Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Blog over aseksualiteit

Gestart door Amber, augustus 13, 2018, 10:21:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amber

Citaat van: Edewecht op september 20, 2018, 06:30:18 AM
Als iemand zich hier nieuw voorstelt, en ons vraagt of hzij misschien aseksueel is, dan roepen wij altijd: je bepaalt zelf of je je als aseksueel wilt identificeren. Prima. Maar waarom duiken dan steeds de namen weer op van Spock, Dr Who, en zelfs Marc Rutte? Wie zijn wij om hardop te zeggen dat die personen aseksueel zijn (of zouden kunnen zijn)?

Ik heb zelf ook een tijdje met dat vraagstuk gezeten, maar ik maak uiteindelijk voor mezelf een scheiding tussen echte mensen en fictieve personages. Soms speculeer ik wel eens over bekende mensen of ze aseksueel zouden kunnen zijn, maar ik zou zoiets nooit voor ze kunnen beslissen. Bij fictieve personages vind ik dat je dat wat makkelijker kunt zeggen, al gebruik ik vaak nog steeds zinnetjes als 'ik interpreteer dit personage als' of 'deze personages kunnen worden gezien als'. Maar ik redeneer altijd maar dat fictieve personages sowieso niets te beslissen hebben en ik heb net zoveel recht om een personage te zien als aseksueel (als ik daar goede redenen voor heb althans) als een auteur heeft om een personage hetero te maken. Sowieso is het best wel geaccepteerd binnen queer studies om personages aan te wijzen als queer terwijl ze dat niet expliciet zijn, dus ik heb het ook gewoon overgenomen van mijn onderzoeksveld. Maar het is alsnog wel goed om zo af en toe even over de ethiek erachter na te denken.

Citaat van: AceVentura op september 20, 2018, 11:36:14 AM
Met representatie heb ik niet zo veel. Dat heb ik ook verteld toen we met dat thema in Savannah Bay zaten. Voor mij is er namelijk een groot verschil tussen wat ik in de media zie en de echte wereld om me heen. In de media moet het altijd in de verhaallijn passen en dat voelt toch vaak wat gemaakt, en dat kan dan ook weer spanningen geven. Zie bijvoorbeeld het gedoe rondom de House aflevering. In plaats van dat we blij zijn dat aseksualiteit genoemd word (inclusief correcte omschrijving) zijn er velen die boos worden omdat House er geen begrip voor heeft en een medische oorzaak wil vinden. Dat terwijl het totaal niet bij het karakter House zou passen om ineens wel begrip te hebben.

Nog naast dat ik niet zo veel heb met film en fictie in het algemeen, geef mij maar voorbeelden in het echte leven, die zijn authentiek. Daarom ben ik ook zo veel mogelijk open over mijn eigen situatie, en hoop dat vele anderen dat ook doen.

Ik vind zelf representatie in fictie eigenlijk net zo belangrijk als het geven van interviews of voorlichtingen, want series en films etc. bereiken over het algemeen ook enorm veel mensen. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat die representatie 'goed' wordt gedaan, wat natuurlijk ook in gradaties bestaat zoals ik in m'n blogpost zo'n beetje beschrijf. Anders blijf je vooroordelen houden dat aseksualiteit door een ziekte komt of een jeugdtrauma oid. Ik kan mensen ook niet kwalijk nemen dat ze dat denken als ze bijv. alleen maar die ene aflevering van House hebben gezien en verder nooit iets hebben gehoord over aseksualiteit. Maar eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat aseksualiteit dan helemaal niet was genoemd en dat ik zelf m'n verhaal kan doen als ik uit de kast kom ipv dat iemand me meteen al niet gelooft omdat ze denken dat ik dan wel een aandoening zal hebben.

Ik denk uiteindelijk dat allebei de problemen die jullie noemen kunnen worden opgelost door zoveel mogelijk representatie te hebben van echte mensen én fictieve personages die er expliciet voor uitkomen dat ze aseksueel zijn. Want als je er heel veel verhalen over hebt, krijg je ook niet dat mensen één keer iets zien over aseksualiteit en dat gaan generaliseren. En mensen zoals ik hoeven ook niet heel erg op zoek te gaan naar personages die ook maar enigszins aseksueel lijken als er voldoende zijn die al expliciet zo worden benoemd.

AceVentura

Ik weet dat we op dit vlak van mening verschillen, en denk ook niet dat daar verandering in gaat komen  ;D Toch wil ik nog even reageren ...

Citaat van: Amber op september 20, 2018, 01:54:20 PM
Ik vind zelf representatie in fictie eigenlijk net zo belangrijk als het geven van interviews of voorlichtingen, want series en films etc. bereiken over het algemeen ook enorm veel mensen. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat die representatie 'goed' wordt gedaan, wat natuurlijk ook in gradaties bestaat zoals ik in m'n blogpost zo'n beetje beschrijf.
Het grote probleem bij fictie is dat er te veel andere belangen zijn, zoals een verhaallijn, de personages moeten in het verhaal passen, het moet ook weer niet te stereotype zijn, enz. Fictie is daardoor bijna per definitie los van de werkelijkheid. Om het maar te vergelijken met mensen die zichtbaar anders zijn: Hoe vaak zie je iemand in een rolstoel of met een blindengeleidehond in een serie?
Daarnaast zeggen we altijd dat het aan de buitenkant niet te zien is of iemand aseksueel is (tenzij die persoon er voor kies zelf iets herkenbaars te dragen), dan is het toch ook niet interessant in een serie?

Citeer
Anders blijf je vooroordelen houden dat aseksualiteit door een ziekte komt of een jeugdtrauma oid. Ik kan mensen ook niet kwalijk nemen dat ze dat denken als ze bijv. alleen maar die ene aflevering van House hebben gezien en verder nooit iets hebben gehoord over aseksualiteit. Maar eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat aseksualiteit dan helemaal niet was genoemd en dat ik zelf m'n verhaal kan doen als ik uit de kast kom ipv dat iemand me meteen al niet gelooft omdat ze denken dat ik dan wel een aandoening zal hebben.
Volgens mij was het verhaal in die aflevering dat die persoon niet aseksueel bleek te zijn maar een tumor bleek te hebben, dat zegt niets over aseksualiteit en ligt gezien de aard van de serie beter in de lijn van het verhaal.

Citeer
Ik denk uiteindelijk dat allebei de problemen die jullie noemen kunnen worden opgelost door zoveel mogelijk representatie te hebben van echte mensen én fictieve personages die er expliciet voor uitkomen dat ze aseksueel zijn. Want als je er heel veel verhalen over hebt, krijg je ook niet dat mensen één keer iets zien over aseksualiteit en dat gaan generaliseren. En mensen zoals ik hoeven ook niet heel erg op zoek te gaan naar personages die ook maar enigszins aseksueel lijken als er voldoende zijn die al expliciet zo worden benoemd.
Ik snap wat je bedoeld, ik denk wel dat je een utopie voor ogen hebt die niet reëel is. Welke groep (beperk je niet alleen tot seksuele identiteiten) wordt regelmatig, geheel correct en nadrukkelijk uitgesproken in series neergezet? Volgens mij geen een.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Amber

Citaat van: AceVentura op september 20, 2018, 08:24:41 PM
Citaat van: Amber op september 20, 2018, 01:54:20 PM
Ik denk uiteindelijk dat allebei de problemen die jullie noemen kunnen worden opgelost door zoveel mogelijk representatie te hebben van echte mensen én fictieve personages die er expliciet voor uitkomen dat ze aseksueel zijn. Want als je er heel veel verhalen over hebt, krijg je ook niet dat mensen één keer iets zien over aseksualiteit en dat gaan generaliseren. En mensen zoals ik hoeven ook niet heel erg op zoek te gaan naar personages die ook maar enigszins aseksueel lijken als er voldoende zijn die al expliciet zo worden benoemd.
Ik snap wat je bedoeld, ik denk wel dat je een utopie voor ogen hebt die niet reëel is. Welke groep (beperk je niet alleen tot seksuele identiteiten) wordt regelmatig, geheel correct en nadrukkelijk uitgesproken in series neergezet? Volgens mij geen een.

De blanke cisgender hetero witte man (sorry, die was te makkelijk :ange:). Maar ik snap je punten wel. Ik ben gewoon nog een jonge idealist die zo veel mogelijk diversiteit wil zien. We zullen waarschijnlijk nooit in een wereld terechtkomen waarin alle fictie een goede afspiegeling zal zijn van de werkelijke populatie, maar we kunnen wel proberen zo dichtbij mogelijk te komen toch?

AceVentura

Citaat van: Amber op september 20, 2018, 10:14:20 PM
Citaat van: AceVentura op september 20, 2018, 08:24:41 PM
Ik snap wat je bedoeld, ik denk wel dat je een utopie voor ogen hebt die niet reëel is. Welke groep (beperk je niet alleen tot seksuele identiteiten) wordt regelmatig, geheel correct en nadrukkelijk uitgesproken in series neergezet? Volgens mij geen een.

De blanke cisgender hetero witte man (sorry, die was te makkelijk :ange:).
Nee, zelfs die niet, want een van jouw wensen is dat het expliciet benoemd wordt, en dat doen ze zo goed als nooit.

Citeer
Maar ik snap je punten wel. Ik ben gewoon nog een jonge idealist die zo veel mogelijk diversiteit wil zien. We zullen waarschijnlijk nooit in een wereld terechtkomen waarin alle fictie een goede afspiegeling zal zijn van de werkelijke populatie, maar we kunnen wel proberen zo dichtbij mogelijk te komen toch?
Het is een mooi streven, en ik denk dat je het pas kan bereiken als je zelf op de stoel van schrijver/producer zit, anders sta je alleen langs ze zijlijn "Ik ook! Ik ook!" te roepen ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Melissa

Ik vind BoJack Horseman ook een geweldige serie! Het was zo goed om te zien dat ze Todd's verhaallijn over zijn aseksualiteit niet hebben laten vallen na het vierde seizoen. En ook fijn dat ze er zo expliciet over praten, dat ze aseksualiteit als spectrum beschouwen en dat ze duidelijk maken dat er een verschil is tussen aromantisch en aseksueel. Ik denk ook zeker dat dit soort series belangrijk zijn voor de algemene bekendheid en misschien ook wel de acceptatie van aseksualiteit :)

Amber

Ik heb alweer een nieuwe blogpost! Heb afgelopen zaterdag een speech gehouden bij de federatiedag van het COC voor een redelijk groot publiek en de tekst van die speech uiteraard op m'n blog gepost: https://medium.com/acetivist/mijn-speech-over-de-a-in-lhbti-5d31f927e87d

Ik weet dat het echt enorm verschilt per aseksueel hoe verbonden we ons voelen met de LHBTI+ gemeenschap en hoe graag we de A in die afkorting willen, maar blijkbaar had m'n praatje wel het effect dat iedereen de rest van de dag heel bewust lhbtiA+ zei, dus well done me! :klap:

AceVentura

Wederom een mooie blog Amber, en mooi dat je die speech gegeven hebt  :cheerleader:

Ik heb (uiteraard) geen bezwaar tegen het toevoegen van de A aan LHBTI, ik heb wel moeite met het steeds verder uitbreiden van de LHBT afkorting in het algemeen omdat ik denk dat we daarmee ons doel voorbij schieten. En als we dan toch met blogs bezig zijn, ik heb daar enige tijd geleden een blog over geschreven juist omdat het gebruik van alleen  LHBT nog wel eens vragen oplevert. Dit is mijn verhaal: https://pridecoach.nl/blog/20180904-waarom-ik-de-afkorting-lhbt-gebruik.html
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba

#22
Dat is een heel goed geschreven blog, Amber! Dank voor het delen! :klap:

