Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Perceptie

Gestart door Samoth, januari 04, 2019, 03:03:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samoth

Het is absoluut -zoals zoveel in het leven- perceptie. Soms is hetzelfde glas met precies dezelfde hoeveelheid half leeg en soms half vol. Ik zou het liefste elke dag gelukzalig drijven op een luchtbedje, spelend met het water terwijl de zon op mijn bolletje schijnt en ik geniet van de pracht en praal van de flora en fauna onder mij. Maar zo soms dobber ik dus ook zomaar ineens op een aftandse motorboot waarvan de motor is uitgevallen middenin een immense zo goed als leeggeviste oceaan met mijn simpele provisorisch van een stuk tak en wat touw gemaakte hengeltje uit in het luchtledige wezenloze water omdat vissen niet zomaar in mijn hoopschrootboot springen.

Ik ga nu héél erg generaliseren, gender-ontleden en de 'zo ben ik nu eenmaal, daar kan ik toch ook allemaal niets aan doen'-slachtofferrol spelen, niet (meteen) slaan, dat besef ik me echt terdege, wacht heel even. Volgens mij zit er namelijk precies hierin ook wel een verschil tussen mannen en vrouwen, van oudsher. Mannen als de jagers en veroveraars die mammoeten gingen vangen om vlees en huid te hebben en vrouwen die in en rond de tent bezig waren bij de kinderen. Dat was ooit en dat is nu al lang achterhaald, vrouwen komen niet meer van Venus en mannen niet meer van Mars, maar mannen/jongens zijn nog altijd geregeld wat wilde en rücksichtsloze wezens en vrouwen/meisjes daartegenover meer beheerst en afwachtend. En echt niet allemaal (meer), het verandert ook absoluut (ten goede), met gelijke rechten, gelijke kundes en kwaliteiten, genderneutraliteit, geen vrouwen meer enkel en alleen in en rond het huis en de man aan het werk, het verschuift naar elkaar toe en in elkaar. Maar ik heb erg het idee dat er toch nog wel een ietsiepietsie van de man/vrouw-gender-issues (vanuit het verre verleden) is overgebleven. Hoe gelijkwaardig we ook allemaal zijn, hetzelfde zijn we toch niet.

Dan duik ik nu even terug op mijn luchtbedje in het rustig kabbelende zeewater, terwijl ik aan een rietje van een zalige cocktail in een kokosnoot nip en een dolfijn high-five. Cocktails en luchtbedden in overvloed.
:highfive1:

Axellent

Citaat van: Samoth op januari 04, 2019, 03:03:28 PM
Maar ik heb erg het idee dat er toch nog wel een ietsiepietsie van de man/vrouw-gender-issues (vanuit het verre verleden) is overgebleven. Hoe gelijkwaardig we ook allemaal zijn, hetzelfde zijn we toch niet.

Dat idee heb ik ook. Het is allemaal veel troebeler tegenwoordig met het feminisme dat langzaam toch echt wortelschiet in onze samenleving (over het algemeen een goede zaak vind ik) en allerlei genderdiscussies, maar er bestaat toch echt nog een verschil. Ik heb redelijk veel vriendinnen, en de meesten geven toe dat ze het assertieve, het op jacht gaan, toch echt aantrekkelijk vinden in een man. Met dit idee heb ik geen moeite, maar met de praktijk wel, want op 'jacht' gaan is lastig voor een a-/demiseksuele man. Door het gebrek aan seksuele behoefte mist er toch een soort impuls om er echt voor te gaan, en andersom straal ik denk ik ook weinig seksuele aantrekkingskracht uit. Je had het ergens over wolven in schaapskleren volgens mij; nou, ik heb dikwijls het idee dat ik een schaap in wolfskleren moet zijn om een partner te vinden. Ik moet me fysiek/seksueel assertiever gedragen dan ik ben. Waarschijnlijk zijn er ook genoeg seksuele mannen die hiermee worstelen, maar toch.

