Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Pan ..... wat?

Gestart door AceVentura, mei 15, 2018, 09:33:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ace89

Gevoel is toch zo lastig in woorden te vatten! Meer dan gewoon mooi vinden, maar ook weer geen aantrekkingskracht in de zin dat je nader tot die ander wilt zijn. Een soort grijs tussengebied? Of is het in jouw beleving echt een volledig unieke ervaring? Ik kan me er zo snel geen voorstelling van maken, maar ik vind het wel een boeiend onderwerp. Mijn reactie met esthetisch mooie mensen, als zij ook nog eens charismatisch zijn/een leuk karakter hebben, is soms "daar zou ik wel bij in de armen willen kruipen." Maar jij hebt naar wat ik begrijp die reactie niet.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

AceVentura

Nee, die reactie heb ik inderdaad niet. Om het "speciale" aan te geven kan ik misschien het best de frequentie aangeven, want dit gebeurd me bij personen misschien hooguit een paar keer per jaar ofzo. , of misschien ben ik gewoon heel selectief, dat kan ook natuurlijk  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Atlantis

Is pan platonisch misschien een optie????
I solemnly swear that I am up to no good...

AceVentura

Bedankt voor je suggestie Atlantis. Ik moest hem wel even laten bezinken voordat ik een antwoord kan geven. Voor mij past hij niet. Platonisch duid voor meer op het (a)seksuele component dan iets anders, dus in dat opzicht is het niet waar ik naar op zoek ben.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Samoth

Ik vind aantrekkingskracht, gevoelens en voorkeuren een waanzinnig interessant onderwerp. Helemaal sinds ik van (mijn) aseksualiteit weet en dit forum heb ontdekt. Een beetje in mensen hun brein peuren, alsook in mijn eigen brein peuren en laten peuren. Zoekend naar welke gevoelens en voorkeuren iemand nou zoal heeft en hoe dat zo komt enzo. En eigenlijk hè, zijn mensen (vrijwel) allemaal wel een beetje aseksueel. Enkel selectief aseksueel. Aces zijn aseksueel naar iedereen, homo's betreft vrouwen, lesbi's betreft mannen, hetero's betreft het eigen geslacht, enkel bi- en panseksuelen zijn minder aseksueel, tenzij ze aseksueel zijn natuurlijk, zoals Ace Ventura. Heerlijk overzichtelijk en duidelijk toch; aantrekkingskracht, gevoelens en voorkeuren. :schater:

Citaat van: Nikkinda op december 29, 2018, 01:23:10 PMMijn reactie met esthetisch mooie mensen, als zij ook nog eens charismatisch zijn/een leuk karakter hebben, is soms "daar zou ik wel bij in de armen willen kruipen."

Dus bij de ene mooie, charismatische jongen zou je wel in zijn armen willen kruipen en bij de andere mooie charismatische jongen niet, of minder snel? Of begrijp ik je gebruik van 'soms' nu niet zo goed? Als er wel een verschil in zit, heb je dan enig idee waar dit door komt? En komt er bij jou ook een soort (pseudo onbewuste) schatting van haalbaarheid kijken die de waarde van + in mooi+ bepaalt? Dat "daar zou ik wel bij in de armen willen kruipen" bij een esthetisch mooie 'beroemdheid' een andere waarde heeft dan bij een esthetisch mooie man tegenover je in de trein of aan de andere kant van de bar in een kroeg?

Citaat van: AceVentura op december 29, 2018, 03:39:37 PMOm het "speciale" aan te geven kan ik misschien het best de frequentie aangeven, want dit gebeurd me bij personen misschien hooguit een paar keer per jaar ofzo. , of misschien ben ik gewoon heel selectief, dat kan ook natuurlijk  ;D

Wat is 'dit' precies waarnaar je verwijst in je voorbeeld met frequentie? Hoe vaak je iemand mooi+ vindt? Als je dat bedoelt, dan vind ik een paar keer per jaar eigenlijk helemaal niet zo uitzonderlijk laag, zéker niet als je geen of weinig gebruik maakt van sociale media en dus niet haast constant met uiterlijkheden wordt 'geconfronteerd'.

Atlantis

Citaat van: Samoth op december 30, 2018, 01:42:05 PM
Een beetje in mensen hun brein peuren, alsook in mijn eigen brein peuren en laten peuren. Zoekend naar welke gevoelens en voorkeuren iemand nou zoal heeft en hoe dat zo komt enzo. ]
Kijk maar uit Samoth, zo word je nog onze "forum brein peuteraar" genoemd ? ;).

[En eigenlijk hè, zijn mensen (vrijwel) allemaal wel een beetje aseksueel. Enkel selectief aseksueel. Aces zijn aseksueel naar iedereen, homo's betreft vrouwen, lesbi's betreft mannen, hetero's betreft het eigen geslacht, enkel bi- en panseksuelen zijn minder aseksueel, tenzij ze aseksueel zijn natuurlijk, zoals Ace Ventura. Heerlijk overzichtelijk en duidelijk toch; aantrekkingskracht, gevoelens en voorkeuren. :schater:] [/quote]

Haha, zo kun je het ook bekijken ;). Geinig....

I solemnly swear that I am up to no good...

AceVentura

Citaat van: Samoth op december 30, 2018, 01:42:05 PM
En eigenlijk hè, zijn mensen (vrijwel) allemaal wel een beetje aseksueel. Enkel selectief aseksueel.
Je bedoelt het als grapje volgens mij (dat is soms wat moeilijk in de schatten op een geschreven medium), toch wil ik er serieus op reageren. Ik vind dit namelijk gevaarlijke uitspraken. Ook bij andere geaardheden zie je dat wel eens terug komen dat er gezegd wordt "Iedereen is wel een beetje (vul maar in)". Ik vind het om twee redenen gevaarlijk:
1) Je generaliseert een beleving naar iedereen, iets generaliseren naar 7miljard+ mensen (of 17 miljoen+ als we het bescheiden houden) kan nooit waar zijn.
2) Je plakt een label op anderen, en dat is naar mijn mening niet ok.
Maar dit is verder  :offtopic: dus als we het hier over willen hebben verder graag in een nieuw topic  ;D

Citeer
Citaat van: AceVentura op december 29, 2018, 03:39:37 PMOm het "speciale" aan te geven kan ik misschien het best de frequentie aangeven, want dit gebeurd me bij personen misschien hooguit een paar keer per jaar ofzo. , of misschien ben ik gewoon heel selectief, dat kan ook natuurlijk?  ;D
Wat is 'dit' precies waarnaar je verwijst in je voorbeeld met frequentie? Hoe vaak je iemand mooi+ vindt? Als je dat bedoelt, dan vind ik een paar keer per jaar eigenlijk helemaal niet zo uitzonderlijk laag, zéker niet als je geen of weinig gebruik maakt van sociale media en dus niet haast constant met uiterlijkheden wordt 'geconfronteerd'.
Daarmee bedoel ik inderdaad hoe vaak ik iemand mooi vind. Ook buiten social media zie je een hoop mensen hoor  ;D Denk aan TV (waar het toch ook om uiterlijk draait) en alle andere dagelijkse dingen die je buiten, op je werk of waar dan ook doet. Onderschat niet hoeveel mensen je op een dag ziet.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Samoth

Zeker bedoel ik het als grapje, of in ieder gevel niet serieus. Ik bedoel er ook absoluut niks generaliserend laat staan kwetsend ofzo mee. Júíst het bijna tegenovergestelde zelfs. Vandaar ook mijn wat sarcastische "Heerlijk overzichtelijk", omdat dat het vaak juist helemaal niet is. Dus als wat ik zeg dan 'verkeerd' wordt opgepakt, dan zeg ik het op z'n zachtst gezegd niet heel handig en duidelijk. Fijn dus dat je er wel (serieus) op reageert, wijst en beargumenteert, dat is voor mij ook verhelderend en leerzaam. Want ik kan nog wel eens een soort bijtende spot in mijn schrijven hebben, daar zal ik -zeker met heikele onderwerpen- sowieso mee oppassen, want ja, sarcasme als ook cynisme en ironie zijn op een forum -sowieso op papier- nog wel eens wat onhelder.  :bloos:

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Rosie_22

Zie dat dit topic alweer een tijdje oud is en misschien heb je er ondertussen een woord voor gevonden of ben je niet meer op zoek naar een woord ervoor, maar ik las online ergens dat de aesthetische variant van een crush/squish/etc een swish heet. Een swish is dan een intens gevoel van aesthetische aantrekking tot een persoon.

AceVentura

Esthetisch is bij mij wel blijven hangen, Panesthetisch zou het dan dus zijn.
Hoewel dit topic me zeker heeft geholpen om een woord te vinden gebruik ik het in de praktijk bijna nooit. Aseksueel en aromantisch benoem ik regelmatig, verder eigenlijk niet.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler