Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Bustle: Asexual People Can Have Sex Lives — & Here's What They're Like

Gestart door Speaker, maart 13, 2018, 09:49:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

Een tijdje geleden kwam ik een artikel tegen op social media van Bustle. Interessante aan dit artikel is dat ze verder gaan dan het gebruikelijke "wat is aseksualiteit", en het frame dat aseksele mensen geen seks willen, en zich focussen op verschillende mensen van het aseksueel-spectrum die om verschillende redenen voor kiezen om seks te hebben.

Link: https://www.bustle.com/p/asexual-people-can-have-sex-lives-heres-what-theyre-like-2436642

introvert_ace

Goed artikel, vind ik! :) Anders dan anders. Ik denk dat het veel vooroordelen wegneemt.

Tineke.


AceVentura

Leuk artikel, en inderdaad eens een andere insteek dan anders.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik denk dat het goed laat zien hoe divers (a)seksualiteit kan zijn. Het ligt allemaal niet zo zwart-wit. Dat maakt het soms ook zo lastig als je zoekt naar jezelf en de vraag 'ben ik aseksueel' probeert te beantwoorden.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

Heel eerlijk gezegd vind ik het een afschuwelijk artikel. Ik vind het veel wazig en inhoudsloos geklets, en kan me niet voorstellen dat het een willekeurige lezer een goed beeld van aseksualiteit en aseksuelen zou geven.

Neem dit:
Citaat van: Artikel"As someone who identifies as a demisexual slut, I want folks to know that ace humans can have a ton of sex if they want it and still identify as asexual,"

De manier waarop dit geschreven is komt op mij over alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Terwijl dit duidelijk een uitzondering is onder de aseksuelen. Ik heb in 8+ jaar op dit forum nog nooit een aseksueel ontmoet zoals die persoon van het citaat. En ik denk dat ik hier zeker de verhalen heb gelezen van honderden mensen.

aeronaut

Maar het enige wat dat wil zeggen is toch het principe van "actie =/= geaardheid"? Het stereotype van een aseksueel is toch dat het iemand is die geen seks heeft of seks haat, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Dat is waar dit artikel over gaat, iets van die diversiteit onder aseksuelen tonen, niet om een 101 artikel te zijn dat uitlegt wat aseksualiteit is. Het is alweer even geleden dat ik het artikel heb gelezen, maar ik vond het persoonlijk nergens overkomen alsof elke aseksueel heel veel seks heeft.

Fricai

Citaat van: aeronaut op maart 27, 2018, 08:40:31 PM
Maar het enige wat dat wil zeggen is toch het principe van "actie =/= geaardheid"? Het stereotype van een aseksueel is toch dat het iemand is die geen seks heeft of seks haat, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Dat is waar dit artikel over gaat, iets van die diversiteit onder aseksuelen tonen, niet om een 101 artikel te zijn dat uitlegt wat aseksualiteit is.

Misschien snap gewoon echt niet wat de doelgroep hier moet zijn. Iedereen die gelooft in een dergelijk stereotype, heeft toch geen flauw benul wat de term aseksueel betekent? Ik bedoel, dat zijn toch juist mensen die je een '101 artikel' voor wil schotelen?
En laat ik doen alsof ik het snap, en een artikel geschreven moet worden om dit stereotype aan te pakken: Dat kan toch veel korter, simpeler, minder verwarrend? Natuurlijk betekent een gebrek aan aantrekking niet dat je wat dan ook 'haat'. Natuurlijk zijn er aseksuelen die seks hebben. Dat zijn er vooral die een relatie hebben met een seksueel en het doen voor die persoon, of die seks proberen in de verwachting dat het vanzelf leuk wordt o.i.d., sommigen één keer, sommigen jaren. Mensen die geen seksuele aantrekking ervaren en toch staan te springen om regelmatig seks te hebben zijn bijzonder zeldzaam, niet?
Ik zie het punt niet van het gegoochel met terminologie waar, naar mijn idee, het artikel bol van staat.

Citaat van: aeronaut op maart 27, 2018, 08:40:31 PMHet is alweer even geleden dat ik het artikel heb gelezen, maar ik vond het persoonlijk nergens overkomen alsof elke aseksueel heel veel seks heeft.

Dat vind ik ook niet. Maar ik vind het overkomen alsof een significant deel van aseksuelen graag veel seks heeft.

aeronaut

De doelgroep is volgens mij mensen die weten wat aseksualiteit is, die evt. ook weten dat sommige aseksuelen seks hebben, maar niet goed snappen hoe dat dan werkt. Daarnaast gebruikt dit artikel de term aseksueel in bredere zin, als "op het aseksuele spectrum". Dit artikel geeft gewoonweg een paar persoonlijke verhalen (met een uitleg van wat hun label persoonlijk voor hen betekent - ik denk dat dat is wat jij "gegoochel met terminologie" noemt) van mensen op het aseksuele spectrum die om verschillende redenen wel seks (willen) hebben. Dat is vast een minderheid onder de aseksuelen, maar zeldzaam zijn ze nou ook weer niet. De term "sex favourable" is niet voor niets uitgevonden.

Het zijn wel verhalen waar minder over geschreven wordt, maar daar is dit artikel nou juist voor, om het daar ook een keer over te hebben - gewoon een bevestiging dat dat ook bestaat, en dat het je niet minder aseksueel maakt. Niet dat dit voor een groot deel van aseksuelen zou gelden.

Speaker

Wat ik zo goed vindt aan het artikel, zoals aeronaut zegt, is dat het een diversiteit weergeeft binnen de aseksuele gemeenschap/aseksueel spectrum die andere artikelen niet snel zouden doen. Nog best wel vaak merk ik dat de 101 artikelen of allo mensen die weten wat aseksualiteit is, het vaak brengen als "geen seks willen". Dan is dit artikel best wel verfrissend en opvallend om te zien.

Toen ik voor het eerst het artikel was ik van te voren ook bang dat ze het zouden brengen als "aseksuele mensen vinden het niet erg om seks te hebben", maar na het lezen van het artikel waren merendeel van mijn zorgen wel weg genomen en vond ik het een intersant artikel om te delen.

Fricai

Citaat van: aeronaut op maart 29, 2018, 03:14:50 PMDe doelgroep is volgens mij mensen die weten wat aseksualiteit is, die evt. ook weten dat sommige aseksuelen seks hebben, maar niet goed snappen hoe dat dan werkt.

Maar daar wordt naar mijn idee geen goed beeld van geschetst in het artikel.

Citaat van: aeronaut op maart 29, 2018, 03:14:50 PMDaarnaast gebruikt dit artikel de term aseksueel in bredere zin, als "op het aseksuele spectrum". Dit artikel geeft gewoonweg een paar persoonlijke verhalen (met een uitleg van wat hun label persoonlijk voor hen betekent - ik denk dat dat is wat jij "gegoochel met terminologie" noemt) van mensen op het aseksuele spectrum die om verschillende redenen wel seks (willen) hebben.
???

Ik vind persoonlijke verhalen wel interessant, extra omdat ik zelf misschien wel lijk op sommige van die mensen. Maar dan lees ik liever een beschrijving van hun ervaringen, i.p.v. "Ik definieer aseksualiteit als" & "Spectrum dit, spectrum dat". A) Aseksualiteit heeft al een definitie, so: No thanks, B) Als iedereen een andere definitie verzint verliest de term alle betekenis, C) 'Aseksueel spectrum' vind ik een maffe term voor hetgeen ze lijken te bedoelen (= een spectrum van seksueel tot aseksueel).

Citaat van: aeronaut op maart 29, 2018, 03:14:50 PM... maar zeldzaam zijn ze nou ook weer niet. De term "sex favourable" is niet voor niets uitgevonden.

Nogmaals, ik heb er letterlijk nooit een gezien op dit forum! ???

AceVentura

Citaat van: Fricai op maart 31, 2018, 06:41:36 PM
Citaat van: aeronaut op maart 29, 2018, 03:14:50 PM... maar zeldzaam zijn ze nou ook weer niet. De term "sex favourable" is niet voor niets uitgevonden.
Nogmaals, ik heb er letterlijk nooit een gezien op dit forum! ???
Kijk ook eens op het Engelstalige forum, doordat die community veel groter is zie je daar veel meer diversiteit. Tevens is dat ook vaak de bron van dit soort termen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Speaker

Citaat van: Fricai op maart 31, 2018, 06:41:36 PM
Citaat van: aeronaut op maart 29, 2018, 03:14:50 PM... maar zeldzaam zijn ze nou ook weer niet. De term "sex favourable" is niet voor niets uitgevonden.

Nogmaals, ik heb er letterlijk nooit een gezien op dit forum! ???


Het aseksueel gemeenschap is groter dan dit forum. In mijn directe omgeving ken ik iemand die zich identificeert op het aseksuele spectrum en die zich meer als sex favourable ziet. 

Fricai

Citaat van: AceVentura op april 01, 2018, 11:37:06 AMKijk ook eens op het Engelstalige forum, doordat die community veel groter is zie je daar veel meer diversiteit. Tevens is dat ook vaak de bron van dit soort termen.

Ik geloof je direct, maar het lijkt me geen indicatie dat ik er naast zit dat het een kleine minderheid is? ;)
Heb even gechekt: Dat forum heeft ruwweg 40x zoveel leden als dit forum. Als één op de duizend aseksuelen 'sex-favorable' is, dan verwacht je er 2-3 totaal op dit forum (die zou ik makkelijk gemist kunnen hebben), en 104-105 op het Engelstalige forum (genoeg om topics vol met sex-favorable verhalen tegen te komen, lijkt me).

Citaat van: Speaker op april 01, 2018, 03:25:02 PMHet aseksueel gemeenschap is groter dan dit forum. In mijn directe omgeving ken ik iemand die zich identificeert op het aseksuele spectrum en die zich meer als sex favourable ziet.

Nou en? :P Om zo'n inschatting te maken zul je toch altijd een steekproef moeten nemen. En de verhalen van honderden (aseksuele(!)) mensen op AVEN lijken me een betere steekproef dan jouw directe omgeving.

Speaker

Goed dat je weet wat het verschil is tussen anekdotisch en statistische bewijs wanneer het om onderbouwing gaat, maar in dit geval gaat het niet of het statistisch klopt. Het gaat er om dat het wel voorkomt binnen de aseksuele gemeenschap en dat deze verhalen niet uniek zijn (je wilt niet weten hoeveel er zijn, maar of hen er zijn). In dit geval is anekdotisch bewijs voldoenden aangezien daarmee ontkracht dat er geen aseksuele mensen sex favorable kunnen zijn en dat deze verhalen niet op mensen binnen de aseksuele gemeenschap slaan.

Over je verwachting van hoeveel je verwacht op het forum; er wordt elk jaar een enquête gedaan op het Engelse forum, waar dit een specifieke vraag is. Ik zal de gepubliceerde resultaten op zoeken en hier later posten aangezien ik op mijn mobiel nu zit. Maar dan nog is het raar dat je stelt dat ze op dit forum moeten zitten als ze bestaan, er zijn verschillende factoren waarom iemand niet op dit forum zit.