Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksueel of seksuele aversiestoornis ?

Gestart door HSP-ertje, augustus 11, 2019, 12:23:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HSP-ertje

Ik zag onlangs een filmpje op YouTube waarin gezegd werd dat er een verschil is tussen aseksualiteit en een seksuele aversiestoornis, en dat laatste kan behandeld worden. Nu las ik hier veel verhalen over mensen die walgen van seks en/of seksuele lichaamsdelen, maar zichzelf ook aseksueel noemen. Is dit geen verkeerde aanname ? Of is deze stoornis een subcategorie van de aseksuelen ? Want ik lees ook veel verhalen van mensen bij wie seks/seksuele lichaamsdelen hen niks doet.

AceVentura

Volgens mij zijn het inderdaad verschillende dingen, en voor sommige personen komen ze wel samen.

Aseskualiteit betekend dat je je niet seksueel aangetrokken voelt tot anderen. Het gaat er dus meer om wat je ervaart dan wat je daadwerkelijk doet op seksueel vlak, en wat je eventueel van die seksuele handelingen vind staat daar ook los van. Daarom zie je ook sommige aseksuelen die wel seksueel actief zijn (of zijn geweest) of bijvoorbeeld aan masturbatie doen. Dit zien we als geaardheid, en net zoals andere geaardheden is er niets aan te doen, het is nou eenmaal hoe je bent.

Seksuele aversie is -voor zover ik weet- het afkeer hebben van alles wat met seksualiteit te maken heeft. Dat gaat dus om wat je daadwerkelijk van seksuele handelingen vind, dus dat is anders dan aseksualiteit. Ik ben hier niet voldoende bekend mee om te kunnen oordelen of hier wat aan te doen is.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

De kern van aseksualiteit is dat je je niet seksueel aangetrokken voelt. Als je alleen aversie hebt tegen seks, zou je dus in jezelf wel die aantrekking tegen kunnen komen, om daar vervolgens van te walgen. Tenminste, dat stel ik me daarbij voor. Ik heb zelf geen ervaring daarmee en ik walg ook niet van seks. 

Dus aversie tegen seks en seksuele handelingen kan zowel voorkomen bij de aversiestoornis als bij aseksualiteit, maar het zijn verschillende dingen. Wel kan ik me voorstellen dat het soms lastig kan zijn om bij jezelf na te gaan wat de oorzaak van je aversie is, als je die hebt.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceOfWands

Ik identificeer me als seks aversief en grey ace. Misschien vertel ik later wel meer over hoe het voelt voor mij persoonlijk, maar ben er zelf nog niet helemaal over uit wat nu precies wat is en waardoor komt en hoe het zit (het lijkt soms op het omgekeerde van aantrekkingskracht, laat ik het afstotingskracht noemen)

Daarbij komt dat de diagnose seksuele aversiestoornis helemaal niet meer bestaat sinds DSM 5! (de criteria ervoor werden te vaag bevonden ofzo dus hebben ze het in zijn geheel gedelete, dus de stoornis bestaat formeel niet meer).

Hieronder wat hypotheses en een artikel...

Ik denk wel dat een gebrek aan seksuele aantrekkingskracht effect kan hebben op je libido en hoe je naar seksuele handelingen kijkt of hoe je deze ervaart. Dat geldt wellicht wat minder voor masturbatie, maar bij interactie denk ik dat je problemen kan krijgen die lijken op seksuele aversie of laag libido. Als je niet geil wordt van een lichaam dat naakt voor je ligt dan raak je ook minder makkelijk opgewonden en voelt het eerder als vervelende interactie. Conclusie: seksuele aversie of laag libido. Onderliggende reden: gebrek aan seksuele aantrekkingskracht.

Verder is het voelen van aversie eigenlijk ook evolutionair bepaald en natuurlijk, het is een bescherming tegen ziektes. Vrouwen voelen ook sterkere aversie dan mannen omdat de consequenties voor vrouwen groter zijn. Dus als je niet geil genoeg wordt of je niet voldoende aangetrokken voelt tot een lichaam om seks te willen met diegene dan wordt de primaire natuurlijke respons van aversie niet of onvoldoende overrulled waardoor je seksuele aversie voelt. Dus dan is het niet door opvoeding en hoe je over seks denkt ofzo, maar door gebrek aan opwinding of opwindende (visuele) prikkels. Dat denk ik.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/great-ape-expectations/201504/sex-is-disgusting-we-keep-doing-it



AceVentura

Citaat van: AceOfWands op augustus 12, 2019, 02:18:04 PM
Ik denk wel dat een gebrek aan seksuele aantrekkingskracht effect kan hebben op je libido en hoe je naar seksuele handelingen kijkt of hoe je deze ervaart. Dat geldt wellicht wat minder voor masturbatie, maar bij interactie denk ik dat je problemen kan krijgen die lijken op seksuele aversie of laag libido. Als je niet geil wordt van een lichaam dat naakt voor je ligt dan raak je ook minder makkelijk opgewonden en voelt het eerder als vervelende interactie. Conclusie: seksuele aversie of laag libido. Onderliggende reden: gebrek aan seksuele aantrekkingskracht.
Zoals gezegd kunnen ze samen bij dezelfde persoon voor komen, er zijn volgens mij ook genoeg voorbeelden hier op het forum te vinden dat dat niet zo hoeft te zijn. Sowieso staat libido ook weer los van aseksualiteit. dus je hebt nu 3 verschillende onderwerpen te pakken:
1) In hoeverre iemand seksuiele handelingen kan verdragen of avers is
2) Hoe hoog (of laag) iemands libido is
3) De mate waarin iemand seksuele aantrekking ervaart
Met alle ervaringen die hier op het forum staan zal je zien dat alle combinaties wel eens voorbij komen, dus ik denk niet dat je een koppeling tussen die drie kan maken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler