Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Japanse situatie

Gestart door Tijsco, oktober 24, 2017, 10:56:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tijsco

Ik ben pas net lid hoor dus wellicht staat het al ergens maar kon ik het niet vinden. Maar what about die laatste Japanse cijfers? Las ik ergens van de zomer. Dat bijna de helft van de ongetrouwde Japanners onder de 40 dus tot ongeveer mijn leeftijd nog maagd zijn?! Ik vond dat wel stunning.

Zij lopen nogal op ons voor qua macro-economie bijvoorbeeld wat met hun demografie te maken heeft. Ofwel, er is daar massaal vergrijzing wat er bij ons ook aankomt na de babyboom van 1945.

Hoe dit in Japan heeft uitgewerkt is massale robotisering van de samenleving plus de moderne tijd heeft gebracht dat de gezinnen steeds maar kleiner werden. Hoe rijker het land, hoe minder kinderen er geboren worden... wij zitten zelf ook al heel lang met krimpcijfers, dus per 1 mens wordt minder dan 1 baby erbij geboren. Omdat natuurlijk met stelletjes gerekend wordt, man+vrouw, is ons cijfer geloof ik iets van 1.7 dus onder de 2.

Wat ik maar wil zeggen is dat in Japan je heel erg makkelijk aseksueel kunt blijven. Je wordt niet gedwongen tot iets (zoals in extremis natuurlijk uithuwelijken is). Het is heel individueel en liberaal. En ze zijn zo hypermodern dat ze al robots hebben als hun ideale gezelschap.

Dat leidt dan tot veel hogere cijfers dan wat ik hier lees. Dat maar 1% van de mensen hier aseksueel is. Dat gaat dan zeker met de dag meer worden want wat Japan heeft komt hier vanzelf ook, daar zit zo'n 10-15 jaar tussen.

Niet alle maagden daar zijn bewust maagd dus je kunt niet die hele grote groep maagden tellen als aseksuelen. Maar een deel wel dus het is daar in Japan misschien wel 10-20% en als bij ons alle dogmata eraf gaan denk ik hetzelfde getal. Is maar vast beter ook want er is al zo'n overpopulatie op de wereld dus wij aseksuelen redden de Aarde :klap: :schater: :cheerleader:

Fricai

Citaat van: Tijsco op oktober 24, 2017, 10:56:38 PM...want wat Japan heeft komt hier vanzelf ook, daar zit zo'n 10-15 jaar tussen.

Het gaat toch niet per se hetzelfde? De cultuur is anders, dat heeft ook invloed op hoeveel kinderen er worden gemaakt. En ik vermoed dat we hier meer immigratie hebben)

CiteerNiet alle maagden daar zijn bewust maagd dus je kunt niet die hele grote groep maagden tellen als aseksuelen. Maar een deel wel dus het is daar in Japan misschien wel 10-20% en als bij ons alle dogmata eraf gaan denk ik hetzelfde getal. Is maar vast beter ook want er is al zo'n overpopulatie op de wereld dus wij aseksuelen redden de Aarde :klap: :schater: :cheerleader:

Ik snap er niks van. Omdat ze maagd zijn, denk je dat er 10%-20% aseksueel is? ??? Dit lijkt me zéér onwaarschijnlijk.

Tijsco

De studie ging over de individuele aspecten. Neem de immigratie die je noemt. Inderdaad brengt die in Nederland nog het geboortecijfer omhoog. Mensen uit een arm land komen hierheen en krijgen dan veel kinderen omdat dat 'moet', er is sociale druk. Eenmaal de 2e / 3e generatie zie je dat al helemaal anders. Dat zijn al welvarende gezinnen, en dan hebben ze vaak maar 2 kinderen. Japan ligt nog een stapje verder voor.

Vroeger hadden ze daar ook grote gezinnen hoor. Maar dat land is zo rijk geworden, iedereen zit daar in een dure luxe flat zo'n beetje, en dat leidt dus ook tot 50% maagden onder de ongetrouwden. Alleen op het platteland is het geboortecijfer op peil maar daar is ook de sociale druk veel groter. Ik weet niet precies hoeveel aseksuelen er zijn hoor, maar zo te zien wel veel meer dan 1%... wie kwam dan met die 1%?

Maar snap je niet wat ik bedoel? Als iedereen nou ECHT zou mogen doen wat hij/zij voelt dan zie je gewoon een veel grotere groep maagd blijven, maar onder sociale druk worden veel aseksuelen gedwongen om bijvoorbeeld kindjes te maken. Ik denk dat we hier ook wel naar die Japanse toestanden gaan hoor. Als je ziet hoe snel de techniek voortschrijdt... straks heb je echt geen partner meer NODIG hoor, alleen als je er zelf een graag wilt neem je er een.

Teal's Tracks

Momenteel studeer ik Japanse taal en cultuur aan de hogeschool, dus ik kan hier ook enkele andere verklaringen voor geven.

Een paar van de grote factoren zijn werk, economie, en de politieke gesteldheid. In Japan is sinds de Tweede Wereldoorlog overwerken een vast fenomeen geworden. Hoewel de regering werknemers aanmoedigt om naar huis te gaan als de werkdag voorbij is, rust er nog steeds een groot taboe op het eerder verlaten van je werkdag als je werk nog niet af is. Anderzijds is het ook vrij normaal om na het werk met je baas en medewerkers uit eten en drinken te gaan, waardoor je laat thuis bent. Ook nemen Japanse mensen vrij weinig vakantiedagen van de vakantiedagen die ze al hebben. Er wordt namelijk een beetje neergekeken op het "in de steek laten" van je medewerkers. Zodoende nemen er maar weinig veel vrije dagen. Hierdoor blijft er weinig tijd over als je je kind moet opvoeden, vooral als je beiden werkt. En veel jonge Japanse vrouwen van de hudige generatie kijken er erg tegen op om huisvrouw te worden.

Daarnaast is er ook vrij weinig subsidie voor kinderen. Hieronder kun je dingen verstaan zoals kinderopvang, kleedgeld, babyspullen, etc. Japan is een vrij duur land. De rest is gewoon prima (zorgverzekering, welzijn, etc.), maar op het gebied van kindersubsidie komt er nog heel wat te kort.

Ten slotte hebben we de politieke gesteldheid in Japan. Al vanaf de Tweede Wereldoorlog heeft de LDP (Liberal-Democratic Party) het quasi-onafgebroken voor het zeggen. Deze partij is vrij conservatief, vooral met Minister-President Abe Shinzo aan het roer. Hoewel Abe en zijn partij ervoor streven om het geboortepijl omhoog te halen, of de grijze druk af te nemen, heeft hij tekorten op het gebied van vrouwenrechten, kindersubsidies, en immigratie.

Om samen te vatten: het is niet helemaal waar dat een groot gedeelte van de Japanners geen interesse heeft in seksualiteit of een gezinnetje, maar ze hebben te weinig vrije tijd, en de nodige subsidies zijn haast niet beschikbaar. Japan zou dit op kunnen lossen door meer subsidies te geven aan moeders en de kindersector, en om immigratie te versoepelen, omdat dit wel degelijk een reëel probleem is.
Nederlandstalige Aseksuelen op Facebook ontmoeten? (150+ leden)
https://www.facebook.com/groups/DutchAces/

Fricai

#4
Citeeren dat leidt dus ook tot 50% maagden onder de ongetrouwden. Alleen op het platteland is het geboortecijfer op peil maar daar is ook de sociale druk veel groter. Ik weet niet precies hoeveel aseksuelen er zijn hoor, maar zo te zien wel veel meer dan 1%... wie kwam dan met die 1%?

Hoezo is het 'zo te zien'? ??? Het percentage maaden zegt niets over het percentage aseksuelen. Die 1% komt uit een daadwerkelijk bevolkingsonderzoek... Zelfs als we dat niet hadden, hoe kom je in hemelsnaam op 10%-20%? Dat zouden enorm veel mensen zijn...

CiteerMaar snap je niet wat ik bedoel? Als iedereen nou ECHT zou mogen doen wat hij/zij voelt dan zie je gewoon een veel grotere groep maagd blijven, maar onder sociale druk worden veel aseksuelen gedwongen om bijvoorbeeld kindjes te maken.

Hoe weet je dat die mensen er blij mee zijn dat ze maagd zijn? ??? Ik verwacht het tegenovergestelde, voor de overweldigende meerderheid.
Aseksualiteit zegt eigenlijk niets over de wens om kinderen te krijgen, dus het hele punt dat aseksuelen 'gedwongen' zouden worden, snap ik niet. Tevens snap ik niet hoe je hier niet echt kan doen wat je wil, en in Japan wel? Ik denk eigenlijk dat in Japan 'sociale druk' meer invloed heeft op de levens van mensen, al moet ik zeggen dat ik niet veel weet over Japan, hoor. Maar het verhaal over de overdreven op werk gefocuste cultuur (zoals Teal's Tracks ook beschreef) heb ik vaker gehoord...

CiteerAls je ziet hoe snel de techniek voortschrijdt... straks heb je echt geen partner meer NODIG hoor, alleen als je er zelf een graag wilt neem je er een.

Ik denk dat de overweldigende meerderheid van mensen (99%+) een partner wil, dus ik weet niet wat je voor je ziet, maar ik denk niet dat mensen gaan stoppen met de zoektocht naar (romantische) partners.

Citaat van: Teal's Tracks op oktober 24, 2017, 11:44:10 PMOm samen te vatten: het is niet helemaal waar dat een groot gedeelte van de Japanners geen interesse heeft in seksualiteit of een gezinnetje, maar ze hebben te weinig vrije tijd, en de nodige subsidies zijn haast niet beschikbaar.

Je kan het ook van de andere kant bekijken... Waarom is leven in Japan zo ontzettend duur? Waarom moeten beide partners 60 uur werken om rond te kunnen komen?

Tijsco

Citaat van: Fricai op oktober 25, 2017, 12:33:12 AMHoe weet je dat die mensen er blij mee zijn dat ze maagd zijn? ??? Ik verwacht het tegenovergestelde
Maar ik zeg ook het tegenovergestelde! Ik zeg zelf al dat minder dan de helft van die groep (die ook al minder dan de helft is) zelfverkozen maagd is. Vaak is het tegen wil en dank en zouden ze best willen. Alleen de groep die dan nog over blijft lijkt mij duidelijk groter dan jouw 1%.

Citaat van: Teal's Tracks op oktober 24, 2017, 11:44:10 PM
veel jonge Japanse vrouwen van de hudige generatie kijken er erg tegen op om huisvrouw te worden.
Precies, dat bedoelde ik ook te zeggen. In Nederland is het aantal werkuren voor vrouwen juist enorm laag, zelfs in Europees opzicht is dat zo. Heel veel deeltijd. De mannen in de pakken gebruiken dat ook als excuus om geen vrouwen in de top te nemen. In Japan kiezen veel vrouwen voor wat daar 'succes' genoemd wordt. Zijn dan opeens 40+ en realiseren zich dat ze geen traditioneel gezin meer kunnen starten... met spijt. Dus echt niet blij met aseksualiteit, maar een keuze, en zij kozen voor werk.

Er zijn dus gradaties in seksualiteit. Deze vrouwen kiezen voor 'succes' en ruimen hun leven dan vaak gewoon aseksueel in, waardoor dus die bijna 50% nog maagd is tot hun 40e. Zoals het ook zo is dat 70+-ers vaak 'geen zin' meer hebben in seks. Die 'worden' dan ook aseksueel. Mag je die groep, en de groep 18-min (of althans kinderen, niet jong-volwassenen), ook niet rekenen bij aseksuelen? Ik vind dus die 1% een 'gemaakt' laag getal.

En wat ik verder bedoel, het is dus die robotisering, er gaat in Japan nog veel meer digitaal dan we hier kennen. Jullie hebben die seksrobots toch wel gezien? Bijna al niet meer te onderscheiden van een echt mens. Ben je dan nog maagd als je die alleen hebt 'gebruikt'? Je mag jezelf echt wel aseksueel noemen ook al heb je een libido. Voor die aseksuelen is de robot een keuze die er voor de generaties voor ons nooit geweest is. Ergo: die 1% wordt veel groter nu de keuzevrijheid er komt.

Ik vind het ook nogal zwartgallig om vast te zitten aan 1% want dan komt die acceptatie er nooit. Ik voorzie echt dat puur door evolutie die groep veel groter wordt. Ik vind dat wel een mooi toekomstbeeld. Mensen worden nergens meer toe gedwongen. Wil je aseksueel blijven dan mag dat, wil je 'gewoon' trouwen met huisje-boompje-beestje zoals de rest van mijn familie bijvoorbeeld, dan mag dat ook.


Fricai

Citaat van: Tijsco op oktober 25, 2017, 03:19:40 PMMaar ik zeg ook het tegenovergestelde! Ik zeg zelf al dat minder dan de helft van die groep (die ook al minder dan de helft is) zelfverkozen maagd is. Vaak is het tegen wil en dank en zouden ze best willen. Alleen de groep die dan nog over blijft lijkt mij duidelijk groter dan jouw 1%.

Hoezo is die groep duidelijk groter? Aan de hand waarvan concludeer je dit? Het kan toch net zo goed dat ze allemaal seksueel zijn? ???
En het is niet 'mijn 1%'. Het is de enige objectieve indicatie die we hebben.

CiteerEr zijn dus gradaties in seksualiteit. Deze vrouwen kiezen voor 'succes' en ruimen hun leven dan vaak gewoon aseksueel in, waardoor dus die bijna 50% nog maagd is tot hun 40e. Zoals het ook zo is dat 70+-ers vaak 'geen zin' meer hebben in seks. Die 'worden' dan ook aseksueel. Mag je die groep, en de groep 18-min (of althans kinderen, niet jong-volwassenen), ook niet rekenen bij aseksuelen? Ik vind dus die 1% een 'gemaakt' laag getal.
CiteerErgo: die 1% wordt veel groter nu de keuzevrijheid er komt.

Ik denk niet dat je door hebt wat de term Aseksualiteit eigenlijk betekent. Ik verwijs je graag nogmaals naar onze Wiki.

CiteerIk vind het ook nogal zwartgallig om vast te zitten aan 1% want dan komt die acceptatie er nooit. Ik voorzie echt dat puur door evolutie die groep veel groter wordt.

Bedoel je hier 'evolutie' letterlijk? ??? Indien evolutie een effect heeft op seksuele oriëntatie (dat kan overigens alleen als het (deels) genetisch bepaald is), dan zal er juist geselecteerd worden op heteroseksualiteit, nooit op homoseksualiteit/biseksualiteit/aseksualiteit.
Het lijkt me niet dat acceptatie per definitie onmogelijk is als het gaat om een kleine groep mensen(?).

CiteerIk vind dat wel een mooi toekomstbeeld. Mensen worden nergens meer toe gedwongen. Wil je aseksueel blijven dan mag dat, wil je 'gewoon' trouwen met huisje-boompje-beestje zoals de rest van mijn familie bijvoorbeeld, dan mag dat ook.

Worden mensen in Nederland nu ergens toe gedwongen? ???

CiteerIn Nederland is het aantal werkuren voor vrouwen juist enorm laag, zelfs in Europees opzicht is dat zo. Heel veel deeltijd. De mannen in de pakken gebruiken dat ook als excuus om geen vrouwen in de top te nemen.

Wat?! :schater:
Je verwart een 'excuus' met een legitieme reden. Mensen 'in de top' moeten nu eenmaal de allerbesten zijn, en dat betekent onder andere dat je je te pletter werkt. Als er geen vrouwelijke kandidaten zijn die dat doen, dan wordt er sowieso een man aangenomen.
Overigens neem ik dat vrouwen absoluut niet kwalijk, ik zie het punt niet van zo'n obsessie voor je werk (dan wel voor geld of 'status'). Als zij hun leven niet op die manier in willen vullen, groot gelijk! :)

Tijsco

Ja, mensen worden toch ontzettend ergens toe gedwongen in deze sociale context? Dan kom ik nog van een vrij nest in de trant van Vrije School, Naturisme etc., maar dan nog voel ik het, gewoon je totale omgeving, jij niet?? En natuurlijk heb ik de site gelezen, ik herkende mijzelf bijv. meteen in type A.

Ik denk dat ik gewoon meer hoop op een betere toekomst heb. Ik denk echt dat de natuur van de mens meer dan nu de aseksuele richting op is, en dat is een goed ding: meer aseksualiteit. Vergeet niet dat we straks al 7 naar 10 miljard mensen hebben op de wereld. Als tegen die tijd het aseksueel niveau is uitgeevolueerd naar zeg die 10% minimaal dan zitten we goed.. in elk geval bestendiger dan de huidige zeer ongezonde situatie.

Wat betreft het genetisch plaatje overzie je het totaalbeeld niet... het is niet zo dat de aseksuelen gewoon maar uitsterven als het plaatje compleet is. Ik betoog juist dat het in elk mens zit. De genenpool is ook bijzonder gecompliceerd dus enkel dat aseksuelen zich niet voort zouden planten (wat ook nog betwist kan worden) zal al niet opleveren dat er geen aseksueel meer geboren gaat worden.

Fricai

Citaat van: Tijsco op oktober 25, 2017, 05:37:07 PM
Ja, mensen worden toch ontzettend ergens toe gedwongen in deze sociale context? Dan kom ik nog van een vrij nest in de trant van Vrije School, Naturisme etc., maar dan nog voel ik het, gewoon je totale omgeving, jij niet??

Nee, ik voel me absoluut nergens toe gedwongen.
Ik hoor nog wel eens van mensen dat ze zich een 'buitenbeentje' voelen als ze geen relatie hebben, of geen kinderen willen, dat soort dingen. Maar dat noem ik nog geen 'dwang'? ;)

CiteerEn natuurlijk heb ik de site gelezen, ik herkende mijzelf bijv. meteen in type A.

Dan snap ik niet waarom je ouderen en jongeren als aseksuelen ziet. En ook niet waarom je verwacht dat het percentage mensen dat nooit seksuele aantrekking ervaart zal stijgen als mensen 'meer keuzevrijheid krijgen'. Je seksuele oriëntatie hangt niet af van je libido, je leeftijd, je maagdelijkheid, je ervaringen, etc... Toch?

CiteerIk denk dat ik gewoon meer hoop op een betere toekomst heb. Ik denk echt dat de natuur van de mens meer dan nu de aseksuele richting op is, en dat is een goed ding: meer aseksualiteit. Vergeet niet dat we straks al 7 naar 10 miljard mensen hebben op de wereld. Als tegen die tijd het aseksueel niveau is uitgeevolueerd naar zeg die 10% minimaal dan zitten we goed.. in elk geval bestendiger dan de huidige zeer ongezonde situatie.

Wat betreft het genetisch plaatje overzie je het totaalbeeld niet... het is niet zo dat de aseksuelen gewoon maar uitsterven als het plaatje compleet is. Ik betoog juist dat het in elk mens zit. De genenpool is ook bijzonder gecompliceerd dus enkel dat aseksuelen zich niet voort zouden planten (wat ook nog betwist kan worden) zal al niet opleveren dat er geen aseksueel meer geboren gaat worden.

Ik ben het er helemaal mee eens dat (verdere) exponentiële groei van de populatie ongezond is, maar ik snap echt niet wat je probeert te zeggen over aseksualiteit.
Als je denkt dat aseksualiteit op de een of andere manier kan evolueren, vermoed ik dat je het concept evolutie niet snapt. Evolutie draait om genfrequenties. Ik ben het er mee eens dat aseksualiteit niet betekent dat je geen kinderen kan of wil krijgen, maar alsnog verwacht je een zéér sterke correlatie met het aantal kinderen dat men krijgt. Genen die een mens aseksueel zouden maken, zouden nooit méér frequent worden, omdat die mensen dus minder kinderen krijgen dan gemiddeld. Genen die een mens heteroseksueel maken doen het wél goed.
Ditzelfde geldt voor Homoseksualiteit, en is de reden dat we weten dat seksuele oriëntatie niet (in hoge mate) genetisch bepaald is.
Dus, de stellingen dat: A) Aseksualiteit genetisch bepaald is, B) Het 'in iedereen zit', en C) In de toekomst de frequentie van die genen naar de 10% gaat, ... zijn wat mij betreft allerminst plausibel.

Erik7494

Misschien kan ik vanuit mijn eigen ervaring wat dingen te proberen te duiden; ik ben Japanoloog en heb er tenslotte een jaar of 10 gewoond.

Seksualiteit en relaties in Japan zijn ingewikkeld, en als zoveel dingen in Japan, tegenstrijdig.

Ten eerste is het geboortecijfer inderdaad laag, en steeds meer mensen kiezen er voor om niet te trouwen en kinderen krijgen.

Dit heeft verschillende redenen: ten eerste economische onzekerheid; de Japanse economie kwakkelt al jaren en met namen de jongere generaties hebben daar last van; een groot deel van de Japanners heeft moeite na het afstuderen om een vaste baan te vinden, salarissen voor jongeren zijn laag, een reden om huwelijk uit te stellen. 

Ten tweede is Japan een oerconservatief land waar normen en gebruiken slechts heel langzaam veranderen. Vroeger ging je als man werken bij een groot bedrijf waar je een baan had voor het leven, en op je werk ontmoet je een vrouw (vrouwen gaan alleen maar werken om een man te vinden), en that's it. Mannen moet de kost verdienen en op zijn minst een huis hebben voor ze kunnen trouwen.   De banen voor het leven zijn verdwenen, de inkomens zijn onzeker, waardoor veel jonge mannen zich daardoor niet klaar en niet zeker voelen om vrouwen te benaderen. Daten is ook veel meer gericht op huwelijk dan op slechts daten. Mensen ontmoeten en benaderen buiten je al bestaande sociale groepen is sowieso lastig. Het leven van de Japanner is gericht op kleine groepjes, middelbare school is zwaar met weinig tijd voor zelfontplooiing, en in het bijzonder mannen (op wie een grote sociale druk heerst om te presteren) zijn simpelweg sociaal zwak. Tegelijkertijd is druk vanuit de familie om te trouwen met is enorm. Veel mannen voelen dat ze te kort schieten en raken depressief, bezwijken uiteindelijk onder druk en geven het op en besluiten om niet mee te doen.  In Japan noemen ze dit de 'Herbivore Men'.  Het is dus een aparte vorm van naar mijn mening door maatschappelijke en psychische druk en frustratie ontstane vorm van aseksualiteit: https://en.wikipedia.org/wiki/Herbivore_men

Een kleinere groep gaat nog verder en wordt hikikomori: https://en.wikipedia.org/wiki/Hikikomori

Vrouwen zijn doorgaans vooruitstrevender dan mannen, en veel vrouwen hebben juist geen zin meer in traditioneel huwelijk, en zijn ook niet geïnteresseerd in de in hun ogen economische en sociaal zwakke 'herbivore men'  en kiezen ervoor om single te blijven.

Een mismatch tussen mannen en vrouwen dus, ontstaan door hardnekkige tradities en een intens sociaal verwachtingspatroon en het onvermogen van de Japanse cultuur om echt te veranderen. Het is een cultureel drama dat slechts door nieuwe generaties opgelost kan worden.  Japan is in veel aspecten op dit moment een kapotte maatschappij.

Bij veel mensen die wel getrouwd zijn, zijn de huwelijken ongelukkig; de mannen werken veel over, de vrouwen worden in de huisvrouw rol gedwongen, en uiteindelijk groeien ze uit elkaar. Maar scheiden is uit den boze, wat ook tot veel ongelukkige huwelijken lijkt, met ook juist vaak veel sex buiten het huwelijk. Al jaren voor sites als Ashley Madison had je in Japan datingsites om vreemd te gaan voor sex, en je hebt in elke Japanse stad wijken met zogenaamde 'love hotels', waar je een paar uur kan boeken met je sexpartner.  Iedereen weet dat het gebeurt, maar zolang niemand het maar ziet wordt er niet over gepraat. Toen ik Japan zat en nog aan het experimenteren was met mijn seksualiteit heb ik best wel een paar een relaties met getrouwde vrouwen gehad.
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Fricai

#10
Oi, dank voor de interessante toelichting (Teal's Tracks ook, trouwens!). :cheerleader:

Dit soort problematiek is waar ik op doelde met:

Citaat van: Fricai op oktober 25, 2017, 12:33:12 AMIk denk eigenlijk dat in Japan 'sociale druk' meer invloed heeft op de levens van mensen, al moet ik zeggen dat ik niet veel weet over Japan, hoor.

En daarom ben ik overtuigd dat onze maatschappij een betere afspiegeling is van wat mensen willen, dan die van Japan. Dus dat die 40% maagden absoluut geen aanwijzing is dat aseksualiteit stiekem heel veel voor komt. ;)