Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

asperger-autisme

Gestart door Ereinion, juli 15, 2007, 11:07:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

In het kader van de admins maken het forum schoon: dit topic is tot hier opgeschoond.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

dorien

Ik vind het spijtig dat dit topic is opgeschoond, want ik denk dat ik licht autistisch ben.
Zoals in andere posts gezegd: je kan enkel genezen van iets wat je deed denken dat je aseksueel was. En autisme is niet te genezen, dusja ...

Ereinion

Er is niets verloren gegaan, hoor Dorien. Jovi heeft alleen alles verwijderd wat niet met het onderwerp te maken had. Blijkbaar bleef er alleen het eerste bericht over.
Dus post vooral weer over dit onderwerp en misschien komt er wel weer een discussie op gang.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

dorien

Oké  :)
Tja, waar zal ik beginnen?
Ik ga niet alle kenmerken van autisme aflopen, waar ik wel een aantal van heb (in lichte mate, wel te verstaan, ik kan perfect functioneren). Maar laten we het houden op dat ik het altijd moeilijk heb gehad met aanrakingen. En dan bedoel ik kleine dingen: ik wilde als kind bezoekers nooit een kus op de wang geven, heb 'personal bubble' echt nodig, te dicht bij iemand zitten vind ik lastig, ... (en sociaal was ik ook niet al te best)

Maar de laatste tijd heb ik me gedwongen om er iets aan te doen. Ik ga met zoveel mogelijk mensen om, zit in een actieve vereniging etc. Ik laat het toe als mensen een knuffel willen, ... Knuffelen is voor mij iets wat ik enkel doe met degenen die ik heel graag heb, maar ik probeer er veranderingen in te brengen. Onlangs heeft iemand zelfs mijn schouders gemaseerd, wat een hele vooruitgang is. (en nee, niet iemand die me wilde versieren ofzo) Dat vond ik nogal raar, maar ik liet het gewoon doen. (In een massagesalon heb ik daar geen enkel probleem mee ofzo, enkel in het 'gewone leven' vind ik zulke dingen eng)
Dingen die vroeger niet lukten gaan nu als vanzelf.

Het komt er op neer dat ik nu ergens sta waar ik nooit dacht te geraken. Dus misschien ben ik nu aseksueel, maar zal dit in de toekomst misschien verdwijnen? Als ik beetje bij beetje meer menselijk contact aanvaard? Ik weet het niet. Ach ja, het is maar een theorie van me, ik zal het in de praktijk wel zien. Wat denken jullie?

Ereinion

Ik denk zeker wel dat je aan dingen kunt wennen. Vooral als je het met iemand doet waar je een vertrouwensband mee hebt. Maar ik merk ook aan mezelf dat ik steeds meer aanrakingen accepteer (ik werk nogal in een knuffelige en kusserige omgeving  :D )
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Volgens mij kun je inderdaad aan bepaalde dingen wel wennen. Ik denk dat hetzelfde geldt als voor dingen waar je bang voor bent. Als je de situatie blijft opzoeken en het voortdurend goed gaat, word je ook minder angstig. Ik heb wel eens verteld dat ik wanneer mensen mij plotseling aanraken direct de neiging heb om weg te stappen (en eigenlijk het liefst nog om te gaan slaan ofzo, maar ik kan me goed inhouden  ;) ). Maar ik heb ook gemerkt dat ik gewend kan raken aan mensen die dat regelmatig doen. Niet dat ik het echt prettig vind, maar die eerste paniekreactie wordt veel minder. Waarschijnlijk omdat ik geleerd heb dat de situatie niet bedreigend is en vanzelf weer over gaat.

Overigens herken ik veel van de dingen die je beschrijft Dorien, maar omdat ik aan veel andere kenmerken niet echt voldoe, denk ik niet dat ik autistisch ben of asperger heb, al heb ik me dat vroeger wel geregeld afgevraagd.

En om je vraag te beantwoorden: het kan natuurlijk best dat je grenzen stukje bij beetje opschuiven en je meer kunt verdragen waardoor aseksualiteit een minder groot probleem wordt in een relatie.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Mannetje

Dorien, de complimenten voor jouw dat je de stap heb genomen om op je eigen tempo te werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Of jouw aseksualiteit zal verdwijnen weet hier niemand. Maar dat maakt denk ik helemaal niet uit. Je zal je eigen nu eens cijfer moeten geven, en over een jaar alles moeten herzien. Ik denk dat je dan qua cijfer flink gestegen bent!
Zal het wel of niet hebben van seks daar nou echt invloed op hebben?

dorien

Ach ja, ik bedoel ... ik praat over niet meer aseksueel te zijn, maar eigenlijk wil ik gewoon helemaal geen seks (op dit moment).
Ook niet niet-willen, eigenlijk. Maar een relatie zou wel fijn zijn, ooit.

Citeereigenlijk het liefst nog om te gaan slaan ofzo, maar ik kan me goed inhouden
haha, dat heb ik nog nooit gedaan. Weg springen wel, anders.
Mijn moeder zei dan altijd: "Doe niet zo autistisch!"

Weet je wat bizar is ... onlangs heeft iemand (die ik nog niet lang ken) me gevraagd of ik aseksueel ben. En die wist totaal niet dat ik nog geen relatie heb gehad ofzo.
Ik wist niet dat je dat kon zien aan iemand.
Mijn vrienden (waartegen ik doe alsof ik wel seksueel ben, zij zouden het niet begrijpen), zeggen dat ik single ben door de manier waarop ik me opstel. Nou ja ...

Mannetje

Citaat van: dorien op juni 05, 2010, 05:17:27 PM
Mijn vrienden (waartegen ik doe alsof ik wel seksueel ben, zij zouden het niet begrijpen), zeggen dat ik single ben door de manier waarop ik me opstel. Nou ja ...
Dat geloof ik gerust. Ze zien dat jij onbewust mannen op een afstand houdt.

Jovi_Hobbes

Als je geen behoefte hebt aan een relatie stel je je (onbewust) ontoegankelijk op voor anderen, dus dat is iets wat mensen misschien wel kunnen oppikken.

Iemand aan zijn uiterlijk herkennen als aseksueel lijkt mij echter niet mogelijk. Dat kan alleen op basis van vooroordelen, ben ik bang.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Citaat van: Jovi_Hobbes op juni 06, 2010, 12:57:08 PMIemand aan zijn uiterlijk herkennen als aseksueel lijkt mij echter niet mogelijk. Dat kan alleen op basis van vooroordelen, ben ik bang.

Heeft inderdaad totaal niets met elkaar te maken. Dat mensen je 'herkennen' op basis van wat je zegt en hoe je je opstelt is wel logisch, hoewel het niet vaak zal gebeuren omdat weinigen het fenomeen aseksualiteit kennen.

dorien

Ja, dat bedoelde ik  :) Ik sprak niet over mijn uiterlijk, maar over de manier dat ik me gedraag. Want ik vind dat ik mezelf best normaal gedraag, eigenlijk.  :ange:
(of de laatste tijd toch, alleszins)

Ken88

Dus toch!
Ja, dit is precies wat ik heb. Normaal hou ik er niet van om in hokjes te worden geplaatst, maar dit is toch wel een opluchting. Nu weet ik toch dat dit bij mij de oorzaak is. Ik heb inderdaad het syndroom van asperger.

Ienepien

Niet leuk voor je, dat je het hébt, maar wél fijn, dat je nu weet in welk 'hokje' je hoort.
Mijn broer (nu 55) heeft het ook, en die heeft ook moeite met sociale contacten.
Daar heb jij (zo te zien op je website) niet zoveel last van. :handschudden: