Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Voor het eerst uit de kast....

Gestart door Atlantis, november 07, 2018, 10:07:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Atlantis

Vandaag ben ik voor het eerst uit de kast gekomen. Door mijn jongste zoon, die bi-seksueel is, ben ik tegen AVEN aangelopen. Ik was aan het googlen voor info en zo zie je maar waar je zelf terecht komt.
Maar goed, vanavond heb ik hem dus verteld dat ik aseksueel ben en hoe ik erachter ben gekomen. Hoe de puzzel stukjes nu op de juiste plekjes vallen en hoe ik me eronder voel.
Een betere reactie had ik niet kunnen krijgen: "mam, wat geweldig!!!! Dan zitten we samen in de LHBTG+ community. En ik had het eigenlijk wel verwacht."
Hoe mooi is dit!!! Ik ben er blij mee. Nu moet ik het nog anderen vertellen en daar zie ik nog best tegenop. Alles op z'n tijd, denk ik dan maar.
De eerste (en dus de moeilijkste en belangrijkste) stap is genomen. We hebben samen even een geheimpje  ;)
I solemnly swear that I am up to no good...

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Atlantis

Dank je Koffie. Dat vond ik dus ook!!! Het voelt goed, hoewel ik best stond te shaken  ;).
I solemnly swear that I am up to no good...

Tabula rasa

Wauw, wat goed   ;D op naar de volgende overwinning! :cheerleader:

Atlantis

Spannend, maar ik ga ervoor Tabula rasa  :)
I solemnly swear that I am up to no good...

Edewecht

Heel mooi, Atlantis. Dat 'shaken' hoort erbij, dat is niet iets waarvoor je je hoeft te schamen. Integendeel: het is beweging!

Citaat van: Atlantis op november 07, 2018, 10:07:21 PM

Nu moet ik het nog anderen vertellen en daar zie ik nog best tegenop. Alles op z'n tijd, denk ik dan maar.


Ja, dat is heel belangrijk: de tijd nemen die jij nodig hebt, en nieuwe stappen zetten op een tijdstip dat voor jou goed is. :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Somebody someome

goedzo Atlantis ik had de eerste paar keer ook dat ik niet uit m'n woorden kom ineens heel warm kreeg en m'n hart in m'n keel voelde kloppen. Maar lucht altijd op als de andere goed reageert.

Atlantis

Haha, Somebody someone. Een beetje warm???? Ik had ook meteen een gigantische opvlieger :-p....
Maar het allermooiste is nog, dat erna een fantastisch gesprek volgde over gevoelens. Zowel van hem m.b.t. biseksualiteit en van mij... Zo wordt zo'n moment nóg intiemer, intenser en waardevoller. Iets om te koesteren  :knuffel:
I solemnly swear that I am up to no good...

AceVentura

Goed gedaan Atlantis, en wat fijn dat je zoon zo reageerde  :klap: :cheerleader:
Neem inderdaad de tijd, er is geen haast. Het belangrijkst is dat het moment voor jou goed is.

Hierbij ook wat  :cake: om dit te vieren:  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Samoth

Wat mooi en bewonderenswaardig dat je er zo voor uitgekomen bent. En wat fijn dat het goed opgepakt is en je er vervolgens ook nog fijn over kon praten. Die communicatie is voor het (eigen) begrip zó belangrijk. Doch doodeng ook. Hopelijk valt er nu een loden last van je schouders en kun je het (makkelijker) ook met anderen delen, desgewenst.

Met mijn laatste date (met wie ik nog altijd fijn contact heb, ondanks dat we allebei weten dat uit ons contact -hoogstwaarschijnlijk- geen romantische relatie zal komen) heb ik mijn huidige gedachtewisseling en bijbehorende zoektocht gedeeld. Mijn ex met wie ik een relatie van bijna tien jaar had en met wie ik nog altijd een geweldige band heb, weet het. En jullie op dit forum natuurlijk. Morgen heb ik met één van mijn betere vrienden afgesproken en ik overweeg sterk hem dan (ook) van deze ontwikkeling te vertellen, maar vind dat toch nog wel wat eng. Ook omdat hij dan de eerste zal zijn tegen wie ik het zeg, want voorlopig heb ik het enkel nog getypt met mensen gedeeld.

Bubble

Wow, Atlantis! Gefeliciteerd. Wat ontzettend mooi hoe jullie dit samen konden delen.
Chocolade-slagroomcakemomentje

@Samoth: Spannend. Succes morgen.
Anders goed is ook goed

Atlantis

Citaat van: Samoth op november 08, 2018, 07:29:33 PM
Morgen heb ik met één van mijn betere vrienden afgesproken en ik overweeg sterk hem dan (ook) van deze ontwikkeling te vertellen, maar vind dat toch nog wel wat eng. Ook omdat hij dan de eerste zal zijn tegen wie ik het zeg, want voorlopig heb ik het enkel nog getypt met mensen gedeeld.
Wat spannend Samoth. Heel veel succes!!!!!

En iedereen bedankt voor de heerlijke cake ?  :cake: (die zit ik nu samen met zoonlief te verorberen).

Waar ik stiekem wel heel erg bang voor ben is dat anderen me niet zullen geloven. Dat ze met argumenten komen van, je hebt al relaties gehad. En van, je hebt zelfs kinderen. Ik wacht nog even om wat meer moed te verzamelen. Ik wil niet in de verdediging. Heeft iemand hier ervaring mee toevallig???
I solemnly swear that I am up to no good...

Koffie

Jawel. Soms is dat lastig. Overigens heb ik het niet aan veel mensen verteld en de meesten reageren niet zo uitgebreid, maar inderdaad 'je hebt het wel eens gedaan want je hebt kinderen' ben ik tegengekomen. Ik reageerde met: In heel veel landen trouwen homo's en lesbo's ook op z'n hetero's en krijgen kinderen. Maar daar stokte het gesprek, vriendin moet altijd giechelen bij het onderwerp (a)seksualiteit. Jammer, maar ik laat het maar zo. Ze is niet negatief, alleen in verlegenheid gebracht. Het gaat over 'seks', al is het heel algemeen.

Verder heb ik de opmerking gekregen dat ik gewoon de ware nog moet tegenkomen en dat ik dan wel van gedachten verander. Daar reageerde ik op met: Tja, wie weet. Maar ik denk dat mijn ware degene is die mijn aseksualiteit accepteert en inderdaad, die ware ben ik nog niet tegengekomen.

Ook heb ik vernomen dat ik 'dus nog eigenlijk een heeeeeel jong meisje ben'. Want je kunt natuurlijk niet volwassen zijn en je niet seksueel aangetrokken voelen. dat was in een erg vervelend gesprek (met een therapeut) en was ik me zin na zin inderdaad aan het verdedigen. Daar ben ik toen mee opgehouden, waarbij ik aangaf dat ik het erg vervelend vond. Wat me onmiddellijk werd teruggespeeld onder het mom van overdracht. Daar had ik niet meteen een antwoord op, ik was overdonderd van zo veel 'therapiegeweld', maar later sterkte het me juist. En dacht ik: Dank je wel K! Ik voel me nu eigenlijk juist gesterkt in wie ik ben. Jammer dat we niet tot een echt gesprek konden komen, maar dit was dan weer een voordeel. ;) Hij beëindigde het gesprek trouwens met te zeggen dat ik maar zo'n natuurtype moet zoeken, want die geitenwollensokkenfiguren zijn niet zo geïnteresseerd in seks. OK, dat we het weten.... grinnik! Natuurtypes, meldt u zich maar. :p

Maar echt, de meeste mensen zijn helemaal niet zo vervelend hoor. Ze begrijpen het meestal niet, maar dat is niet verwonderlijk. Vaak blijft het bij mij bij de mededeling, wordt er weinig doorgevraagd. Maar zeker ook niet vervelend gereageerd. Maar ja, dat kan voorkomen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Atlantis

Bedankt Koffie. Als ik hier wat aan toe te voegen heb, na opgedane ervaring ;-), laat ik het even weten.... :)
I solemnly swear that I am up to no good...

Ace89

Wat fijn dat het zo is gegaan!! Heel knap dat je het hebt verteld.

Het kan inderdaad heel eng zijn dat anderen je misschien niet geloven. Het enige dat je kunt doen is rustig de feiten uitleggen, mocht je dat willen. Veel mensen weten niet precies wat aseksualiteit nu is of hebben er een verkeerd beeld bij. Daarnaast, wat je doet heeft niet altijd verband met hoe je je voelt. Iedereen doet wel eens dingen omdat het zo hoort, omdat het van ze verwacht wordt, of omdat ze niet beter weten. Als je vroeger je gevoelens niet kon benoemen of niet wist wat je ermee moest, dan is het logisch dat je de 'standaard' route in het leven volgde. Ook heeft behoefte aan/het hebben van een relatie niet noodzakelijk met seks te maken. Genegenheid en intiemheid zijn bijvoorbeeld ook heel goede redenen om een relatie te hebben. Kinderen zijn vaak een bewuste keuze die niet veel met seksuele aantrekking te maken heeft.

Hoe het ook zij, omdat je nu 'uit de kast' komt betekent niet dat je ineens een heel ander mens bent. Je bent nog dezelfde persoon, alleen heb je een verklaring voor een deel van jezelf gevonden. Veel mensen vinden dat helemaal prima, sommigen vinden het misschien zelfs bij je passen, of snappen bepaalde delen van jou nu beter. Als mensen het echt niet geloven, kun je ze misschien vragen simpelweg te respecteren dat jij jezelf zo ziet.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D