Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Roaccutane

Gestart door Annelies_B, november 27, 2020, 09:25:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annelies_B

Hallo iedereen!

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die zich als aseksueel identificeren en ooit de medicatie Roaccutane (tegen hevige acné) genomen hebben. Zelf heb ik een kuur van deze medicatie gedaan op aanraden van mijn dermatoloog op mijn 16de.

Ik was destijds nog niet seksueel actief, maar ik raakte wel opgewonden bij bijv. seksscènes in films of boeken en dan masturbeerde ik af en toe wel eens (hoewel ik nooit ben klaargekomen). Op het moment zelf heb ik er nooit echt bij stilgestaan, maar bij nader inzien realiseer ik me dat die gevoelens van opwinding tijdens de periode waarin ik die medicatie nam volledig zijn weggevallen, mijn libido is als het ware verdwenen. Toen ik kort daarna mijn eerste relatie kreeg vond ik aan de seks echt helemaal niks en dat is tot op vandaag niet veranderd. Ook bij seksscènes voel ik niks meer en masturberen heeft ook geen nut, het is alsof alles daar beneden totaal gevoelloos is.

Toen ik mijn seksuologe vroeg of Roaccutane een oorzaak zou kunnen zijn van mijn verdwenen libido, lachte ze me een beetje uit en volgens bloedonderzoek en gynaecologische onderzoek ben ik volledig 'normaal' (hun woordkeuze, laat het duidelijk zijn dat ik aseksuele mensen absoluut niet abnormaal vind :) ). Op internet vind ik wel hele fora over dit topic en zelfs mensen die petities hebben opgestart omdat ze vinden dat seksuele stoornissen op de bijsluiter van deze medicatie moeten komen. Het gaat vooral over mannen die na roaccutane erectiestoornissen hebben, maar er zijn ook verhalen van vrouwen die wél een actief en gelukkig seksleven hadden en sinds de kuur gedeeltelijk of volledig libidoverlies hebben, niet meer kunnen klaarkomen of zelfs alle fysieke aantrekkingskracht tot hun partner volledig verloren zijn.

Zijn er hier mensen die dit herkennen? Ik ben ervan overtuigd dat aseksualiteit bestaat als geaardheid en wil zeker niet beweren dat er altijd een specifieke oorzaak aan de basis moet liggen, maar omdat ik die seksuele gevoelens ooit wél had, vraag ik me af of dit bij mij wel echt het geval is. Heeft iemand soortgelijke twijfels of ervaringen hiermee?

Groetjes,
Annelies

Koffie

Ik ben natuurlijk maar 1 persoon, maar ik kan je wel mijn ervaringen delen. Ik heb Roaccutane geslikt toen ik 40 was. Ze zeiden altijd dat een goede remedie tegen acne was, om ouder te worden, maar toen ik dat best aardig gedaan had, zat ik nog steeds volkomen onder. Vandaar als laatste redmiddel dat spul en dat heeft geholpen.

Het is een heftig middel inderdaad, maar ik heb geen verschil in libido gemerkt. Seksuele aantrekking, wat losstaat van libido, kende ik ook toen al niet, dat is mijn leven lang zo geweest.

Opgewonden kunnen zijn, staat los van aseksualiteit. Aseksualiteit betekent je niet op een seksuele manier aangetrokken voelen.

Maar ik kan me voorstellen dat jij, als je ooit wel seksuele aantrekking hebt ervaren, zoekende bent naar waardoor dat verloren is gegaan. Dat is heel lastig, ik kan je daar geen antwoord op geven en vanuit mijn eigen persoonlijke ervaring met Roaccutane ook geen herkenning bieden. Voor mij heeft het geen verschil gemaakt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik heb de bijsluiter van Roaccutane even opgezocht (https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h27577.pdf), ik krijg dan al snel de indruk dat het middel wel eens erger dan de kwaal zou kunnen zijn ::)
Buiten dat, staat er bij de bijwerkingen wel iets over libido. Sowieso is de pubertijd een periode waarin hormonaal veel gebeurd, en gezien de bijwerkingen van het middel denk ik dat het erg ingrijpt op de hormoonhuishouding. Dat er in die periode (met of zonder dit middel) veel gebeurd op dat vlak is sowieso een gegeven volgens mij, dus dat lijkt me niet vreemd als je veranderingen opmerkt.

Als oorzaak van aseksualiteit lijkt het me los staan. Zoals Koffie ook al zegt: Aseksualiteit en libido staan los van elkaar, alle combinaties van aseksueel/seksueel en hoog/laag libido zijn mogelijk.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Ik had er nooit van gehoord. Weet wel dat veel medicijnen  hoogst onplezierige bijwerkingen  hebben waar de arts die het verstrekt niet altijd duidelijk over is. Soms weten ze het zelf niet.

Koffie

Ja, het is een heel heftig middel en het wordt ook niet zomaar gegeven. Ik heb zulke dingen ook heel lang uitgesteld, ik was niet voor niets al 40. Maar ik zat echt helemaal onder, in mijn gezicht, mijn borst, mijn armen, mijn rug. En veel van die puisten zijn ook pijnlijk. Bovendien word je er altijd op aangekeken, mensen vinden je vies. Ik kreeg in de supermarkt gezondheidsadvies van onbekenden. 'Eet geen varkensvlees'. Ik leefde in die tijd vegetarisch. 'Eet geen chocola'. Ik houd daar niet van, dus dat is geen probleem. Of mensen die gewoon botweg zeggen dat je vies bent.

Dus ja, het is een vreselijk heftig middel, maar ik ben blij dat ik ermee geholpen ben.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Nooit geweten dat het zo erg kan zijn, in zo'n geval kan ik me inderdaad voorstellen dat zelfs dit middel minder erg is dan de kwaal en je blij bent dat je in ieder geval geholpen kan worden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Voor zomaar 'n paar pukkeltjes schrijven ze dit echt niet voor hoor. Eerst heb je dan een traject bij de huisarts achter de rug met pillen en smeersels, daarna ga je naar de dermatoloog en die heeft eerst ook nog antibiotica die je moet proberen en pas dan kom je bij Roaccutane uit.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Annelies_B

Bedankt voor jullie reacties.
Bij mij was het inderdaad ook na een heel traject met allerlei pilletjes en zalfjes als sinds mijn 12de, dus toen de dermatoloog Roaccutane voorstelde stelde ik me er niet veel vragen bij, het was voor mij de zoveelste pil. Ik was toen ook 16 dus moet toegeven dat ik die bijsluiter ongetwijfeld te weinig aandacht heb gegeven. Pas achteraf las ik de vele dramatische verhalen en recensies op internet.
Ik vind het toch vreemd, ik ben het er wel mee eens dat er in die periode in je leven sowieso veel verandert in je hormonen enzo, maar ik blijf het me afvragen of die plotse verandering wel 'normaal' is. Maar alleszins bedankt voor jullie meningen :)

JJ

Ik heb nog even rondgekeken op internet en ben wel op een paar plekken de bijwerkingen die je noemt tegengekomen. Bijvoorbeeld:
https://rxisk.org/accutane-30-years-of-trading-our-sex-lives-for-clear-skin/

Wat vervelend dat je te maken hebt gehad met een seksuoloog die je niet serieus neemt. Dat heb ik nu al meerdere keren gelezen op het forum en daar wordt ik best een beetje kwaad van. Hulpverleners zouden beter moeten weten.