Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Persoonlijke documentaire aseksuele relatie

Gestart door JuliaJ, september 01, 2019, 06:58:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JuliaJ

Hi allemaal,

Mijn naam is Julia en ik volg momenteel een master in journalistiek aan de UvA. Als eindproject moeten wij in ons eentje een journalistiek project maken, en ik wil graag een documentaire maken over aseksuele relaties. Ik wil als onderwerp aseksuele relaties nemen in plaats van aseksualiteit, omdat ik wil laten zien, en zelf geïnteresseerd ben in, hoe die relaties tot uiting komen. Ik denk dat aseksualiteit nog veel te weinig besproken wordt, maar aseksuele relaties al helemaal. Toen ik mensen vertelde over mijn onderwerp, reageerden sommige zelfs met 'bestaat dat, een aseksuele relatie?'. Dus ik hoop dat mijn project kan bijdragen aan het doorbreken van deze taboe, en kan laten zien dat het veel vaker voorkomt dan mensen denken.
Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat er hele andere, misschien veel mooiere, manieren zijn om liefde aan een ander te tonen. Het is heel erg mijn bedoeling om een mooie en persoonlijke documentaire te maken. Mijn invalshoek ligt eigenlijk nog helemaal niet vast, want ik denk dat deze bepaald wordt door de verhalen die jullie mij zullen vertellen. Ik weet ook nog niet of ik één of meerdere stellen wil volgen. Ik hoop dat iemand met zijn of haar partner hier interesse in heeft. In principe is het een publieke documentaire, maar op aanvraag is het ook mogelijk als deze alleen binnen mijn klas van 16 studenten wordt vertoond.

Mijn e-mailadres is juliajasmijnvie@gmail.com. Als iemand meer vragen heeft, kan ik mijn nummer mailen en kunnen we het er natuurlijk  uitgebreid telefonisch over hebben!

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Met vriendelijke groet,
Julia

Tixie

Superleuk idee! Helaas heb ik zelf (nog) geen relatie. Hopelijk voelt iemand in een relatie zich wel aangesproken om mee te doen. Alvast heel veel succes! :)

Ps: Als het uiteindelijk een publieke docu zou worden, deel je die dan ook hier?  :ange:
sick of the kissing cult

Edewecht

Hallo JuliaJ, leuk initiatief. Goed dat je speciaal het onderwerp 'aseksuele relaties' bij de kop wilt pakken.

Citaat van: JuliaJ op september 01, 2019, 06:58:07 PM

(...) 'bestaat dat, een aseksuele relatie?' (...)


Dat is wel een punt. Ze zijn er wel, maar met een lampje te zoeken. Ik wens je toch veel succes! :duim-omhoog:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Mute

Beste Julia,

Mooi onderwerp. Uit ervaring kan ik vertellen dat een asexuele relatie niet makkelijk is. Ik kan je helaas ook niet helpen omdat het niet alleen mij betreft maar ook mijn (asexuele) partner. Volgens haar zelf is ze niet asexueel en dat respecteer ik. Ze is ook niet op deze site en wilde er in het verleden ook niet van weten. In de praktijk heeft zij nooit om sexualiteit gegeven en hebben we ook nooit meer sex. Juist het punt hoe de relatie tot uiting komt is ook heel moeilijk voor mij. Een onderdeel van liefde voelen uit zich bij mij fysiek, bij haar niet. Maar hoe wel... ze vindt me leuk en houdt van mij, daar heeft ze geen fysieke uiting voor nodig.

Je kan op de site wel van een aantal mensen hun gedachten en frustraties over asexuele relaties lezen, voor zover ik weet zijn er wel een paar, maar niet heel veel mensen actief op de site die echt een relatie hebben.
Succes met je eindproject en ik hoop dat je mensen vindt, mogelijk kan je ook via een sexuologe nog aan contacten komen (die staan ergens op de site).

AceVentura

Bedankt voor je interesse in aseksualiteit JuliaJ,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Ik heb zelf geen relatie (ook nooit gehad) dus ik ben geen goede kandidaat voor je, en ik hoop dat je die hier wel gaan vinden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Welkom! Helaas kan ik je ook niet helpen (en gefilmd worden zou ik sowieso niet doen). IK heb wel relaties gehad, maar pas daarna kreeg mijn aseksualiteit een naam en kon ik het voor mezelf duiden. Intussen ben ik zo'n 12 jaar single.
Dus ik vrees dat je het jezelf niet makkelijk hebt gemaakt met specifiek deze invalshoek van aseksualiteit. Het legt precies het accent op dat wat lastig is: relaties aangaan en behouden.  Wat voor de een overigens een probleem is en voor de ander minder of niet.

Misschien zijn er wel meer aseksuele relaties (en relaties die om andere redenen seksloos zijn) dan we hier op het forum weten, maar ik denk altijd: als je beide happy bent zoek je geen 'lotgenotencontact'. Dus die zien we hier waarschijnlijk minder.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Koloios

Super mooi idee, Julia! Het klopt inderdaad dat aseksuele relaties al helemaal een onbesproken onderwerp zijn (ik dacht zelf ooit "ja, maar ik wil wel en relatie, dus ik kan helemaal niet aseksueel zijn :-X)

Als ik een relatie had gehad, zou ik zeker meedoen, maar helaas.

Stevie1992

Hiya,

wat leuk dat je dat als onderwerp gekozen hebt. Ik weet niet wanneer het ongeveer gemaakt wordt (ook ivm tijd om te zoeken naar mensen.. ik ken sowieso 1 stel waarvan een persoon ook al een keer geinterviewd is over haar relatie, staat als het goed is ook wel ergens hier op het forum gedeeld geloof ik). Zelf zit ik net aan het helehelehele begin van een mogelijke relatie dus om die persoon dan meteen in de 'media' te storten is misschien iets te veel van het goede.. :p

Ik wens je in ieder geval veel succes en zou ook graag het eindproduct zien. Zal de oproep ook even delen in de facebookgroep
I need no reasons, I simply.. am

Dutchamoeba

Hallo Julia,

Ik zit al 7.5 jaar in een aseksuele relatie. Ik zou in principe wel willen meewerken, maar ik woon niet meer in Nederland (maar ben wegens de liefde verhuisd) en mijn partner is wars van mediacontact. Het laatste mediacontact wat ik had over aseksualiteit was een anoniem interview voor het AD (precies 1 jaar geleden):
https://www.ad.nl/wonen/heleen-37-en-berndt-45-hebben-alles-behalve-seks~a9fb19e1/?referrer=https://www.google.com/

Veel succes met je project! Als je nog vragen hebt of als ik je op een andere manier nog helpen kan, kun je me dat gerust laten weten.

Groetjes,
Dutchamoeba.


JuliaJ

Beste Tixie, Edewecht, AceVentura en Koffie,

Ontzettend bedankt voor jullie aardige reacties!

Als het me uiteindelijk lukt en de betrokkenen zijn er ook oké mee dat het een publieke documentaire wordt, zal ik deze zeker hier delen!

Hartelijke groet,
Julia

JuliaJ

Citaat van: Mute op september 01, 2019, 09:13:55 PM
Beste Julia,

Mooi onderwerp. Uit ervaring kan ik vertellen dat een asexuele relatie niet makkelijk is. Ik kan je helaas ook niet helpen omdat het niet alleen mij betreft maar ook mijn (asexuele) partner. Volgens haar zelf is ze niet asexueel en dat respecteer ik. Ze is ook niet op deze site en wilde er in het verleden ook niet van weten. In de praktijk heeft zij nooit om sexualiteit gegeven en hebben we ook nooit meer sex. Juist het punt hoe de relatie tot uiting komt is ook heel moeilijk voor mij. Een onderdeel van liefde voelen uit zich bij mij fysiek, bij haar niet. Maar hoe wel... ze vindt me leuk en houdt van mij, daar heeft ze geen fysieke uiting voor nodig.

Je kan op de site wel van een aantal mensen hun gedachten en frustraties over asexuele relaties lezen, voor zover ik weet zijn er wel een paar, maar niet heel veel mensen actief op de site die echt een relatie hebben.
Succes met je eindproject en ik hoop dat je mensen vindt, mogelijk kan je ook via een sexuologe nog aan contacten komen (die staan ergens op de site).

Hi Mute,

Heel erg bedankt voor je reactie! Zouden we misschien kunnen bellen als voorgesprek? Dat betekent dat ik de informatie die je me geeft nergens gebruikt zal worden in de media, maar puur voor mij dient als achtergrondinformatie. Omdat ik gemerkt heb dat mensen me toch altijd veel meer kunnen vertellen dan Google!

Als je dat oké vindt, kun je me een mail sturen op juliajasmijnvie@gmail.com en dan stuur ik je mijn telefoonnummer.

Alvast heel erg bedankt,
Julia

JuliaJ

Citaat van: Koloios op september 02, 2019, 04:20:10 PM
Super mooi idee, Julia! Het klopt inderdaad dat aseksuele relaties al helemaal een onbesproken onderwerp zijn (ik dacht zelf ooit "ja, maar ik wil wel en relatie, dus ik kan helemaal niet aseksueel zijn :-X)

Als ik een relatie had gehad, zou ik zeker meedoen, maar helaas.

Hi Koloios,

Heel erg bedankt voor je reactie! Zou je het misschien goed vinden om eens te bellen? Dan kun je me wat meer inzicht geven in jouw persoonlijke ervaring. Dit zal ik dan alleen als achtergrondinformatie voor mezelf gebruiken, niet om te publiceren! Puur zodat ik met meer kennis aan mijn project begin.

Ik hoor het graag! Als je daar open voor zou staan, kun je me een mailtje sturen op juliajasmijnvie@gmail.com.

Hartelijke groeten,
Julia

JuliaJ

#12
Citaat van: Stevie1992 op september 02, 2019, 04:24:57 PM
Hiya,

wat leuk dat je dat als onderwerp gekozen hebt. Ik weet niet wanneer het ongeveer gemaakt wordt (ook ivm tijd om te zoeken naar mensen.. ik ken sowieso 1 stel waarvan een persoon ook al een keer geinterviewd is over haar relatie, staat als het goed is ook wel ergens hier op het forum gedeeld geloof ik). Zelf zit ik net aan het helehelehele begin van een mogelijke relatie dus om die persoon dan meteen in de 'media' te storten is misschien iets te veel van het goede.. :p

Ik wens je in ieder geval veel succes en zou ook graag het eindproduct zien. Zal de oproep ook even delen in de facebookgroep

Hoi Stevie1992,

Vanaf November zal ik vier maanden de tijd hebben om de documentaire te maken. Had je toevallig al iets gehoord van het stel dat je kent of van de Facebookgroep?
Ik heb geprobeerd het gedeelde artikel te vinden, maar ben het tot nu toe nog niet tegengekomen...

Ja ik snap dat je daar nog even mee wacht in je eigen prille relatie! :)

Ik hoor het graag als je nog iets hebt gehoord,
Groeten,
Julia

JuliaJ

Citaat van: Dutchamoeba op september 03, 2019, 09:08:11 AM
Hallo Julia,

Ik zit al 7.5 jaar in een aseksuele relatie. Ik zou in principe wel willen meewerken, maar ik woon niet meer in Nederland (maar ben wegens de liefde verhuisd) en mijn partner is wars van mediacontact. Het laatste mediacontact wat ik had over aseksualiteit was een anoniem interview voor het AD (precies 1 jaar geleden):
https://www.ad.nl/wonen/heleen-37-en-berndt-45-hebben-alles-behalve-seks~a9fb19e1/?referrer=https://www.google.com/

Veel succes met je project! Als je nog vragen hebt of als ik je op een andere manier nog helpen kan, kun je me dat gerust laten weten.

Groetjes,
Dutchamoeba.



Beste Dutchamoeba,

Heel erg bedankt voor je aardige reactie! Dat je niet meer in Nederland woont is voor mij geen probleem, maar als je partner niet gefilmd wil worden wordt het inderdaad wel een beetje ingewikkeld.

Zou je het goed vinden om te bellen? De informatie die je me dan geeft zal ik kunnen gebruiken als achtergrondkennis, zodat ik goed geïnformeerd straks aan mijn project kan beginnen.

Ik hoor het graag! Als je daar bereid toe zou zijn, kun je me dan een mail sturen op juliajasmijnvie@gmail.com? Dan stuur ik je mijn nummer.
Alvast heel erg bedankt,
Julia