Ik ken overigens geen aseksuele vrouwen, dus ik weet niet waar zij mee worstelen wanneer het om versieren gaat, maar ik hoor het graag van de vrouwen op dit forum  ;D


AceVentura

Ik denk dat niet gelijk, wel gelijkwaardig juist de hele insteek is van feminisme, al hoewel ik moet bekennen dat mijn kennis daarover heel beperkt is.
Als we het over man en vrouw hebben hebben we het vaak over de stereotype man en stereotype vrouw en de dingen die we daarmee associëren. Het is denk ik goed te beseffen dat het stereotypen zijn en dat er dus ook uitzonderingen daarop zijn. De "meeste vrouwen" zoeken misschien een man die op "jacht" gaat, maar dat zal zeker niet voor allemaal gelden. Als je al niet jezelf moet zijn om een partner te vinden, hoe kan je dan in de hopelijk daarop volgende relatie met die partner wel jezelf zijn?

Er zijn meer vrouwen dan mannen op dit forum, dus je zal ook genoeg verhalen over hun problemen terugvinden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bubble

#3
Jagen en veroveren tegen over 'bezig zijn' triggert mij enorm, Samoth. Dus toch een klein corrigerend tikje. Je zal het echt niet zo bedoelen, maar het klinkt voor mij best denigrerend. De rol van de man lijkt voor mij door je woordgebruik heel belangrijk en die van de vrouw iets triviaals. 
Vrouwen zorgden toen echt niet alleen voor de kinderen, zij jaagden ook (mee), verzamelden noten, fruit, kruiden, groenten, verwerkten de jachttrofeeën, maakten kleding enz. enz., zoals mannen ook (vast) veel meer deden dan een beetje mammoet-tikkertje spelen. Maar dat ik getriggerd wordt, zegt misschien meer over mij dan over jou.

Maar weer even on-topic: Als ik de buitenwereld interesse in iemand had, werd dat zonder uitzondering opgevat als seksuele interesse, met vervelende situaties als gevolg. Ik had dan vooral de pest in dat ik niet goed begrepen werd. Dat ik een jurkje niet aandeed om te versieren, maar omdat ik mezelf dan mooi voelde. Is me echt meermaals verweten dat iemand zei dat ik hem 'opnaaide' door me uitdagend te kleden en dan de boot afhield. Terwijl ik in mijn beleving alleen een leuk outfitje aanhad. Misschien ook heel naïef, maar met 'opnaaien' ben ik nooit bezig geweest. Vind het nu nog lastig om me vrouwelijk te kleden, ik denk mede daardoor. Vandaar dat ik me nog steeds niet met versieren bezig durf te houden. Wat versieren dan ook betekent. Maar als ik een man leuk vind, is het om wie hij is en wat hij uitstraalt en ja, daar zit ook een stuk bescherming bij, realiseer ik me nu. Type Neanderthaler met een groot, stoer maar zachtaardig en lief hart gecombineerd met een berg humor.

Anders goed is ook goed

Atlantis

Zelf zie ik mezelf als feministe. Daarmee bedoel ik niet dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn (gelukkig niet zeg  :schater:). Daarmee bedoel ik wél dat mannen en vrouwen dezelfde rechten (en plichten) hebben. Dat ze als gelijkwaardig worden gezien, met dezelfde carrière en salaris mogelijkheden.... onder andere...
Goed, dat over feminisme....

Als ik iemand mee uit vroeg (ja, dat deed ik wel eens), dan liep dat meestal uit op verwachtingen, die ik niet wilde of kon waarmaken. Net zoals Bubble haar outfit, lijkt iemand uitvragen ook een uitnodiging tot iets meer te zijn....
Dus vraag ik zelden nog maar iemand uit. Behalve dan gewone vrienden, maar die weten dat het niet voor de seks is....

Helaas wordt iemand uit vragen nog steeds geassocieerd met een seks behoefte, dus ik denk dat zowel aseksuele mannen als -vrouwen hier last van hebben. Ook als ik door een man uitgevraagd word, houd ik de boot toch wel erg vaak af (lees bijna altijd ;)). Ik wil geen verwachtingen wekken en ook niet hard moeten weglopen als iemand meer van me wilt.... Zucht, lastig hè?
I solemnly swear that I am up to no good...

Bubble


:offtopic:
@Samoth,

Ik heb vandaag ineens helder wat mij triggerde aan je opmerking. Dat staat compleet los van wat jij schrijft en heeft te maken met iets dat mij overkomen is. Het zei dus inderdaad meer over mij dan over jou. Dus excuus voor de corrigerende tik, die was onterecht. 
Anders goed is ook goed

Samoth

Ook offtopic:; Namasté :pray:!