Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Er woedt in Amerika een vurige oorlog tussen homo’s en aseksuelen

Gestart door Mannetje, februari 05, 2017, 12:22:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mannetje

Ik neem aan dat ze in Amerika inmiddels hele andere zorgen hebben, maar dit artikel vond ik nogal opzienbarend; https://www.vice.com/nl/article/asexuality-the-peoples-choice-for-people-who-dont-want-anyone

Het opzienbarende vind ik dat mensen die strijden voor een soort van erkenning van zichzelf, anderen die net weer even anders zijn juist niet willen erkennen. Want je dan in mijn ogen doet is een mes in je eigen rug steken, want je houdt dan (al dan niet onbewust) discriminatie in wat van vorm dan ook in stand, en heb je dus je eigen ermee. Je wilt erkenning, maar zelf erken je een ander niet, nee dat klopt in mijn ogen niet.
Het voedt mijn mening dat als je een probleem hebt, of irritatie ervaart, eerst bij jezelf moet beginnen en in jezelf op zoek mag gaan of daar een antwoord of onderliggende reden zit van/voor die problemen/irritaties, alvorens gelijk al de schuld bij een ander neer te leggen. ? 
Want dat is wat ze doen. "ik heb homo en wil geaccepteerd worden, maar ojee, jij bent aseksueel en dat staat niet in mijn woordenboek, dus jouw accepteer ik niet, maar een aseksueel moet mij wel weer accepteren".

Een kleine zoektocht op het forum blijkt dat ook in Nederland dit aan de orde is; http://du.asexuality.org/index.php?topic=3982.0
Ik heb onvoldoende inzicht of hier inmiddels verandering in is gekomen.

AceVentura

Zelf ervaar ik dat totaal niet zo als ik bijvoorbeeld Queer aan Zee ga. Hoe representatief dat is voor de hele community weet ik niet natuurlijk, als je naar zo'n gelegenheid gaat weet je dat je andere varianten zal ontmoeten en sta je er denk ik ook meer voor open.

Het is inderdaad onhandig als je zelf geaccepteerd wil worden en ondertussen anderen niet accepteert. Het heeft mij ook altijd verbaasd dat je af en toe leest dat het wel voor komt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Wat een naar idee. Het topic waar je naar verwees herinner ik me nog en kwam onmiddellijk in me op. Ik vind dat destijds jammer om te lezen. Net zoals ik het erg jammer vind dat bi-seksualiteit soms niet geaccepteerd wordt. Er is nog een boel te verbeteren in de wereld. ;)

Ik lees later het Engelstalige artikel, dat heb ik nog niet gedaan nu. Voor Engels moet ik altijd even extra goed gaan zitten.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Marie8

Ik ben zoals hobbitscones (op het andere topic) ook een actieve gebruiker van tumblr, dus ik ben al bekend met het principe van "asksuelen horen niet bij de lgbt+"
Ik heb wel vaker gehoord dat de offline "communities" wat opener zijn, maar volgens het artikel valt daar dus ook nog wat te verbeteren... :-\

Het doet me denken aan een artikel dat ik ooit eens heb gelezen dat als ik het me goed herinner ging over dat mannen en vrouwen onderling veel meer van elkaar verschilden dan dat de groep "vrouwen" van de groep "mannen" verschilde. Dat, anders gezegd, de individuen van een groep meer van elkaar verschillen dan de groepen zelf. Ik denk dat dat ook wel eens het geval zou kunnen zijn bij aseksuelen en homoseksuelen...
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Koffie

Zo is het meestal. mensen delen de mensheid op en zien de wereld verdeeld in een 'wij' en zij' op grond van (voor)oordelen. Helaas. Ik vrees dat dat niet gemakkelijk ooit anders zal zijn.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Het komt er denk ik op neer of je naar de overeenkomsten kijkt of naar de verschillen.
Kijk je naar de overeenkomsten dan zit je allemaal in het zelfde schuitje van "seksuele minderheid" met alles wat daar bij hoort. Mijn eigen ervaring is dat er bij het bepalen van labels, bij het uit de kast komen, enz, nog de meeste overeenkomsten zitten.
Kijk je naar de verschillen dan kan het verschil seksueel aseksueel ineens erg groot zijn.

Voor mij zijn onder de streep de overeenkomsten groter dan de verschillen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler