Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Waar ligt de grens?

Gestart door Joan Allen, december 27, 2018, 11:19:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joan Allen

Ik ben nieuw op dit forum en heb daarom nog niet zoveel gelezen, dus misschien is deze vraag al meerdere keren gesteld, excuses als dit het geval zou zijn. Zijn er nog anderen onder jullie die wel zoenen met andere personen, maar dat daar gewoon de grens ligt? Of waar liggen jullie grenzen precies?

Atlantis

 Hi Joan Allen, welkom op dit forum  :cake: :cake: :cake:. Jouw vraag is niet éénduidig te beantwoorden. Dit ligt voor iedereen anders. Persoonlijk ben ik in het verleden veel over grenzen heen gegaan en eigenlijk weet ik ook pas sinds kort dat ik aseksueel ben. Ik ben inmiddels 10 jaar alleen, juist omdat ik bang ben dat er weer over mijn grenzen heen gegaan wordt. Waar die nu liggen kan ik niet precies zeggen. Ik houd van knuffelen (veel zelfs), ook van zoenen, alleen ontaardt het zoenen snel in meer. Ik heb wel behoefte aan intimiteit, maar geen seks. Ik denk dat het heel erg sterk van de betrokken persoon afhangt,  hoe ver je wilt en kan gaan. Voor mij, zoals het er nu voorstaat, zou zoenen en strelen de grens zijn. Maar dat weet je pas als het er eens van komt  ;).
Hopelijk kan je hier wat mee  ;)
I solemnly swear that I am up to no good...

Koffie

Welkom! En inderdaad, voor iedereen ligt die grens anders. En zal het misschien ook afhangen van hoe je je voelt bij een bepaalde relatie.

Ik zelf wil absoluut niet tongzoenen, dat vind ik gruwelijk en daarbij heb ik een relatie gehad waarin mij een paar keer zo'n tongzoen is opgedrongen. Dat idee maakt het nog smeriger dan ik het al vond. Ik heb het een paar keer geprobeerd maar ik vind het echt bijzonder onaangenaam.
Gewoon kussen, op de mond, prima, knuffelen, met een partner, ook heel erg graag. Verder ben ik niet zo heel knuffelig, behalve met mijn kinderen en mijn kat. Behoefte om bv. vriendinnen te knuffelen heb ik totaal niet, dat doe ik vooral omdat het zo hoort. En ik ze niet voor het hoofd wil stoten. Met partners was ik wel heel lichamelijk ingesteld, maar niet seksueel, wat uiteraard (ook bij mij, nog niet bekend met aseksualiteit) heel verwarrend was.

Maar anderen houden juist wel van tongzoenen.

Overigens is het totaal niet erg als je een eerder gestelde vraag zelf nog een keer stelt of als je een (heel) oud topic omhoog haalt. Dus mocht dat zo uitkomen, prima.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Prima vraag, Joan!

Zoenen, en met name tongzoenen, vind ik nog intiemer dan gefrunnik 'daar beneden'.

Daarom komt het voor mij heel precies. Ik kan me maar van 1 keer (misschien 2) herinneren dat ik het fijn en opwindend vond, dat was als ik de jongen met wie ik het deed, heel aantrekkelijk vond. En dan was het genieten!

Dus is de andere kant: als iemand met mij wil tongzoenen, maar ik vind 'm niet heel aantrekkelijk... bleh, nee.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Samoth

In je eerdere (voorstel)topic had je het over labels. En eigenlijk is een grens bepalen en stellen ook een soort labelen. Het is enorm verschillend en individueel. Hoe en wat en waar is zo lastig te bepalen. Er is daardoor niet een algemene en voor iedereen geldende grens. Ik ken mijn eigen grens steeds beter, maar (ook) niet echt precies. Ook omdat die best nog wel eens verschuift naar gelang de andere persoon. En dat voelt eigenlijk best wel ongebonden en vrij.

Ik vind tongzoenen wat (te) intiem, net als penetratie. Sowieso vind ik het niet erg prettig als een lichaamsdeel bij mij naar binnen wordt gestoken of ik zelf bij iemand een lichaamsdeel naar binnen steek. Zoenen zonder tong, vind ik alleen prettig als die andere het heel prettig vindt, een soort pleasen. Ik geniet er dan van dat iemand anders geniet. Met tongzoenen, vingeren en seks als penetratie heb ik daar flinke problemen mee. Van mijzelf hoeft gewoon zoenen dus niet zo, maar het is dus niet zo'n no go als penetratie en in iets mindere mate tongzoenen. Maar ik houd wel van knuffelen, liefdevol tegen iemand aan hangen, iemand die liefdevol tegen mij aan hangt. Naakt of gekleed. Zo lang er maar duidelijk is dat daar de grens ligt. Van dát fysieke contact word ik dan weer wel blij, doch niet (seksueel) opgewonden zoals niet aseksuelen dat volgens mij hebben.

AceVentura

Zoals al door anderen gezegd is: Die grens is voor iedereen anders. Voor de een is het knuffelen op de bank, voor de ander is het een zoen, sommigen kunnen daadwerkelijk seks hebben. Het enige wat belangrijk is is waar jouw grens ligt, en er voor te zorgen dat je daar niet overheen gaat.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bubble

Ik heb ooit een vriendje (mijn eerste) gehad die ontzettend zacht en teder kon tongzoenen. Vond ik heerlijk. De enige andere persoon waar ik mee getongzoend heb maakte er een of andere rooftocht door mijn mond van. Gatverdarrie! Dat was zo'n gruwelijke domper dat ik dat niet meer wilde. Maar heel soms zou ik nog wel eens zo'n zelfde zoenervaring willen als met mijn eerste vriendje.
Anders goed is ook goed

Atlantis

Citaat van: Bubble op december 28, 2018, 06:39:43 PM
Ik heb ooit een vriendje (mijn errste) gehad die ontzettend zacht en teder kon tongzoenen. Vond ik heerlijk. De enige andere persoon waar ik mee getongzoend heb maakte er een if andere rooftocht door mijn mond van. Gatverdarrie! Dat was zo'n gruwelijke domper dat ik dat niet meer wilde. Maar heel soms zou ik nog wel eens zo'n zelfde zoenervaring willen als met mijn eerste vriendje.

:schater: Zo herkenbaar. Van die gasten die denken dat ze bij het zoenen als een wasmachine tekeer moeten gaan.... Nee hoor,  dan ben ik er ook zo klaar mee. Zacht en teder kan juist weer heel fijn zijn  :highfive1:
I solemnly swear that I am up to no good...

With Pen and Paint

Voor mij is tongzoenen al te veel, maar ik hou wel erg van knuffelen :D
Op de een of andere manier heb ik met seks juist wel dat ik me die aantrekking nog een soort van voor kan stellen (al wil ik zelf geen seks), maar met tongzoenen snap ik werkelijk ook theoretisch niet wat de aantrekking is :P
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

MvD

Ik heb nog nooit gezoend en heb daar tot nu toe ook geen behoefte aan gehad. Vind knuffelen al heel moeilijk, er zijn maar een paar mensen van wie ik het toelaat maar zelfs dan voel ik me nog heel ongemakkelijk.
Dus ja het is voor iedereen weer anders..

Lara666

Meestal beginnen relaties met zoenen (tongzoenen) dus vroeger was het zoiets van het hoort er gewoon bij, al was iemand die niet teder zoende voor mij een reden om te dumpen. Zoenen vond ik alleen leuk als je verliefd was en als degene een beetje fijn zoenen kon. Ik heb inmiddels geen enkele behoefte meer in zoenen alleen een lief kusje op de mond is genoeg haha. Gelukkig kan dat in mijn huwelijk mijn echtgenoot weet dat ik zelf inmiddels niets meer met seks heb, ik vind het een overbodige bezigheid (vroeger vond ik het alleen met mijn huidige echtgenoot en 1 ander ex vriendje leuk).

kim10

Bij mij is de grens gauw bereikt. Ik wil niets . Heb het vroeger allemaal geprobeerd.  Bij het woord tongzoenen word ik al misselijk. Nu ik het opschrijf woed ik al een beetje draaierig. :klap:

Sintara

Mijn grens ligt echt bij het zoenen, vind dit geen prettige bezigheid. Kusje op de mond vind ik oke. Knuffelen houd ik helemaal niet van, even snel een knuffel gaat nog wel maar moet niet te lang gaan duren.

Jann

Hi Joan!

Voor mijzelf ligt de grens bij knuffelen denk ik. Ik heb in mijn leven ook wel een aantal keer bij het uitgaan met iemand staan zoenen maar vond dat eigenlijk maar een vieze bedoeling en heb dat dus ook nooit met iemand die ik wel leuk (lees vriendschappelijk leuk-ish? idk) vond willen doen. Maar van knuffelen houd ik wel! (Ik denk ook dat ik niet perse problemen zou hebben met een kus zonder zoen maar ik heb ook nog nooit een relatie gehad dus geeeen idee haha).

Groetjes,
Jann
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

charlie1972

Hallo Ik ben ook nieuw op dit forum dus lees nog veel maar zo veel herkenbaar.

Voor mij ligt de grens ook echt bij knuffelen. zoen op de mond is prima maar tongzoenen...echt dat vind ik gewoon smerig.
Het moeilijke vind ik omdat ik een relatie heb met een sexuele man dat ik altijd bang ben dat ik hem teveel opwind als ik strelingen toe laat of teveel knuffel ..en dat ik hem dan moet teleurstellen..want hij accepteert het wel maar hoopt altijd nog dat "het " over gaat...daarom ben ik ook zo blij met dit forum nu kan ik hem dingen laten lezen die ik zelf nooit goed kon verwoorden maar echt duidelijk beschrijven hoe het voelt om a sexueel te zijn.