Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksueel maar wel fysieke reactie

Gestart door Wenneke, augustus 23, 2023, 11:01:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wenneke

Hallo,
Ik vraag me of mensen het volgende herkennen.
Ik ben aseksueel maar heb jaren lang wel aan seks gedaan omdat "het zo hoort en er bij hoort"
Mijn hoofd raakt daar totaal niet opgewonden van, lag vooral te wachten tot het klaar was terwijl ik genot fakete.
Maar mijn lichaam reageerde er wel altijd op in de zin van vocht toename en dergelijke.
Voor mij maakt dat erg verwarrend.
Herkenbaar?

Jaap

Hoi Wenneke,

Als man ben ik geen ervaringsdeskundige, maar ik denk dat die twee dingen los van elkaar staan. Vochtig worden is een puur lichamelijke reactie op stimulatie als bescherming tegen verwonding. Zelfs bij verkrachting schijnt die reactie ook voor te kunnen komen, terwijl dan ook uiteraard geen sprake is van opwinding.

Koffie

Ja dat kan. Libido staat er los van. Aseksualiteit is geen gebrek aan libido, dus de lichamelijke behoefte aan seksuele bevrediging. Bv het hormonale stukje werkt op zich.

Aseksualiteit betekent dat je je niet seksueel aangetrokken voelt. Dat is iets anders. Ik ken dat gevoel niet, maar probeer het wel eens ergens mee te vergelijken, bv. dat je iets heel lekkers ziet, en misschien ruikt, en dat je dat dan wilt eten. En dat wanneer je andere mensen ziet eten, je dan ook trek krijgt.
Niet aseksuele mensen zoeken lust en de seksuele vorm van intimiteit in seks en erotiek.

Omgekeerd komt het ook voor: iemand heeft wel dat gevoel van aantrekking, zou wel seks met iemand willen beleven, maar kan dat niet vanwege libidoproblemen.

Soms kan dat inderdaad verwarrend zijn en ik heb ook heel lang gedacht dat ik niet aseksueel kon zijn. Want wil je dan eigenlijk toch wel? En het moet toch ook? Pas toen ik wist wat aseksueliteit inhoudt kon ik het plaatsen.

Grofweg wordt aseksueliteit in 4 groepen ingedeeld. Ik zal de link van de Wiki hieronder delen zo meteen.

Ook heb je aseksuele mensen die toch graag seks hebben, omdat ze het lekker vinden en omdat ze er wel de intimiteit in kunnen beleven. Het is dus erg verschillend hoe aseksualiteit eruit kan zien.

Maar wel lichamelijke reacties hebben kan dus prima voorkomen bij aseksualiteit.

https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Wat_is_aseksualiteit#Vier_types


Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

KawaĆ®

Hoi Wenneke,

Ik herken zeker wat je zegt!
Voor mijzelf vind ik het niet verwarrend, het is vooral een lichamelijke reactie/behoefte net als dat je honger krijgt als je te lang niet of te weinig eet.
Helaas is het voor mijn omgeving lastiger te begrijpen, want als je wel opgewonden kan raken, waarom wil je dan geen seks?
Maar zoals je zelf al zegt, opgewonden raken "in je hoofd" is iets heel anders dan alleen een lichamelijke reactie.