Amber

Dank jullie wel! ;D

Citaat van: AceVentura op oktober 02, 2018, 09:45:25 AM
Ik heb (uiteraard) geen bezwaar tegen het toevoegen van de A aan LHBTI, ik heb wel moeite met het steeds verder uitbreiden van de LHBT afkorting in het algemeen omdat ik denk dat we daarmee ons doel voorbij schieten. En als we dan toch met blogs bezig zijn, ik heb daar enige tijd geleden een blog over geschreven juist omdat het gebruik van alleen?  LHBT nog wel eens vragen oplevert. Dit is mijn verhaal: https://pridecoach.nl/blog/20180904-waarom-ik-de-afkorting-lhbt-gebruik.html

Ook een goede blogpost joh! Ik gebruik zelf ook vaak 'queer community' en ben best wel fan van de afkorting MOGAI (Marginalized Orientations, Gender identities, And Intersex) omdat je die makkelijk kan uitspreken en het alles omvat, maar helaas kent bijna niemand die.

AceVentura

#24
MOGAI is inderdaad ook wel mooi en inclusief. Ik heb persoonlijk wel wat moeite met Marginalized, omdat het naar mijn mening iets zegt over wat anderen van die groep vinden/met die groep doen, dat kan naar mijn mening nooit een goede term zijn voor een groep die zich juist kenmerkt door het feit dat ze juist zichzelf willen kunnen zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

@ Ace Ventura - ik wist helemaal niet dat jij een blog had! Heb ik niet goed opgelet? ??? Bij gelegenheid ga ik erin lezen.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

#26
Er veranderd de laatste tijd veel bij mij ::) het eerste bericht op mijn blog stamt alweer uit februari.

Ik ben de blog begonnen op m'n zakelijke website omdat dat helpt met een aantal dingen. Zo word de website beter vindbaar in zoekmachines, kunnen (potentiële) klanten me op die manier iets beter leren kennen, enz.. Ik schrijf over alles wat ik tegenkom wat met LHBT te maken heeft, van nieuws tot events en van TV programma's tot de diverse visibility days.
Toevallig heb ik vandaag een nieuwe blog gepubliceerd over wat je moet doen als iemand naar jou uit de kast komt. Het leek me een mooie andere kijk op het "standaard" verhaal van hoe je uit de kast moet komen. Dit uiteraard met het oog op coming-out day volgende week:
https://pridecoach.nl/blog/20181003-wat-als-iemand-naar-jou-uit-de-kast-komt.html
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van wat ik daar geschreven heb, dit is puur hoe ik het graag zou zien.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ace, dat vind ik een heel zinvolle blog.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Amber

Heeft een tijdje geduurd, maar ik heb weer een nieuwe blogpost geschreven: https://medium.com/@acetivist/gender-n-v-t-4c421b9927d9

Hij gaat niet over aseksualiteit deze keer, maar over het vinden van mijn genderidentiteit. Vinden jullie vast alsnog interessant :ange:

Edewecht

Ja, interessant, Amber. Maar niet 'zomaar' interessant. Dit omdat ik je een paar keer ontmoet heb, dus ik een voorstelling heb bij 'Amber'. En deze voorstelling raakt dus verouderd. Tijd dus voor een nieuwe, ik hoop je nog weer eens te ontmoeten.
Mooi om te zien hoe je je weg zoekt - en vindt - en hoe je dit kunt verwoorden naar ons toe. Je hebt heldere ideeën over wat je wel/niet wilt, en je volgt ze ook.
Gefeliciteerd!

Ik deel mezelf niet in bij 'genderqueer' maar noem mezelf nog altijd 'man'. Maar ben wel aan het experimenteren hoe ik me dan als 'man' gedraag, kleed, welke keuzes ik maak in manier van doen, werk... welke eigenschappen ik verder zou willen ontwikkelen (zorgzaamheid...), en wat ik zo langzamerhand wel ken (stoer, overleven...).

Dit soort eigenschappen - maar ook kleding - worden al gauw 'vrouwelijk' of 'mannelijk' genoemd. Dat is soms wel lastig. Als ik een keer in een rok loop, is het niet mijn bedoeling om 'vrouwelijk' te zijn, maar a) gewoon omdat ik lange statige rokken mooi vind, b) omdat ik als man niet veroordeeld wil zijn tot alleen maar broeken.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)