gebied, als ik wikipedia lees krijg ik de indruk dat er in ieder geval veel overlap is tussen androgyn en agender (helaas wel in het Engels, de Nederlandstalige pagina bevat deze info niet): https://en.wikipedia.org/wiki/Androgyny
Citaat van: wikipedia
For humans, androgyne (/?ændr?d?a?n/ AN-dr?-jyn) in terms of gender identity is a person who does not fit neatly into the typical masculine and feminine gender roles of their society. Androgynes may also use the term "ambigender" or "polygender" to describe themselves. Many androgynes identify as being mentally between woman and man. They may identify as "non-gender", "gender-neutral", "agender", "between genders", "genderqueer", "non-binary", "multigender", "intergendered", "pangender" or "gender fluid".[28] A person who is androgynous may engage freely in what is seen as masculine or feminine behaviors as well as tasks. They have a balanced identity that includes the virtues of both genders and may disassociate the task with what gender it may be socially or physically assigned to.[29] People who are androgynous disregard what traits are culturally constructed specifically for males and females within a specific society, and rather focus on what behavior is most effective within the situational circumstance.[29]

Ik denk persoonlijk dat het aan de persoon zelf is om te kiezen welk(e) label(s) die wel of niet wil gebruiken, en zo zal dat waarschijnlijk ook zijn met androgyn en agender.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Marie8

Ik dacht dat agender juist een genderidentiteit was, en dat androgyn meer een manier was van hoe je je kleedt en gedraagt (in het Engels zou ik de woordkeus gebruiken die je vaker in de transgender community hoort: "how you present yourself" - dat omvat wat meer dan alleen je uiterlijk, maar je hele doen, zeg maar, maar er zit ook weer een soort keuze in wat in het woord uiterlijk deels niet zit - enfin, ik weet er geen goed Nederlands woord voor ;D )

Maar nu je het zegt, ik meen me inderdaad te herinneren dat androgyn ook een genderidentiteit kan zijn.
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Edewecht

Citaat van: Tiny op februari 18, 2017, 01:23:36 PM

De serie Geslacht! van Ryanne van Dorst vind ik ook leuk.


Bedankt voor deze tip, Tiny. Ik heb de eerste drie afleveringen (van de vier) bekeken. Goed!
Ik kan het iedereen aanraden mits je ertegen kan dat een en ander nogal expliciet in beeld wordt gebracht of besproken.

Ikzelf moest heel eventjes wennen aan de manier van presenteren, maar al gauw was ik bekeerd: heel fris, direkt, en vooral niet Politiek Correct.

Vooral aflevering 3 bevat elementen die nieuw voor me waren: het schijnt dat 1 op de 200 mensen wordt geboren met min-of-meer intersekse conditie; d.w.z. 1 op de 200 wijkt af van wat in onze biologieboekjes als 'vrouw' of 'man' wordt beschreven. Die 'afwijking' (het is een beladen term, maar ik bedoel: variatie op de theoretische vrouw cq man) kan heel licht tot heel flink zijn. En het komt ongeveer even vaak voor als rood haar.

Ik wist het al wel, maar voor mij werd nog duidelijker hoezeer het niet gaat over 'van man naar vrouw' of 'van vrouw naar man', maar waar je tegenaanloopt als je je niet wilt (of kunt) gedragen als 'vrouw' cq 'man'. Hier horen woorden bij als genderidentiteit en genderexpressie en daar zijn we nog lang niet over uitgepraat :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

Citaat van: Tiny op februari 18, 2017, 01:23:36 PM

Btw: Mijn ringvingers zijn langer dan mijn wijsvingers. Bij jou ook?


Dit kwam in aflevering 2 ter sprake. Sorry hoor, maar ik moest even lachen. Als ik die vingertest zou doen, is het resultaat dat ik een hetero-man ben :schater:



en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

...en precies daarom ben ik zo huiverig voor dit soort kortdoordebochte methodes.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Die test met vinger lengtes zie je vaker voorbij komen, inclusief onderbouwing hoe het zou kunnen komen (iets met testosteron niveau in de baarmoeder geloof ik). Zelf geloof ik er ook niet zo in.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bubble

Ik ook niet. Ik weet wel dat ik er nog maar net achter ben dat ik een hetero-romantische A ben, maar weet toch vrijwel zeker dat ik vrouw ben. Toch vreemd dat ik er door zo'n test achter kom dat eigenlijk man ben :rollol:. Had ik dan weer geen rekening mee gehouden. Nog iemand een forumpje voor gender-verwarden in de aanbieding??
Anders goed is ook goed

Dutchamoeba

Citaat van: Edewecht op februari 27, 2017, 06:19:18 AM
...en precies daarom ben ik zo huiverig voor dit soort kortdoordebochte methodes.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Citaat van: Bubble op februari 27, 2017, 07:21:34 PM
Ik weet wel dat ik er nog maar net achter ben dat ik een hetero-romantische A ben, maar weet toch vrijwel zeker dat ik vrouw ben. Toch vreemd dat ik er door zo'n test achter kom dat eigenlijk man ben :rollol:.

Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn wijsvingers zijn langer dan mijn ringvingers. Volgens de test ben ik dus een homoseksuele man. Ik ben geboren als vrouw, en voel me ook zo. (Ik ben dus cisgender, als ik het goed heb?) Bovendien ben ik heteroromantisch...
De test zit er bij mij dus maar liefst 2 keer naast...

Briggy

Haha het klopt sowieso niet want we zijn niet homo- of heteroseksueel, maar aseksueel  :P
12-1-2015 <3 MarkA

Dutchamoeba

#42
Citaat van: Briggy op februari 27, 2017, 08:27:37 PM
Haha het klopt sowieso niet want we zijn niet homo- of heteroseksueel, maar aseksueel? ? :P
Daar heb je gelijk in. Ik heb overigens al wel eens in onderzoeken gelezen (met name van Lori Brotto en Morag Yule) dat aseksuelen dezelfde vingerlengtes hebben als homoseksuelen.

Edewecht

Citaat van: Tiny op februari 27, 2017, 09:38:00 PM

Die vingerlengten hebben, denk ik, niet met je seksuele geaardheid te maken, maar met dat er op dat moment van je groei in de baarmoeder, door de hoeveelheid testosteron, je handen mannelijker of vrouwelijker uitvallen. Een langere wijsvinger is vrouwelijk(er) en een langere ringvinger is mannelijk(er).


Alles goed en wel, maar dat testje (zie afbeelding hierboven) legt wel het verband tussen vingerlengte en seksuele voorkeur.

Buiten dat: het feit dat iemand er vrouwelijk(er) of mannelijk(er) uitziet, -- of zich vrouwelijk(er) of mannelijk(er) voelt -- heeft niets met seksuele gerichtheid te maken.

(Overigens denk ik dat we veel meer dan 'ons brein' zijn. Ik weiger te geloven dat, zoals je (geworden) bent, het resultaat is van een aantal stofjes. Maar dat is een ander onderwerp.)

Citaat van: Briggy op februari 27, 2017, 08:27:37 PM

Haha het klopt sowieso niet want we zijn niet homo- of heteroseksueel, maar aseksueel  :P


Ja maar ik ben wel een aseksuele homo en jij een aseksuele hetero.

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Als zo'n simpel testje al iets zou kunnen laten zien dan zou het misschien nog meer over gender kunnen zeggen dan over geslacht/geaardheid.
Volgens het testje zou ik een heteroseksuele man zijn, het man gedeelte klopt wel, ik zie alleen nog niet hoe ik hetero kan matchen met aromantisch aseksueel  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler