Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Bustle: Asexual People Can Have Sex Lives — & Here's What They're Like

Gestart door Speaker, maart 13, 2018, 09:49:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

Zoals belooft de resultaten van de enquêtes;

Op dit moment zijn alleen de enquêtes van 2014 en 2015 uitgewerkt en zijn ze nog bezig met die van 2016 en 2017.

Voor 2014 en 2015 zijn de resultaten voor deze thema anders weergegeven, waardoor ze een ander beeld overzichtelijk maken.

In 2014 waren er 14210 deelnemers waarvan 10880 ace's en voor 2015 waren dit 9161 deelnemers en 8663 ace's

link 2014: https://asexualcensus.files.wordpress.com/2014/11/2014censuspreliminaryreport.pdf (blz. 18)
link 2015: https://asexualcensus.files.wordpress.com/2017/10/2015_ace_census_summary_report.pdf (blz. 57)

Fricai

Citaat van: Speaker op april 01, 2018, 11:09:48 PMGoed dat je weet wat het verschil is tussen anekdotisch en statistische bewijs wanneer het om onderbouwing gaat, maar in dit geval gaat het niet of het statistisch klopt. Het gaat er om dat het wel voorkomt binnen de aseksuele gemeenschap en dat deze verhalen niet uniek zijn (je wilt niet weten hoeveel er zijn, maar of hen er zijn). In dit geval is anekdotisch bewijs voldoenden aangezien daarmee ontkracht dat er geen aseksuele mensen sex favorable kunnen zijn en dat deze verhalen niet op mensen binnen de aseksuele gemeenschap slaan.

En waar en wanneer heb ik dat dan geclaimd? ::)
Ter herinnering, het statement dat ik verdedig is:

Citaat van: FricaiTerwijl dit duidelijk een uitzondering is onder de aseksuelen.

Census 2014: 2.7% (Ace) & 11,4% (Gray Ace)
Census 2015: 7.5% (Ace, de losse categorieën bestaan daar niet)

Meer dan ik had verwacht, maar de term 'uitzondering' lijkt me nog steeds op zijn plaats.

Citaat van: Speaker op april 01, 2018, 11:09:48 PMMaar dan nog is het raar dat je stelt dat ze op dit forum moeten zitten als ze bestaan, er zijn verschillende factoren waarom iemand niet op dit forum zit.

Waarom zouden sex-favorable aseksuelen significant afwijken van gemiddelde aseksuelen in het percentage mensen dat zich aanmeldt op een forum? Zolang je geen goede reden hebt om dat te geloven, lijkt het mij logisch om aan te nemen dat ruwweg dezelfde percentages van beide groepen zich aanmelden. Net zoals ik er van uit ga dat ongeveer evenveel heteroseksuelen als homoseksuelen fan zijn van lasagne, ik heb geen reden om het tegendeel te geloven. :P
Overigens kan ik wel een reden bedenken: Misschien hebben die mensen minder snel problemen in relaties, waardoor velen nooit dieper over het onderwerp gaan nadenken, op internet gaan lezen, en het forum tegen komen?

Speaker

Hier:
Citaat van: Fricai op maart 17, 2018, 04:17:42 AM
Terwijl dit duidelijk een uitzondering is onder de aseksuelen. Ik heb in 8+ jaar op dit forum nog nooit een aseksueel ontmoet zoals die persoon van het citaat. En ik denk dat ik hier zeker de verhalen heb gelezen van honderden mensen.


en hier:
Citaat van: Fricai op maart 31, 2018, 06:41:36 PM

Nogmaals, ik heb er letterlijk nooit een gezien op dit forum! ???


Maar na het terug lezen begrijp ik dat ik het niet helemaal correct heb geïnterpreteerd wat je probeerde te zeggen, sorry.

Citaat van: Fricai op april 03, 2018, 09:22:42 PM

Census 2014: 2.7% (Ace) & 11,4% (Grace Ace)
Census 2015: 7.5% (Ace, de losse categorieën bestaan daar niet)

Meer dan ik had verwacht, maar de term 'uitzondering' lijkt me nog steeds op zijn plaats.


1% (het meest gebruikte percentage aseksuele in een gemeenschap uit een onderzoek) is ook een uitzondering. Maar 1% op welke bevolking is op eens een best wel groot aantal. bijvoorbeeld 1% op de bevolking van Nederland (ongeveer 17 miljoen op het moment) is 170 000. Als je daarvan 7,5% neemt (Ik neem de 7,5% omdat een combinatie tussen Ace en aseksuele spectrum lijkt te zijn) is dat 12 750, wat een hoop mensen zijn ook al zijn het er niet veel in vergelijking met de Nederlandse samenleving.

Citaat van: Fricai op april 03, 2018, 09:22:42 PM
Citaat van: Speaker op april 01, 2018, 11:09:48 PMMaar dan nog is het raar dat je stelt dat ze op dit forum moeten zitten als ze bestaan, er zijn verschillende factoren waarom iemand niet op dit forum zit.

Waarom zouden sex-favorable aseksuelen significant afwijken van gemiddelde aseksuelen in het percentage mensen dat zich aanmeldt op een forum? Zolang je geen goede reden hebt om dat te geloven, lijkt het mij logisch om aan te nemen dat ruwweg dezelfde percentages van beide groepen zich aanmelden. Net zoals ik er van uit ga dat ongeveer evenveel heteroseksuelen als homoseksuelen fan zijn van lasagne, ik heb geen reden om het tegendeel te geloven. :P
Overigens kan ik wel een reden bedenken: Misschien hebben die mensen minder snel problemen in relaties, waardoor velen nooit dieper over het onderwerp gaan nadenken, op internet gaan lezen, en het forum tegen komen?


Dit was ook voor mij 1 reden met in combinatie dat aseksualiteit in Nederland niet bekent is, al helemaal niet wat het precies inhoudt, waardoor ze het niet aan hun zelf koppelen. Dan komt ook dat sommige mensen niet graag op een forum zitten of dat sommige mensen misschien geen behoefte hebben om op deze forum te zitten omdat ze toch geen frictie met de maatschappij ondervinden. Als laatste kwam ik ook met de reden dat het zou kunnen zijn dat ze geen connectie hebben met de rest van de aseksuele gemeenschap voelen, juist omdat ze van seks genieten.

Fricai

Citaat van: Speaker op april 03, 2018, 10:55:38 PMMaar na het terug lezen begrijp ik dat ik het niet helemaal correct heb geïnterpreteerd wat je probeerde te zeggen, sorry.

No problemos! :) En het is ook niet zó vreemd om het zo te interpreteren, als ik naar die citaten van mezelf kijk. Maar ik geloofde allang dat er sex-favorable aseksuelen bestaan. Het klinkt ook helemaal niet vreemd in mijn hoofd of zo. Dacht alleen: Blijkbaar zijn die mensen zeldzaam, want ik zie ze nooit op dit forum, en hier komen toch door de jaren behoorlijk veel aseksuelen.

Citaat van: Speaker1% (het meest gebruikte percentage aseksuele in een gemeenschap uit een onderzoek) is ook een uitzondering.

Ja, maar hoe helpt dit? Als ik een artikel zou lezen wat naar mijn idee zegt: "Een significant deel van de bevolking is aseksueel!", dan zou ik daarover dezelfde klacht hebben.

Citaat van: SpeakerDit was ook voor mij 1 reden met in combinatie dat aseksualiteit in Nederland niet bekent is, al helemaal niet wat het precies inhoudt, waardoor ze het niet aan hun zelf koppelen. Dan komt ook dat sommige mensen niet graag op een forum zitten of dat sommige mensen misschien geen behoefte hebben om op deze forum te zitten omdat ze toch geen frictie met de maatschappij ondervinden. Als laatste kwam ik ook met de reden dat het zou kunnen zijn dat ze geen connectie hebben met de rest van de aseksuele gemeenschap voelen, juist omdat ze van seks genieten.

1) Aseksualiteit is onbekend in NL, 2) Mensen zitten niet graag op fora --- Dit zijn dingen die ons ledenaantal (kleine 3000) kunnen verklaren. Maar ze kunnen niet verklaren waarom er zo weinig leden sex-favorable aseksuelen zijn. Als we die 7.5% pakken, zouden het er 200+ moeten zijn. Met de hoeveelheid tijd die ik hier heb doorgebracht (inclusief lezen in topics uit tijden dat ik niet op het forum zat), zou het een wonder zijn als er daadwerkelijk 200 zijn en ik er nooit één heb gezien.

Geen connectie met andere aseksuelen voelen vind ik nog wel een interessante mogelijke verklaring. Echter, net als mijn verklaring laat het te wensen over: Waarom zijn er dan wel +/- 7.5% sex-favorable aseksuelen op het Engelstalige forum? Geldt daar ook niet een gebrek aan problemen in relaties, of op maatschappelijk/sociaal vlak? Geldt daar ook niet een gebrek aan connectie met 'de rest van de aseksuelen'? Ik ben nu wel benieuwd, maar denk niet dat we er achter gaan komen... :'(

aeronaut

Beetje late reactie, maar ik heb een verklaring!

Op dit forum ligt echt een enorme nadruk op het stom/vies vinden van seks. Lees eens door de voorsteltopics heen, en het grootste gedeelte heeft het erover dat ze nooit iets met seks hebben gehad, en dat ze het absoluut nooit (meer) van hun leven willen hebben. Een jongere Nederlandse sex-favorable ace, die via internet heeft gevonden dat hij ace is, zal zich hier daarom waarschijnlijk minder snel op hun plek voelen maar gewoon lekker blijven hangen in de Engelstalige communities waar hij al actief was. Een oudere Nederlandse sex-favorable ace zal er vaak al niet eens achterkomen dat hij/zij ace is, omdat de meeste artikelen in de Nederlandse media ook die focus hebben op "aseksuelen willen geen seks".

Overigens, Fricai, heb je er al bij stil gestaan dat wijzelf de sex-favorable aces op dit forum zijn? ;) (okee, technisch gezien zijn we niet helemaal aseksueel, maar ace-spectrum telt toch ook :ange:)

AceVentura

Citaat van: aeronaut op juni 04, 2018, 10:32:24 PM
Op dit forum ligt echt een enorme nadruk op het stom/vies vinden van seks. Lees eens door de voorsteltopics heen, en het grootste gedeelte heeft het erover dat ze nooit iets met seks hebben gehad, en dat ze het absoluut nooit (meer) van hun leven willen hebben.
Dit herken ik eerlijk gezegd helemaal niet, dat er hier de nadruk ligt op het stom/vies vinden van seks.
De verhalen zijn volgens mij juist erg divers, variërend van nooit seks gehad tot compromissen in gemengde relaties.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Citaat van: AceVentura op juni 05, 2018, 09:23:04 AM
Citaat van: aeronaut op juni 04, 2018, 10:32:24 PM
Op dit forum ligt echt een enorme nadruk op het stom/vies vinden van seks. Lees eens door de voorsteltopics heen, en het grootste gedeelte heeft het erover dat ze nooit iets met seks hebben gehad, en dat ze het absoluut nooit (meer) van hun leven willen hebben.
Dit herken ik eerlijk gezegd helemaal niet, dat er hier de nadruk ligt op het stom/vies vinden van seks.
De verhalen zijn volgens mij juist erg divers, variërend van nooit seks gehad tot compromissen in gemengde relaties.
Naar mijn idee belanden de meeste mensen hier toch wel omdat ze nooit wat met seks hebben gehad, of alleen seks hadden omdat ze dachten dat het nou eenmaal "moest" en het nu ze eenmaal weten dat ze ace zijn liever nooit meer willen doen. Dat is natuurlijk helemaal prima, als je ergens daarover met gelijkgestemden kunt praten is het toch wel hier ;) En verder is het ook goed te verklaren dat juist die mensen zich aanmelden op een forum voor aseksuelen.

Dat betekent niet dat er totaal geen diversiteit is in de verhalen, maar toch zie ik maar weinig sex-favorable aces en zoveel voorbeelden van succesvolle gemengde relaties zijn er nou ook weer niet (en bij de paar die er wel zijn is het dan juist vaak de niet-aseksuele partner die zich hier heeft aangemeld). Vergeleken met andere communities waar ik actief ben ligt de nadruk hier toch veel meer op "het niet hebben van seks" als gemene deler.

Daarbij moet ik overigens wel zeggen dat ik niet echt actief ben op de Engelstalige AVEN, de laatste keer dat ik daar keek waren er allemaal mensen die vonden dat er geen "aseksueel spectrum" bestond en als je grey-a of demi was je eigenlijk gewoon seksueel was en er niet thuishoorde, dus toen ben ik er ook maar hard weggevlucht. Dus ik heb geen idee hoeveel sex-favorable aces er daar rondhangen en waarom ze daar dan vaker te vinden zijn en hier niet. Misschien omdat het in het algemeen gewoon een grotere community is. Of omdat er in het Engels wel artikelen geschreven worden over aces die seks hebben, zoals het artikel waar dit topic eigenlijk over ging ;D

AceVentura

Citaat van: aeronaut op juni 06, 2018, 12:34:40 PM
Naar mijn idee belanden de meeste mensen hier toch wel omdat ze nooit wat met seks hebben gehad, of alleen seks hadden omdat ze dachten dat het nou eenmaal "moest" en het nu ze eenmaal weten dat ze ace zijn liever nooit meer willen doen. Dat is natuurlijk helemaal prima, als je ergens daarover met gelijkgestemden kunt praten is het toch wel hier ;) En verder is het ook goed te verklaren dat juist die mensen zich aanmelden op een forum voor aseksuelen.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt met de reden waarom mensen hier komen en zich inschrijven, ik ben het er niet mee eens dat dat gelijk staat aan het "stom/vies" vinden. Zo heb ik er zelf ook helemaal niets mee, maar stom of vies zou je mij nooit horen zeggen, ik sta er redelijk neutraal tegenover.

Citeer
Dat betekent niet dat er totaal geen diversiteit is in de verhalen, maar toch zie ik maar weinig sex-favorable aces en zoveel voorbeelden van succesvolle gemengde relaties zijn er nou ook weer niet (en bij de paar die er wel zijn is het dan juist vaak de niet-aseksuele partner die zich hier heeft aangemeld). Vergeleken met andere communities waar ik actief ben ligt de nadruk hier toch veel meer op "het niet hebben van seks" als gemene deler.
Ik denk ook dat iemand die sex-favorable is of een succesvolle gemengde relatie heeft niet snel zal zoeken naar gelijkgestemden omdat die persoon geen probleem ondervind (en misschien niet eens door heeft aseksueel te zijn).
Het is net zoals met zoeken naar informatie over producten op internet: De goede verhalen lees je vrij weinig, en de problemen worden breed uitgemeten.

Citeer
Daarbij moet ik overigens wel zeggen dat ik niet echt actief ben op de Engelstalige AVEN, de laatste keer dat ik daar keek waren er allemaal mensen die vonden dat er geen "aseksueel spectrum" bestond en als je grey-a of demi was je eigenlijk gewoon seksueel was en er niet thuishoorde, dus toen ben ik er ook maar hard weggevlucht. Dus ik heb geen idee hoeveel sex-favorable aces er daar rondhangen en waarom ze daar dan vaker te vinden zijn en hier niet. Misschien omdat het in het algemeen gewoon een grotere community is. Of omdat er in het Engels wel artikelen geschreven worden over aces die seks hebben, zoals het artikel waar dit topic eigenlijk over ging ;D
Ik doe ook te weinig met het Engelstalige forum om daar inhoudelijk iets over te kunnen zeggen, over het algemeen is de diversiteit daar wel groter omdat de community vele malen groter is.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Citaat van: AceVentura op juni 06, 2018, 01:01:52 PM
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt met de reden waarom mensen hier komen en zich inschrijven, ik ben het er niet mee eens dat dat gelijk staat aan het "stom/vies" vinden. Zo heb ik er zelf ook helemaal niets mee, maar stom of vies zou je mij nooit horen zeggen, ik sta er redelijk neutraal tegenover.
Je hebt gelijk, dat had ik iets beter moeten formuleren. Ik bedoelde eigenlijk niets met seks hebben/geen seks willen in bredere zin, daarvoor hoeft iemand het idd niet altijd vies of ronduit stom te vinden. My mistake.

Citeer
Ik denk ook dat iemand die sex-favorable is of een succesvolle gemengde relatie heeft niet snel zal zoeken naar gelijkgestemden omdat die persoon geen probleem ondervind (en misschien niet eens door heeft aseksueel te zijn).
Klopt, maar het ging er nu om waarom er dan wel meer sex-favorable mensen op het Engelstalige forum en andere communities te vinden zijn, maar hier niet, er vanuit gaande dat het percentage Nederlandse sex-favorable aces ongeveer gelijk is aan het totale percentage sex-favorable aces. Natuurlijk zijn daar ook verschillende andere redenen voor te bedenken. De Engelstalige AVEN is natuurlijk een grotere community met meerdere nationaliteiten, dus is het logischerwijs een betere afspiegeling van het totale aantal aces. En daarnaast is dit forum ook wat lastiger vindbaar dan de Engelstalige AVEN, zeker onder jongeren die vaak via Engelstalige websites als eerste met aseksualiteit in aanraking komen en dus niet zo snel in het Nederlands gaan zoeken. Bij mij duurde het ook zeker een jaar voordat ik erachter kwam dat er een Nederlandstalige AVEN was (en toen dacht ik zelfs nog dat ik een aseksueel was met fluctuerende gevoelens over seks ipv een sex-favorable demiseksueel - oh how the times have changed :P)

Fricai

Citaat van: aeronaut op juni 06, 2018, 12:34:40 PMDat betekent niet dat er totaal geen diversiteit is in de verhalen, maar toch zie ik maar weinig sex-favorable aces en zoveel voorbeelden van succesvolle gemengde relaties zijn er nou ook weer niet (en bij de paar die er wel zijn is het dan juist vaak de niet-aseksuele partner die zich hier heeft aangemeld). Vergeleken met andere communities waar ik actief ben ligt de nadruk hier toch veel meer op "het niet hebben van seks" als gemene deler.

Het verbaast mij een beetje, ik dacht altijd dat het liever niet willen hebben van seks, en de gevolgen daarvan in relaties en op andere vlakken, dé reden was om op zoek te gaan naar informatie over aseksualiteit of naar andere aseksuelen om e.e.a. te bespreken.

Citaat van: aeronautDaarbij moet ik overigens wel zeggen dat ik niet echt actief ben op de Engelstalige AVEN, de laatste keer dat ik daar keek waren er allemaal mensen die vonden dat er geen "aseksueel spectrum" bestond en als je grey-a of demi was je eigenlijk gewoon seksueel was en er niet thuishoorde, dus toen ben ik er ook maar hard weggevlucht. Dus ik heb geen idee hoeveel sex-favorable aces er daar rondhangen en waarom ze daar dan vaker te vinden zijn en hier niet. Misschien omdat het in het algemeen gewoon een grotere community is. Of omdat er in het Engels wel artikelen geschreven worden over aces die seks hebben, zoals het artikel waar dit topic eigenlijk over ging ;D

Ik zie demiseksuelen (NL: halfseksuelen) en mensen in een grijs gebied eigenlijk ook niet als aseksuelen (noch als gewone seksuelen). Mezelf dus ook niet. ;) Ik ben een definitie gewend als "Iemand die geen seksuele aantrekking ervaart.", daar vallen die categorieën niet onder, en daarin zie ik ook geen ruimte voor een 'spectrum'. Zoals jij de term in gedachten hebt, betekent het misschien meer iedereen die geen gewone seksueel is?
Afijn, wat mij betreft is iedereen welkom die hier over aseksualiteit e.d. wil praten, al zijn ze zelf hyperseksueel. Toen ik laatst iets soortgelijks uitte op het Engelstalige forum, ontving ik een enorm positieve reactie van een van de admins. Dus misschien is de cultuur daar wel veranderd inmiddels? ;)

Fred uit Amsterdam

Na tijden dat artikel toch maar weer overgelezen, maar ik kan er niet heel veel mee. Gaat het niet voornamelijk over 'aseksuele' vrouwen die misschien ook weer wat vaker in een grijs gebied zitten en dan toch op hun manier 'tons of sex' kunnen hebben? En kunnen vrouwen ook niet vaker doen alsof ze sex hebben? Als aseksuele man presteer ik in ieder geval niets!!!